شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳ Saturday, 23 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نقد دیدگاه شارل ویرولود درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نشست علمی- معرفتی معارف فاطمی برگزار شد. نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی ویژه طلاب و مبلغات برگزار شد نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها)

دیدگاه وهابیت نسبت به حدیث سفینه چیست؟
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۵۸
شناسه : 769
17
پاسخ به شبهه یکی از روایت های معروفی که در حق اهل بیت طاهرین (علیهم السلام) وارد شده و در بسیاری از مصادر روایی نخستین و معتبر اهل سنّت وجود دارد، حدیث سفینه است. اگر چه ممکن است الفاظ آن در منابع مختلف، با اندکی تفاوت ذکر شده باشد، اما مضمون تمام آنها یکی است...
منبع : www.alvahabyah.com
پ
پ

پرسش:

دیدگاه وهابیت نسبت به حدیث سفینه چیست؟

 

پاسخ

یکی از روایت های معروفی که در حق اهل بیت طاهرین (علیهم السلام) وارد شده و در بسیاری از مصادر روایی نخستین و معتبر اهل سنّت وجود دارد، حدیث سفینه است. اگر چه ممکن است الفاظ آن در منابع مختلف، با اندکی تفاوت ذکر شده باشد، اما مضمون تمام آنها یکی است و تعدد طرق آن نشان از اعتبار این حدیث در بین محدثان اهل سنّت دارد. پیامبر اکرم (ص) در این حدیث می فرمایند:

مثل أهل بیتی مثل سفینة نوح من رکبها نجی و من تخلّف عنها غرق؛۱«مثل اهل بیت من، مثل سفینه نوح است. هر کس سوار آن شود، نجات یابد و هر کس از آن جا بماند، غرق می شود»

ابن تیمیه با توجه به سلیقه شخصی و منحصر به فردی که دارد، این حدیث را از لحاظ سندی  صحیح ندانسته و می نویسد:

«وأما قوله مثل أهل بیتی مثل سفینه نوح فهذا لا یعرف له إسناد لا صحیح ولا هو فی شیء من کتب الحدیث التی یعتمد علیها…»؛۲ حدیث «مثل اهل بیت من همانند سفینه نوح است» نه سند صحیحی دارد و نه در کتاب های حدیثی قابل اعتماد، ذکر شده است…»

وهابیون نیز با تقلید کردن از ابن تیمیه، سخنان وی را تکرار کرده اند.۳

از آن جایی که ابن تیمیه با اغراض شخصی خود، احادیث را قبول یا رد می کند، بزرگان علم حدیث اظهارات ابن تیمیه را در مورد حدیث قابل توجه و اتّکا ندانسته اند، چنان که ابن حجر عسقلانی در این باره می گوید:

«او در ردّیه اش بر (کتاب منهاج الکرامة نوشته) علامه حلی بسیاری از احادیث خوب را، از آنجا که به مصادر آنها دسترسی نداشته، رد کرده است؛ زیرا او به حافظه و آنچه در سینه داشت، اعتماد می کرد، ولی انسان در معرض فراموشی است و چه بسیار مواردی وجود دارد که به دلیل مبالغه وی در توهین به کلام رافضی (علامه حلی)، ابن تیمیه را به توهین به علی (ع) کشانده است»۴

زیاده روی ابن تیمیه در رد احادیث صحیح به اندازه ای است که اعتراض البانی را که از پیروان فکری اوست، در پی داشته است. او در السلسلة الصحیحة بارها این اعتراض را مطرح می کند که ما از باب نمونه، تنها به گفتار البانی در ذیل حدیث «أنت ولی کلّ مؤمن بعدی» اشاره می کنیم:

«واقعاً عجیب است که ابن تیمیه جرئت بر انکار و تکذیب این حدیث همانند حدیث گذشته در کتاب منهاج السنة کرده است… دلیل تکذیب این حدیث از سوی او را چیزی جزء شتاب و مبالغه او در رد شیعه نمی دانم»۵

برای اطلاع بیشتر از روش ابن‌تیمیه در برخورد با احادیث به مقاله «جایگاه ابن تیمیه در علم حدیث و رجال با نگاهی به کتاب منهاج السنّة» مراجعه کنید.

ابن تیمیه درحالی حدیث سفینه را از لحاظ سندی صحیح ندانسته است، که این حدیث شریف از طریق هشت تن از صحابه (امام علی بن ابی طالب (ع)، عبدالله بن زبیر، ابن عباس، ابوذر غفاری، ابوسعید خدری، انس بن مالک، سلمة بن اکوع و ابوهریره) و از میان تابعین (زین العابدین علی بن الحسین (ع)، سعید بن جبیر، حنش بن معتمر، سعید بن مسیب، عطیه بن سعد عوفی، عامر بن عبدالله بن زبیر، ایاس بن سلمة بن اکوع و رافع غلام ابوذر) نقل شده است، و علمای زیادی به نقل آن در کتب خود پرداخته اند، مانند؛

احمد بن حنبل (۲۴۱-۱۶۴) در فضائل الصحابه (ج۲، ص ۹۸۷)، ابن ابی شیبه (۲۳۵-۱۵۹) در معجم الوسط (ح۵۵۳۶(،

ابن قتیبه دینوری (۲۷۶-۲۱۳) در المعارف (ص ۵۷)، بزار (۲۹۲-۲۱۵) در المسند (ج۹، ص۲۷۵(، فاکهی (۲۷۵-۲۱۷) در اخبار مکه ( ج۳، ص۱۳۴)، طبرانی (۳۶۰-۲۶۰) در المعجم الکبیر (ج۳، ص۴۵)، ابوالشیخ اصفهانی (۳۶۹-۲۷۴) در أمثال الحدیث (ج۱، ص۱۳۴(، دارقطنی (۳۸۵-۳۰۶) در المؤتلف و المختلف ( ج۳، ص۱۷۵)، فخرالدین رازی (۶۰۶-۵۴۴) در مفاتیح الغیب و تفسیر الکبیر (ذیل آیات ۲۰-۲۶ سوره شوری(، ابن اثیر جزری (۶۰۶-۵۴۴) در النهایة فی غریب الأثر (ج۲، ص۷۰۸) و بسیاری دیگر …

 

این روایت اگر چه در صحیحین ذکر نشده، ولی از نظر سند معتبر است، چنان که بعضی از بزرگان اهل سنّت به صحت آن تصریح کرده اند، مانند حاکم نیشابوری که در مستدرک خود این حدیث را «علی شرط الشیخین» صحیح داشته است.۶

برای مطالعه بیشتر نسبت به بررسی سندی این روایت به مقاله «نقد دیدگاه وهابیان درباره حدیث سفینه» مراجعه کنید.

 

  1. المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۳۴۳٫
  2. منهاج السنّة، ج۷، ص۳۹۵٫
  3. الدرر السنیّة، ج۱، ص ۲۴۸، المفصل في الرد على شبهات أعداء الإسلام، ص۷۱٫
  4. لسان المیزان، ج۶، ص۳۱۹٫
  5. السلسلة الصحیحة، ج۳، ص۱۵۶٫
  6. مستدرک، ج ۳، ص ۲۴۵، ح ۲۹۴۹٫

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.