پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ Thursday, 21 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها) عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از دیدگاه آیات و روایات

حقایق تاریخ اسلام از دیدگاه اهل سنت
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
شناسه : 7282
15
دعوت به گفتگو و مناظره امام جمعه تایباد؛ در بیان واقعیت های تاریخی، بویژه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها هیچ گونه کتمان و سانسوری نباید صورت گیرد همان گونه که مقام معظم رهبری با برگزاری مراسم  فاطمیه و با بیان حقایق مسلّم تاریخی از سوی سخنرانان و مادحان در محضر ایشان، دیدگاه خویش را  روشن نموده اند که نمونه آن در سخنرانی سال های اخیر، با عنوان «خشم مقدس»و بیان نارضایتی حضرت زهرا  از خلفا، دیده می شود
نویسنده : حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم اسماعیلی منبع : بنیاد بین‌المللی امامت
پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم

تحریفِ آشکار، توسط امام جمعه ریزه تایباد

در روزهای اخیر،کلیپی از نماز جمعه اهل سنت شهر ریزه، از توابع تایباد، در فضای مجازی منتشر شد که امام جمعه محترم، با بیان مباحثی در زمینه عقاید اهل سنت نسبت به حضرت فاطمه سلام الله علیها، در صدد وارانه جلوه دادن برخی از «واقعیات تاریخی» می‌باشد، که بایسته است در فضای علمی و با استناد به منابع مورد اعتماد اهل سنت، مورد بررسی قرار گیرد:

شهادت یا وفات

امام جمعه محترم، با تأکید بر کلمه وفات به جای شهادت، گویا در صدد انکار شهادت آن حضرت بر آمده است در حالی که در برخی منابع اهل سنت، ماجرای حمله به خانه، مضروب شدن حضرت فاطمه و سقط جنین گزارش شده است همان گونه که شهرستانی از قول نظام نقل می کند.[۱](الملل و النحل، ۱/۵۷)

و ذهبی از «ابی دارم» ماجرای ضربه به حضرت فاطمه و سقط حضرت محسن را نقل می‌کند، گر چه ذهبی بر اساس دیدگاه شخصی، نظر وی را نمی‌پذیرد اما می‌توان باورمندی نسبت به این واقعه را نزد گروهی از اهل سنت همچون ابی دارم را کشف کرد.(سیر اعلام النبلاء، ۱۵/۵۷۶)

همچنین واقعه بیعت ستانی و تهدید به احراق بیت، در منابع اهل سنت نقل شده است، از جمله خلیفه اول به دلیل مخالفت حضرت علی، خواستار بیعت گرفتن از آن حضرت شدند از این رو عمر به همراه شعله‌ای از آتش به در خانه حضرت فاطمه آمد و از قصدش مبنی بر آتش زدن خانه، با حضرت فاطمه سخن گفت.[۲]( الاستیعاب، ۳/۹۷۵؛ انساب الاشراف، ۱/۵۸۶)

و در گزارش دیگر، خلیفه اول، برای بیعت ستانی خلیفه دوم را به سمت خانه حضرت فاطمه فرستاد و دستور داد اگر از فرمان تو سر باز زدند با آنان بجنگ؛

سپس خلیفه دوم، با شعله‌ای از آتش برای آتش زدن خانه حرکت کرد که حضرت فاطمه را ملاقات کرد و به او فرمود:کجا اى پسر خطاب! آمده‏‌اى تا خانه ما را به آتش بکشى؟! گفت: بلى مگر در آنچه امت وارد شده،‏ وارد شوید.[۳]

ادعای نماز خواندن خلیفه اول بر جنازه حضرت فاطمه سلام الله علیها

اما آشکار ترین تحریف امام جمعه محترم، ادعای نماز خواندن خلیفه اول بر جنازه حضرت فاطمه سلام الله علیها است  در حالی که بنا بر گزارش مهم‌ترین منابع اهل سنت، پس از امتناع خلیفه اول از واگذاری فدک، حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بر وی غضب کرد و از او رویگردان شد که تا پایان عمر، ادامه یافت به گونه‌ای که حتی خلیفه رخصت بر حضور در نماز و تدفین آن حضرت را نیافت و حضرت علی علیه السلام، مخفیانه بر او نماز خواند و شبانه به خاک سپرد و خلیفه را آگاه نکرد.[۴] (صحیح بخاری، ۵/۱۳۹؛ صحیح مسلم، ۵/۱۵۳؛ سنن بیهقی، ۶/۴۸۹)

چنان که صنعانی و ابن بطال نیز تصریح می‌کنند، فاطمه دختر پیامبر سلام الله علیها، شبانه به خاک سپرده شد تا ابوبکر بر وی نماز نخواند چون بین آن دو اتفاقاتی رخ داده بود.(المصنف، ۳/۵۲۱؛ شرح صحیح بخاری، ۳/۳۲۵)

وارانه جلوه دادن گزارش‌های تاریخی

افزون بر آن که گزارش‌های مبنی بر پشیمانی خلیفه اول از حمله به خانه حضرت فاطمه وجود دارد، که در منابع اهل سنت انعکاس یافته است. (المعجم الکبیر، ۱/۶۲؛ تاریخ الاسلام ذهبی، ۳/۱۱۸) و حضرت زهرا برای اظهار مخالفت با خلفا، با شیوه‌ی اختفای قبر، نارضایتی خود را ابراز  نمود (شرح نهج البلاغه، ۱۶/۱۷۰)

همچنین در گزارش‌هایی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله، ضمن بیان اولین فرد ملحق یافته، به «مقتوله» بودن آن حضرت تصریح شده است.[۵](فرائد السمطین، ۲/۳۵)

با چنین گزارش‌های صریح و روشن بسی جای تعجب است که امام جمعه محترم، چگونه این گزارش‌ها را یا ملاحظه نموده -که بعید است- یا در صدد وارانه جلوه دادن، گزارش‌های تاریخی است.

رویکرد حضرت فاطمه نسبت به غصب خلافت

وی حضرت فاطمه را محبوب ترین افراد معرفی می‌کند که اسوه و الگو در مسأله حجاب و خانه داری و … می‌باشد،

اما پرسش این جاست اگر حضرت فاطمه محبوب ترین افراد است و می تواند الگو در امور مختلف باشد، چرا در مسأله جانشینی پیامبر صلی الله علیه و آله، الگو و اسوه نباشد حال آن که نزدیک ترین فرد به رسول خدا بوده است و چرا نسبت به رویکرد حضرت فاطمه نسبت به غصب خلافت و غصب دستگاه حاکم سکوت اختیار شده است؟

غصب فدک و کدورت حضرت فاطمه سلام الله علیها بر خلیفه اول

همان گونه که روشن است بنا بر گزارش های فراوان، حضرت صدیقه کبری از مخالفانِ خلافت خلیفه اول بودند و در هیچ گزارشی سخن از بیعت حضرت فاطمه نیامده است و بنا بر روایاتی از معتبرترین منابع عامه که غصب فدک، زمینه ی کدورت حضرت فاطمه سلام الله علیها بر خلیفه اول را فراهم نمود که تا پایان عمر امتداد یافت و هرگز با آن وی سخن نگفت (سنن ترمذی، ۳/۲۱۰)

و با همان حال از دنیا  رفت، همان گونه که بخاری در سه باب از کتاب خود و همچنین مسلم و احمد بن حنبل آن را گزارش نموده‌اند.[۶](صحیح بخاری، ۴/۷۹،۵/۱۳۹، ۸/۱۴۸؛صحیح مسلم، ۵/۱۵۳؛مسند احمد ، ۱/۲۰۵) .

گفتنی است حضور اسماء در ایام بیماری حضرت هیچ گونه دلالتی بر حسن روابط و شاهدی بر تحقق نیافتن شهادت حضرت زهرا نمی‌باشد زیرا شیخین پس از ارتکاب آن حمله، مورد فشار افکار عمومی قرار گرفتند که نسبت به دختر پیامبر ، چه اهانت‌ها و جسارت‌هایی انجام دادند ،

از این رو تلاش وافری بر جلب رضایت حضرت فاطمه  نمودند تا از فشار افکار عمومی خارج شوند، بر همین اساس، خلیفه اول حساسیت و مخالفتی در رفت و آمد اسماء به خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها، از خود نشان نمی‌داد و شاهد بر تلاش آن‌ها بر گرفتن رضایت، درخواست ملاقات با حضرت فاطمه است که با مخالفت آن حضرت مواجه شدند و پس از واسطه قرار دادن حضرت علی، هنگام حضور در خانه، با اعراض و نفرین حضرت صدیقه کبری روبرو شدند. (الامامه و السیاسه، ۱/۲۰؛ انساب الاشراف، ۱۰/۷۹)

گفت و گو در فضای علمی بدون تعصب

لازم به ذکر است که در بیان واقعیت‌های تاریخی، بویژه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها هیچ گونه کتمان و سانسوری نباید صورت گیرد همان گونه که مقام معظم رهبری با برگزاری مراسم  فاطمیه و با بیان حقایق مسلّم تاریخی از سوی سخنرانان و مادحان در محضر ایشان، دیدگاه خویش را  روشن نموده‌اند که نمونه آن در سخنرانی سال های اخیر، با عنوان «خشم مقدس»و بیان نارضایتی حضرت زهرا  از خلفا، دیده می‌شود[۷]

از این رو اگر بنا باشد که هر مسئله‌ای از واقعیات تاریخی را به بهانه تنافی با وحدت و یا توهین به مقدسات مطرح شود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و هیچ یک از باورهای اعتقادی نباید بیان شود.

بر اساس نکات یاد شده، پیشنهاد می‌شود امام جمعه محترم، در همان مکان برگزاری نماز جمعه یا هر مکان مورد توافق، در فضایی علمی و دور از تعصب، زمینه گفتگو را فراهم نماید تا مباحث چالشی صدر اسلام بررسی شود و نسبت به ادعاهای بیان شده،

گفتگو صورت گیرد تا زمینه روشن شدن حقایق برای مردم آزاد اندیش اهل سنت فراهم گردد و مسلمانان با دید باز و از روی آگاهی، به وقایع صدر اسلام نظر کنند.

 

[۱] . «ان عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتی القت الجنین من بطنها وکان یصیح احرقوا دارها بمن فیها وما کان فی الدار غیر علی وفاطمة والحسن والحسین».

[۲] . انّ ابابکر ارسل الى علىٍّ یرید البیعة، فلم یبایع فجاء عمر ومعه فتیلة فتلقته فاطمة على الباب، فقالت فاطمة: یابن خطاب  أتراک محرقاً علىَّ بأبی؟ ! قال: نعم.

[۳] . ثمّ انّ ابابکر بعث عمر بن خطاب الى علیٍ ومن معه لیخرجهم من بیت فاطمة (رضی‏اللَّه عنها) وقال: ان ابى‏ علیک فقاتلهم، فاقبل عمر بشى‏ء من نار على ان یضرم الدار، فلقیته فاطمة (رضی‏اللَّه عنها) وقالت: الى این یابن الخطّاب؟  أجئت لتحرق دارنا؟ ! قال: نعم، او یدخلوا فیمادخل فیه الامّة.

[۴] . «وَعَاشَتْ بَعْدَ النبي صلي الله عليه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا ولم يُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّي عليها.»

[۵] . فتكون أوّل من يلحقني من أهل بيتي، فتقدم عليّ محزونة مكروبة مغمومة مغصوبة مقتولة.

[۶] . فغضبت فاطمة بنت رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلم فهجرت‏ أبا بكر، فلم‏ تزل‏ مهاجرته‏ حتّى توفّيت، و عاشت بعد رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلم ستّة أشهر. (صحیح بخاری، ۴/۷۹)

[۷] . دکتر رفیعی در مراسم فاطمیه ۹۸٫

 

فاطمه زهرا سلام الله علیها نسخه‌ای مطابق اصل

شیخ مفید و تاریخ نگاری او در کتاب الارشاد با توجه به برخی مبانی کلامی و اصولی او

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.