پرسش:
آیه ارسال چگونه بر ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) دلالت دارد؟
پاسخ:
در قرآن کریم میخوانیم: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدی وَ دِینِ الحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ المُشْرِکُونَ»؛[۱] او کسى است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آنرا بر همه آیینها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!
مراد از آیه ارسال، این آیه شریفه و دیگر آیات مشابه[۲] میباشد.
براساس روایات و دیدگاه مفسّران اسلامی؛ واقعیت این آیه زمانی به طور کامل محقق میشود که حضرت مهدی(عج) ظهور فرموده و برنامه جهانىشدن اسلام را تحقّق بخشد. در همین راستا؛ به برخی احادیث و تفاسیر اشاره میکنیم.
روایات:
۱- امام باقر(علیه السلام) فرمود: «همانا این جریان هنگام خروج مهدى از آل محمّد خواهد بود. پس هیچ کسی باقى نخواهد ماند مگر اینکه به [نبوت] حضرت محمد(صلی الله علیه آله) اقرار کند».[۳]
۲-امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه فوق فرمود: «به خدا سوگند! تأویل آیه هنوز تحقق نیافته و نخواهد یافت تا آنکه قائم خروج کند. و هنگامی که خروج کرد کافر به خدای بزرگ در روی زمین باقی نمیماند و هیچ مشرک به امامت باقى نماند مگر اینکه خروج او را نخواهد تا جایى که اگر کافر یا مشرکى در دل سنگى [مخفى] باشد، آن سنگ [به زبان آمده] خواهد گفت: اى مؤمن! در دل من کافرى هست. مرا بشکن و او را به قتل رسان».[۴] این روایت با اسناد مختلف و با اندکی تفاوت در منابع دیگر نیز آمده است.[۵]
۳-از امام کاظم(علیه السلام) درباره این آیه پرسیده شد، آنحضرت در پاسخ فرمود: «آن امر خداوند و رسول او است به ولایت براى وصیّش و ولایت همان دین حقّ است … آنرا هنگام قیام حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه)، بر همه ادیان آشکار میسازد».[۶]
دیدگاه مفسّران:
۴-علىّ بن ابراهیم قمى(قرن سوم) در تفسیر آیه میگوید: «این آیه درباره قیامکننده از آل محمّد نازل شده و این همان است که یاد آوردیم که تأویل آنها پس از تنزیلشان است».[۷]
۵-سعید بن جبیر در تفسیر آیه: «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» گفت: «او مهدىِ خاندان فاطمه است».[۸]
۶-طبری(قرن چهارم) میگوید: در زمان نزول حضرت عیسی(علیه السلام) دین اسلام بر همه ادیان غالب خواهد شد و تمام ملل تحت تبعیّت دین اسلام درخواهند آمد.[۹]
۷-فخر رازی(قرن ششم) میگوید: این بشارت از طرف خداوند است که باید در آینده تحقق یابد و طبق روایات در زمان حضرت عیسی و مهدی آل محمد(علیهم السلام) محقق میشود.[۱۰]
۸- تفسیر قرطبى(قرن هفتم): روایت شده کسانى که به فرمانروایى همه زمین دست یافتند، چهار نفرند: دو مؤمن و دو کافر. دو مؤمن، سلیمان بن داوود و اسکندراند و دو کافر، نمرود و بخت النصر اند و نفر پنجمى نیز از این امّت به فرمانروایى همه زمین دست مىیابد که او همان مهدى است، به دلیل سخن خداى متعال: «تا آن را بر همه دینها چیره سازد».[۱۱]
۹-علامه طباطبایی(ره) در ذیل بحث روایی تفسیر آیه شریفه مورد بحث میگوید: «معناى اینکه این آیه درباره حضرت مهدى(عج) نازل شده، این است که خروج آنحضرت، تأویل این آیه است …».[۱۲]
نتیجهگیری
۱۰-مفهوم آیه، پیروزى همهجانبه اسلام بر همه ادیان جهان است؛ یعنى، سرانجام اسلام همه سرزمینها را فرا خواهد گرفت.[۱۳]
۲-مسلّماً؛ وعده غالب شدن دین اسلام بر همه آیینها، تاکنون تحقّق نیافته و آیینهاى دیگرى با پیروان فراوان وجود دارند که هنوز نه تنها مغلوب دین حق پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نشدهاند، بلکه سعى میکنند تا اسلام را از بین ببرند، ولى چون وعده الهى حق است، پس باید روزى تحقّق پیدا کند. و طبق روایات و تفاسیر، تکامل این برنامه، هنگامى خواهد بود که حضرت مهدى(عج) ظهور کند.
۳-به این ترتیب، صورت استدلال چنین میشود که؛ از نظر قرآن – که مورد پذیرش همه مذاهب اسلامى است – پیروزى حقطلبان، حتمى و قطعى است. این پیروزى – که وعده الهى است – هنوز محقق نشده و تحقق آن، نیازمند یک رهبر الهى است و آن رهبر را رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در سخنان خود معرفى نموده است؛ مانند: «یَبْلُغَ سُلْطَانُهُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِب»؛[۱۴] یعنی: حکومتش به شرق و غرب عالم خواهد رسید.
منابع
۱-توبه، ۳۳٫
۲-فتح، ۲۸؛ صف، ۹٫
۳-مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج ۵، ص ۱۳۷، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق.
۴-شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۷۰، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، ۱۳۹۵ق.
۵-ر. ک: فرات کوفی، ابوالقاسم، تفسیر فرات، محقق، محمودی، محمد کاظم، ص ۴۸۱ – ۴۸۲، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، تهران، چاپ اول، ۱۴۱۰ق؛ عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، ج ۲، ص ۸۷، تهران، المطبعة العلمیة، چاپ اول، ۱۳۸۰ق.
۶-کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۱، ص ۴۳۲، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
۷-قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب، ج ۱، ص ۲۸۹، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، ۱۴۰۴ق.
۸-اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج ۲، ص ۴۹۰، تبریز، نشر بنی هاشمی، چاپ اول، ۱۳۸۱ق.
۹-طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۸۲، بیروت، دار المعرفة، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.
۱۰-فخر رازی، محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج ۱۶، ص ۳۳، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، ۱۴۲۰ق.
۱۱-قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج ۱۱، ص ۴۷ – ۴۸، تهران، ناصر خسرو، چاپ اول، ۱۳۶۴ش.
۱۲-طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۹، ص ۲۵۵، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.
۱۳-ر. ک: طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، ج ۵، ص ۲۰۹، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بیتا؛ حقی بروسوی، اسماعیل، تفسیر روح البیان، ج ۳، ص ۴۱۶، بیروت، دار الفکر، بیتا.
۱۴-شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج ۱، ص ۲۸۰، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، ۱۳۹۵ق.
ثبت دیدگاه