شنبه, ۱ دی , ۱۴۰۳ Saturday, 21 December , 2024 ساعت ×

تازه ها

برگزاری نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» نشست نوزدهم ماه امامت برگزار شد مصاحبه با دکتر رضوانی یکی از نویسندگان کتاب الشیعة الإمامیه و عقائدهم الاجماعیة نخستین کارگاه تخصصی امام‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان شیراز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد نگاهی به کتاب «الشیعه الامامیه و عقائدهم الاجماعیه» میزبانی بنیاد بین‌المللی امامت از طلاب لرستان حوزه  علمیه آیت الله بروجردی(ره) اعضای شورای علمی و دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌الله کریمی جهرمی دیدار کردند کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار شد جلسه علمی نقد و بررسی کتاب «الشيعة الامامية و عقائدهم الاجماعية» برگزار می‌گردد هجدهمین نشست ماه امامت با موضوع «الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت» برگزار شد نشست علمی با عنوان «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مذاهب اسلامی» برگزار شد هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار می‌گردد نشست علمی با عنوان «احیای عبقات‌الانوار پس از یک قرن انتظار» برگزار شد. سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها)» برگزار می‌‌گردد. نشست علمی با عنوان «تبیین جامع نظام کلامی خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» برگزار شد آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت بررسی حجّت خدا بودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فضایل و مناقب حضرت زهرا علیهاالسلام نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در نائین برگزار شد نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در مدرسه علمیه فاطمیه دامغان برگزار شد نشست تخصصی با عنوان «دانش افزایی فاطمی» در مدرسه علمیه عصمتیه برگزار شد کارگاه تخصصی فاطمه‌شناسی برگزار گردید

مذهب مولوی چه بود؟
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
شناسه : 7207
32
رپورتاژ مذهب مولوی؛ فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام توسط بسیاری از علمای بنام اهل سنت مانند شافعی و احمد بن حنبل (از امامان چهارگانه اهل سنت) نیز بیان شده است و صرف سرودن شعر در منقب امیرمومنان علیه السلام اثبات کننده تشیع نیست. مولوی عبارات بسیار بلندتری را در مدح خلفای اهل سنت در مثنوی و دیوان شمس به کار برده و بر عقاید شیعیان در مساله امامت و خلافت نیز طعنه زده که اینها حاکی از گرایشات عمیق فکری و مذهبی اوست.
منبع : بنیاد بین‌المللی امامت
پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم

جلال الدین محمد بلخی ملقب به مولوی

بی تردید برخی شخصیت ها در جهان اسلام در علومی خاص، سرآمد روزگار خویش بوده و به فراخور مهارت و به کارگیری ابزار مناسب با اقبال قاطبه مسلمین قرار گرفته اند. همچنان که ابن سینا در علم طب و ابن رشد و فارابی در فلسفه اینگونه بوده اند.

از جمله این دانشمندان که با اقبال بی نظیری از سمت عموم مسلمانان واقع شده است، جلال الدین محمد بلخی ملقب به مولوی یا مولاناست.

شاعری بی نظیر و بی بدیل در ساحت شعر و ادب پارسی، که در کنار حافظ و سعدی و سنایی و جامی، بار گرانی از انتقال نظم و ادب فارسی به آیندگان را برعهده داشته است.

یکی از مهم ترین ارکان اشعار مولوی، عرفان است. ورود مولانا به مقوله عرفان و نظریات خاص عرفانی او به دو نتیجه عمده انجامیده است.

شخصیت جنجالی مولانا

اول: اقبال بی نظیر برخی از علما (عموما از اهل سنت) و اندیشمندان جهان اسلام به وی که تبلور آن را در شروح متعدد بر مهم ترین اثر او یعنی مثنوی می‌توان دید.

دوم: نقدها و اشکالات بی پرده علمای اسلام در مخالفت با آموزه‌های او.

این دو رویکرد باعث شده است که مولانا شخصیتی جنجالی، با طرفدارنی افراطی یا مخالفانی سرسخت باشد.

مذهب مولانا

عنصر مذهب، از ویژه ترین ابعاد شخصیتی است که باید در افرادی که در حوزه معارف دینی به فعالیت پرداخته‌اند بدان توجه شود. این اهمیت ناشی از جایگاهی است که مذهب در موضعگیری آن شخص و یا سایر متدینین در امور مختلف مرتبط با دین خواهند داشت.

همچنین سرچشمه اعتقادات افراد و اصول و فروع دین آنها، وابستگی بسیاری به مذهب و دین آنان دارد.

از جمله جنبه های مورد مناقشه و جنجال برانگیز در مورد مولوی، مذهب اوست. اینکه مذهب مولانا چه بوده؟ و آیا او شیعه ای خالص یا یک سنی متعصب بوده؟ یا حتی عارفی از مذهب رسته…

در مقاله پیش اجمالی از ادله طرفین در این زمینه ارائه شده است.

برخی از ادله و شواهدی که برای اثبات سنی بودن مولوی اقامه شده است

محل زندگی مولوی

ظاهرا محل زندگی او و قونیه محیطی بوده که تا حدودی لاقید و کم تعصب به شمار می رفت، و انواع مذاهب و ادیان را در خود جای داده بوده است.

بررسی نسب مولوی و مذهب اجداد و پدر مولوی و فرزندان مولوی

پدر و فرزندان مولوی همگی سنی مذهب بوده اند.

مذهب اساتید(بالاخص شمس تبریزی) و شاگردان مولوی

اساتید و شاگردان مولوی نیز همگی سنی و غیرشیعه بوده اند.

بررسی آموزه های فقهی اهل سنت مورد مولوی

مولوی در موارد متعددی مانند کیفیت وضو، شهادت شاهد نزد قاضی، آب قلیل و کثیر، قیاس، مساله ارث، حکم دادرسی غیابی، حکم سرقت و… بر اساس فقه اهل سنت حکم داده است. در  فیه ما فیه نقل شده که فردی از مولوی درباره نذر سوال کرد و مولوی حکم شرعی مساله را بر اساس نظرات شافعی و ابوحنیفه ارائه داد.

بررسی آموزه های اعتقادی مولوی

در آموزه های اعتقادی نیز مولوی بر مبنای اعتقادات اهل سنت مشی نموده است.

از جمله اشکالات منتقدین بر مولوی، استناد به رویکرد مولوی نسبت به اهل بیت علیهم السلام و اصحاب و خلفای اهل سنت، بررسی دیدگاه مولوی درباره غدیر خم، دیدگاهش نسبت به حضرت ابوطالب علیه السلام، اشعار مولوی در تجلیل از ابن ملجم، دیدگاه او در تخطئه عزاداری سیدالشهدا علیه السلام و تقدیس خلفاست.

مولوی خلفای اهل سنت را به کرات ستایش می کند. او ابوبکر را نفس رسول الله و فانی در ایشان صلی الله علیه واله می داند. ابوبکر از دیدگاه او، اسوه عارفان، صدیق اکبر و مظهر اقتدا به پیامبر صلی الله علیه وآله است.

او همچنین مطالبی را در کتب خویش آورده که دلالت به عصمت عمر بن خطاب دارد. و معتقد بوده که عمر لایق مقام نبوت است.

مولوی حتی از عجز عثمان در بیان خطبه نیز کرامتی استخراج کرده و از او ستایش نموده است. و موارد بسیار دیگر در تجلیل از بزرگان اهل سنت که درج تمام آنها در این نوشتار ممکن نیست.

انتساب فضائل اهل بیت علیهم السلام به دیگران

انتقاد دیگری که به مولوی وارد نموده اند، انتساب فضائل اهل بیت علیهم السلام به دیگران است. برای نمونه فضائل اهل بیت علیهم السلام را برای اصحاب و فضیلت صدیقه طاهره سلام الله علیها را برای عایشه نقل می کند.

ادبیات تند و زننده مولوی نسبت به شیعیان

مولوی شیعیان را رافضی می خواند و آنها را به خر هایی تشبیه می کند که تاب شنیدن فضائل عمر را ندارند.

در حکایتی دیگر، شیعیان سبزوار را نماد افراد دنیا زده، فاسد العقیده و مکار و یک سنی به نام “ابوبکر” را نماد اقطاب و اولیای خداوند قرار می دهد.

 

ادله و شواهدی که برای اثبات شیعه بودن مولوی اقامه شده است

عمده ادله ای که در راستای اثبات شیعه بودن مولوی مطرح شده، استناد به اشعار او در فضائل اهل بیت علیهم السلام است.

خلاصه پاسخ منتقدان به این اشعار، این است که برخی از این اشعار در نسخ معتبر مثنوی یافت نمی شود و اساتید و مولوی پژوهان به دم اعتبار و عدم انتساب آنها به مولوی تاکید نموده اند. و اشعاری که در نسخ معتبر آمده نیز، در فضای اعتقادی اهل سنت و چارچوب های فکری آنها بوده است.

فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام توسط بسیاری از علمای بنام اهل سنت مانند شافعی و احمد بن حنبل (از امامان چهارگانه اهل سنت) نیز بیان شده است و صرف سرودن شعر در منقب امیرمومنان علیه السلام اثبات کننده تشیع نیست.

مولوی عبارات بسیار بلندتری را در مدح خلفای اهل سنت در مثنوی و دیوان شمس به کار برده و بر عقاید شیعیان در مساله امامت و خلافت نیز طعنه زده که اینها حاکی از گرایشات عمیق فکری و مذهبی اوست.

 

نقدی بر سخنان مولوی عبدالحمید درباره نقش مردم در تعیین رهبر جامعه

مولوی عبدالحمید در هاله ای از تناقض

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.