چکیده:
اعتقاد به معراج نبی مکرم اسلام از امور محل وفاق در بین مسلمانان است و اصل آن ریشه قرآنی دارد.
در آن شب اسرارآمیز پیامبر با اراده الاهی در عوالم هستی سیر کرد و حقایقی از عالم برین، و درجات بهشتی و
درکات جهنمی تعدادی از افراد امتش را ملاحظه کرد و پس از دیدار با تعدادی از انبیای سلف از سفر بازگشت.
واگویی حقایق مشاهدهشده با واکنش سلبی و منفی قریش مواجه شد.
فصل مشترک تمام اندیشمندان اسلامی در وقوع معراج، ادراکات ویژه پیامبر در آن شب رازآلود است.
در توجیه و تفسیر نحوه و کیفیت وقوع معراج بین اندیشمندان اسلامی اختلاف وجود دارد.
تعدادی این سفر خاص را جسمانی و تعدادی روحانی میدانند.
رویکرد تفسیر روحانی معراج به چند زیرشاخه تقسیم میشود:
وقوع در خواب، با فکر و عقل و سیر روحانی در بیداری که مرز مشخصی با حالت خواب و سیر فکری دارد.
رویکرد خاص تعدادی از عرفا هرچند قابل اندراج در تفسیر روحانی است ولی به دلیل مهندسی کلام ویژه و استفاده از
ادبیات نمادین به عنوان قسم جدایی در این مقاله دستهبندی شده است. هر کدام از تفاسیر پنجگانه وجوه ترجیح و ابهاماتی دارد.
در این پژوهش تلاش شد با رویکرد انتقادی، تفسیر برتر معین شود.
این به معنای بطلان کامل همه نظرات غیرمختار نیست.
جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید
ثبت دیدگاه