چکیده:
مقالۀ حاضر با این پیشفرض که نقل روایت حاکی از باور راوی به مضمون آن است به این مسئله و پرسش میپردازد که کدام یک از جریانهای حدیثی- کلامی در دو مدرسۀ کوفه و قم، روایات مربوط به خلقت نوری اهل بیت(علیهم السلام) را نقل کرده و به مضمونشان اعتقاد ورزیدهاند. پاسخ به این پرسش افزون بر اینکه سیر تاریخی اعتقاد به این آموزه را نشان میدهد، به ترسیم دقیقتر مرزهای محتمل اعتقادی میان امامیه و متهمان به غلو کمک میکند. در این راستا، مجموع روایات خلقت نوری در کتب روایی نخستین استخراج شده و راویان آنها از حیث اینکه به کدام جریان فکری تعلق دارند، شناسایی شدند. در مدرسۀ کوفه افزون بر متهمان به غلو، راویان موثق و بلندآوازهای چون محمد بن مسلم نیز روایات مربوط به خلقت نوری اهل بیت(علیهم السلام) را نقل کردهاند. در مدرسۀ قم نیز دو خط اصلی نقل حدیث، در نقل این روایات با یکدیگر اشتراک دارند. از اینرو، نقل این روایات و اعتقاد به خلقت نوری را نمیتوان فرق و فاصل شیعیان راستباور و متهمان به غلو دانست. همچنین بر پایۀ برخی شواهد، میتوان حدس زد که اعتقاد به خلقت نوری، به رغم رواج در میان بخش اعظم امامیان، یک اعتقاد فراگیر نبوده است.
جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید
ثبت دیدگاه