پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت ×
«مقتل مفید» اثری جامع و قابل اتکا به روایت «شیخ مفید»
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
شناسه : 2442
3
محرم 1444 کتاب «مقتل مفید» با عنوان فرعی «سوگنامه سالار شهیدان به روایت شیخ مفید»، بخشی از متن کتاب ارزشمند ارشاد شیخ مفید است به اعتبار مولف آن، از مقاتل قابل اتکایی است که تا کنون به نگارش درآمده است.
منبع : دفاع پرس
پ
پ

 

«محمد بن محمد بن نعمان» معروف به «شیخ مفید»، متکلم، فقیه و از علمای تشیع است که با تدوین علم اصول فقه، روشی جدید در «اجتهاد فقهی» ارائه داد. شیخ مفید از اساتیدی چون «شیخ صدوق» و «ابن قولویه» بهره برد. کتاب «الارشاد» در شرح حال ائمه (ع ) از معروفترین آثار این دانشمند شیعی است.

وی از ۴۰ سالگی زعامت شیعیان را عهده‌دار شد و در دفاع از عقاید شیعه، با علمای دیگر مذاهب مناظره می‌کرد.

کتاب «مقتل مفید» با عنوان فرعی «سوگنامه سالار شهیدان به روایت شیخ مفید»، بخشی از متن کتاب ارزشمند ارشاد شیخ مفید است به اعتبار مولف آن، از مقاتل قابل اتکایی است که تا کنون به نگارش درآمده است.

این کتاب با مرگ  معاویه آغاز و به ترتیب به ماجرای تلاش امویان در زمینه بیعت گرفتن از امام حسین (ع) برای یزید، حرکت امام حسین (ع) به سوی مکه، نامه نوشتن اهالی کوفه، وقایع قبل و بعد از عاشورا و بازگشت اهل بیت امام حسین (ع) به مدینه پرداخته است.

پرهیز از زیاده گویی در کنار ذکر دقیق حوادث، دوری از تعصبات مذهبی و بی‌طرفی در مقابل شخصیت‌های مورد اشاره در کتاب از ویژگی‌های بارز آن است. به دلیل اینکه اصل کتاب الارشاد به زبان عربی است مترجم را به دو زبان فارسی و عربی تنظیم و منتشر کرده است.

محققینی که به اصل کتاب ارشاد دسترسی ندارند و از طرفی به دریافت عین عبارات عربی نیازمند هستند، می‌توانند به «مقتل مفید» مراجعه کنند. این اثر منبعی غنی برای مداحان و شاعرانی است که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند.

همچنین برای آن دسته از خوانندگان عادی که قصد دارند به دور از بحث‌های مفصل تحقیقی و تحلیلی از اصل مقتل حضرت سیدالشهدا (ع) با خبر شوند، مطالعه مقتل مفید قطعا یکی از بهترین گزینه‌هاست. علاوه بر حجم کم کتاب ترجمه روان و سلیس آن برای همه مخاطبان قابل استفاده است.

«مقتل مفید» به روایت شیخ مفید در ۲۶۹ صفحه با ترجمه ساده و روان «سید علیرضا بهشتی» به صورت فارسی و عربی در ۲ هزار نسخه توسط انتشارات بلوغ منتشر شده است.

 

گزارشی از نخستین مقتل فارسی حضرت زهرا سلام الله علیها

نگاهی انتقادی به مهمترین آثار مقتل نگاری معاصر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.