دوشنبه, ۲۵ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 15 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت تحلیل شخصیت ایمانی حضرت عباس(علیه السلام) بر اساس زیارتنامه ایشان بررسی تاریخی حضور و شهادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) در مقتل های عاشورا بازتاب شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) در تاریخ نگاری عاشورا عاشورا روز عید یا عزا؟ پژوهشی در چگونگی شهادت حضرت قاسم (علیه السلام) عبدالله بن حسن بن علی حضرت عبدالله بن حسن، بزرگمردی کوچک ناحیه مقدسه؛ خیلی دور خیلی نزدیک

بازدید حجت الاسلام والمسلمین علامه سیدعلی شهرستانی از بنیاد بین المللی امامت و نشست صمیمی با مدیران مجموعه
۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
شناسه : 6011
14
گزارش؛ در ابتدای این دیدار، علامه سیدعلی شهرستانی از آثار و تولیدات بنیاد بین المللی امامت دیدن نمودند و از تنوع و گستردگی فعالیت ها ابراز مسرت نمودند.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

در ابتدای این دیدار، علامه سیدعلی شهرستانی از آثار و تولیدات بنیاد بین المللی امامت دیدن نمودند و از تنوع و گستردگی فعالیت‌ها ابراز مسرت نمودند.

ابتدای جلسه با گزارش از کارهای انجام شده درباره بخش‌های مختلف بنیاد بین المللی امامت خاصه کنگره علامه میرحامدحسین رحمه الله شروع گردید و در مورد حفظ، احیای و انتشار آثار علامه میرحامدحسین علیه الرحمه و مراحل تحقیق و تخریج و مقابله آن، روش شناسی علامه در حوزه‌های تفسیری، حدیثی، تاریخی و … با نگاه جدید، و دیگر فعالیت‌های پژوهشی مختلف بنیاد گزارشی ارائه گردید.

علامه شهرستانی از فعالیت های انجام شده در کنگره  علامه میرحامدحسین تشکر فراوان نمودند و این کار را بسیار ارزشمند و ارزنده دانستند و افزودند: « مهم تر از احیای آثار هر فردی، روش شناسی آثار است که بدانیم این فرد در چه موقعیت جغرافیای زندگی می‌کرده و موافقان و مخالفان وی چه اشخاصی بوده‌اند و در چه فضا و شرایط زمانی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کتاب نوشته شده است و چه مراحلی را تا نگارش طی کرده است. همچنین بعد از نوشتن این کتاب در زمانش معاصرین وی چه اشکالات و ردیه ها و نقدهایی نوشته‌اند؛ زیرا دانستن این امور کمک شایانی می‌کند تا فهم کتاب آسان‌تر شود.»

 

ایشان با ذکر مواردی از علما و بزرگان شیعه مانند شیخ مفید، سید مرتضی، سید بن طاووس و… وآثار ایشان، بیان داشتند: « در مورد هر عالمی باید چنین بررسی روشی آثار صورت گیرد تا در صورت لزوم بتوانیم با همین متد افرادی را تربیت کنیم تا پاسخگوی شبهات و سوالات در عصر حاضر باشند. به این معنا که اگر بزرگان شیعه در عصر حاضر زندگی می‌کردند، چگونه به سوالات و پرسش‌ها در تمامی زمینه‌های کلامی و فقهی و اصولی  جواب‌دهی داشتند.»

در ادامه جلسه دبیران کنگره به گزارش فعالیت‌های جانبی کنگره، از جمله فشرده سازی و خلاصه سازی در دو جلد با سبک جدید درسنامه‌ای، ترجمه به دیگر زبان‌ها، برگزاری وبینارهای عبقات شناسی حضور و آنلاین، احیای کتابخانه ناصریه در هند اغلب آثار علامه سید میر حامد حسین در آن قرار دارد و… پرداختند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی در ادامه از حضور و ارائه نظرات حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی تشکر نموده و پیشنهاد نمودند براساس مباحث مطرح شده، کتاب‌های علامه شهرستانی مورد بررسی قرار گیرد و متدشناسی شود و در ادامه کار کنگره و سایر فعالیت های پژوهشکده مورد نظر قرار گیرد. در این زمینه باید افرادی را تربیت کنیم تا اصول و متد به آنها تعلیم شود.

در انتهای جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر اکبر اقوام کرباسی مدیر گروه روش شناس و مبانی معرفتی پژوهشکده معارف و از اساتید بنیاد بین المللی امامت، به معرفی مجموعه‌ها و اقدامات خود پرداختند و گفتند: «یکی از کارهایی که کاملا جدید است این است که عقاید را مانند اصول روشمند کردیم؛ به این معنا که با استفاده از آیات و روایات؛ قواعد و اصول عقاید را کشف و استخراج می‌کنیم.»

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.