چکیده
یکی از فضایل مشهور حضرت علی علیه السلام حدیث سدّ الابواب است که پیامبر (ص) دستور فرمود همه درها به سوی مسجد ایشان بسته شود، غیر از بابِ خانه علی علیه السلام. در برخی نقلهای این حدیث، به علتِ این امر هم تصریح شده که «لزوم تطهیر مسجد از آلودگیها» است، و نشان میدهد که حضرت علی علیه السلام از هر گونه آلودگیِ باطنی مبرّا است. در مقابل این فضیلت، روایتی در کتب اهل سنت ذکر شده که پیامبر اجازه دادهاند ابوبکر نیز خوخه (دریچه/پنجره)ای به سوی مسجد داشته باشد. عالمان عامه از این روایت، اشاره به خلافت و جانشینیِ ابوبکر را برداشت کردهاند.
مقاله حاضر پس از نقل آرای اهل سنت در هر دو روایت، صرف نظر از اشکالهای سندی و متنیِ روایت خوخه، تناقضها و دوگانگیها را در برداشت روشن کرده، و به دنبال کسب پاسخ این پرسش از عالمان اهل سنت است که: «چرا حدیث سدّ الابواب که عالمان شیعه و اهل سنت آن را صحیح بلکه متواتر شمردهاند، چنین اشارهای به خلافت امام علی علیه السلام ندارد؟». روش گردآوری مطالب در این مقاله کتابخانهای، و پردازش آنها توصیفیتحلیلی است.
جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید
ثبت دیدگاه