جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
بازدید حجت الاسلام والمسلمین علامه سیدعلی شهرستانی از بنیاد بین المللی امامت و نشست صمیمی با مدیران مجموعه
۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
شناسه : 6011
10
گزارش؛ در ابتدای این دیدار، علامه سیدعلی شهرستانی از آثار و تولیدات بنیاد بین المللی امامت دیدن نمودند و از تنوع و گستردگی فعالیت ها ابراز مسرت نمودند.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

در ابتدای این دیدار، علامه سیدعلی شهرستانی از آثار و تولیدات بنیاد بین المللی امامت دیدن نمودند و از تنوع و گستردگی فعالیت‌ها ابراز مسرت نمودند.

ابتدای جلسه با گزارش از کارهای انجام شده درباره بخش‌های مختلف بنیاد بین المللی امامت خاصه کنگره علامه میرحامدحسین رحمه الله شروع گردید و در مورد حفظ، احیای و انتشار آثار علامه میرحامدحسین علیه الرحمه و مراحل تحقیق و تخریج و مقابله آن، روش شناسی علامه در حوزه‌های تفسیری، حدیثی، تاریخی و … با نگاه جدید، و دیگر فعالیت‌های پژوهشی مختلف بنیاد گزارشی ارائه گردید.

علامه شهرستانی از فعالیت های انجام شده در کنگره  علامه میرحامدحسین تشکر فراوان نمودند و این کار را بسیار ارزشمند و ارزنده دانستند و افزودند: « مهم تر از احیای آثار هر فردی، روش شناسی آثار است که بدانیم این فرد در چه موقعیت جغرافیای زندگی می‌کرده و موافقان و مخالفان وی چه اشخاصی بوده‌اند و در چه فضا و شرایط زمانی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کتاب نوشته شده است و چه مراحلی را تا نگارش طی کرده است. همچنین بعد از نوشتن این کتاب در زمانش معاصرین وی چه اشکالات و ردیه ها و نقدهایی نوشته‌اند؛ زیرا دانستن این امور کمک شایانی می‌کند تا فهم کتاب آسان‌تر شود.»

 

ایشان با ذکر مواردی از علما و بزرگان شیعه مانند شیخ مفید، سید مرتضی، سید بن طاووس و… وآثار ایشان، بیان داشتند: « در مورد هر عالمی باید چنین بررسی روشی آثار صورت گیرد تا در صورت لزوم بتوانیم با همین متد افرادی را تربیت کنیم تا پاسخگوی شبهات و سوالات در عصر حاضر باشند. به این معنا که اگر بزرگان شیعه در عصر حاضر زندگی می‌کردند، چگونه به سوالات و پرسش‌ها در تمامی زمینه‌های کلامی و فقهی و اصولی  جواب‌دهی داشتند.»

در ادامه جلسه دبیران کنگره به گزارش فعالیت‌های جانبی کنگره، از جمله فشرده سازی و خلاصه سازی در دو جلد با سبک جدید درسنامه‌ای، ترجمه به دیگر زبان‌ها، برگزاری وبینارهای عبقات شناسی حضور و آنلاین، احیای کتابخانه ناصریه در هند اغلب آثار علامه سید میر حامد حسین در آن قرار دارد و… پرداختند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی در ادامه از حضور و ارائه نظرات حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی تشکر نموده و پیشنهاد نمودند براساس مباحث مطرح شده، کتاب‌های علامه شهرستانی مورد بررسی قرار گیرد و متدشناسی شود و در ادامه کار کنگره و سایر فعالیت های پژوهشکده مورد نظر قرار گیرد. در این زمینه باید افرادی را تربیت کنیم تا اصول و متد به آنها تعلیم شود.

در انتهای جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر اکبر اقوام کرباسی مدیر گروه روش شناس و مبانی معرفتی پژوهشکده معارف و از اساتید بنیاد بین المللی امامت، به معرفی مجموعه‌ها و اقدامات خود پرداختند و گفتند: «یکی از کارهایی که کاملا جدید است این است که عقاید را مانند اصول روشمند کردیم؛ به این معنا که با استفاده از آیات و روایات؛ قواعد و اصول عقاید را کشف و استخراج می‌کنیم.»

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.