شنبه, ۱ دی , ۱۴۰۳ Saturday, 21 December , 2024 ساعت ×

تازه ها

برگزاری نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» نشست نوزدهم ماه امامت برگزار شد مصاحبه با دکتر رضوانی یکی از نویسندگان کتاب الشیعة الإمامیه و عقائدهم الاجماعیة نخستین کارگاه تخصصی امام‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان شیراز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد نگاهی به کتاب «الشیعه الامامیه و عقائدهم الاجماعیه» میزبانی بنیاد بین‌المللی امامت از طلاب لرستان حوزه  علمیه آیت الله بروجردی(ره) اعضای شورای علمی و دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌الله کریمی جهرمی دیدار کردند کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار شد جلسه علمی نقد و بررسی کتاب «الشيعة الامامية و عقائدهم الاجماعية» برگزار می‌گردد هجدهمین نشست ماه امامت با موضوع «الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت» برگزار شد نشست علمی با عنوان «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مذاهب اسلامی» برگزار شد هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار می‌گردد نشست علمی با عنوان «احیای عبقات‌الانوار پس از یک قرن انتظار» برگزار شد. سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها)» برگزار می‌‌گردد. نشست علمی با عنوان «تبیین جامع نظام کلامی خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» برگزار شد آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت بررسی حجّت خدا بودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فضایل و مناقب حضرت زهرا علیهاالسلام نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در نائین برگزار شد نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در مدرسه علمیه فاطمیه دامغان برگزار شد نشست تخصصی با عنوان «دانش افزایی فاطمی» در مدرسه علمیه عصمتیه برگزار شد کارگاه تخصصی فاطمه‌شناسی برگزار گردید

مدالی که قرآن به حضرت خدیجه (سلام الله علیها) داده است.
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
شناسه : 4335
27
سیمای حضرت خدیجه در قرآن و روایات  عظمت وجودی حضرت خدیجه (س) از بسیاری از زنان و مردان امت بالاتر بوده و در میان زنان امت بعد از حضرت زهرا (س) بالاترین زن و بهترین همسر رسول خدا معرفی شده است.
نویسنده : سید علی احمدی منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

حضرت خدیحه سلام الله علیها اولین همسر رسول گرامی اسلام و اولین زن مومن به رسول الله است. پیرامون زندگی این بانوی بزرگوار سخن فراوان است از اینکه القاب ایشان پیش از اسلام چه بوده و یا ازدواج ایشان با پیامبر در چه سنی بوده  است و یا پیش از رسول خدا آیا ازدواج های دیگری داشته یا دوشیزه بوده است. اما آنچه که سخن این نوشتار است منزلت حضرت خدیجه در آیات و  روایات است.

سنت و سیره قرآن معرفی افراد با اوصاف و ویژگی های آنها است نه با نام آنها تا نشان از امکان الگوبرداری مؤمنان از آن افراد باشد. از جمله این افراد حضرت خدیجه سلام الله علیها است. حضرت خدیجه  از اولین افراد مؤمن به رسول خدا بود که ایمان واقعی آورده بود. حضرت امیر در نهج البلاغة با توصیف منزلت حضرت خدیجه می فرماید در آن روز جز خانه رسول الله و حضرت خدیجه خانه ای در اسلام نبود که من سومی آنها بودم.

(نهج البلاغة، خطبه ۱۹۲« قاصعة»، ص۳۰۱)

ایشان  بیش از یک دهه از عمر پایانی خود را در محضر وحی بود و سخنان رسول خدا را از دو لب مبارک ایشان دریافت می کرد. به گفته مفسران، آیاتی از قرآن در شأن و منزلت حضرت خدیجه نازل شده است. به عنوان نمونه آیه ۸ سوره ضحی است «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى‏» که نقل شده خداوند به واسطه حضرت خدیجه رسول خدا را از فقر نجات داد و ایشان را بی نیاز کرد.

(تفسیر فرات کوفی، ص۵۶۹)

مدال دیگری که قرآن به حضرت خدیجه داده است مدال ام المؤمنینی است.«احزاب،۶: وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» این منصب هرچند در خود یک ویژگی فقهی دارد که همسران رسول خدا مانند مادر بوده و بعد از رسول خدا  کسی حق ازدواج با آنها را ندارد ولی برای برخی از زنان اضافه بر موضوع فقهی، شرافت و منزلت ایمانی را در بر دارد. چراکه مادر مؤمنان خود مؤمنی راستین است و از جایکاه رفیعی برخوردار است. به یقین آن دسته از همسران پیامبر که بانی و باعث کشته شدن فرزندان خویش شدند نمی توانند خود شرافتی از این ام المؤمنین داشته باشند ولی حضرت خدیجه به حکم روایات متعدد از درجه بالای ایمان برخوردار است.

دیگر آیه ای که با حضرت خدیجه مرتبط است آیه ۷۴ سوره فرقان است. «هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماما» در روایت بیان شده که رسول خدا از جبرئیل پرسید مقصود از همسران که مایه نورچشم من هستند کدامند؟ جبرئیل عرض کرد حضرت خدیجه. (تفسیر فرات کوفی، ص۲۹۴)در دیگر روایات پیامبر و اهل بیت نیز فراوان در فضیلت این بانوی نمونه سخن وجود دارد. از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که « فُضِّلَت خدیجة علی نساء امتی کما فُضِّلَت مریم علی نساء عالمها» حضرت خدیجه بر همه زنان امت من برتر است چنانکه مریم بر زنان امت خود برتر و والاتر گردیده است. این سخن نشان از عظمت حضرت خدیجه و مصداقی دیگر برای آیه ۴۲ سوره آل عمران است.

«وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمين‏» طبق این آیه حضرت مریم به مرتبه عصمت نائل آمده و برترین زن عصر خود محسوب شده است. حضرت خدیجه به استناد سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز هم به مرتبه عصمت نایل آمده و هم برترین زن عصر خویش است. جایگاه حضرت خدیجه نزد رسول خدا بسیار والا بود به گونه ای که بعد از ایشان رسول خدا از ایشان به خوبی یاد می کردند.  هرگاه حضرت خدیجه را یاد می کرد می فرمود خدیجه و کیست مانند خدیجه!!! مرا تصدیق کرد زمانی که همه تکذیبم کردند؛ مرا در دین خدا یاری کرد و با مال خود مرا بر رسالتم توانا ساخت؛ خداوند مرا فرمان داده که خدیجه را بشارت دهم خداوند در بهشت خانه ای از زمرد برای او بنا کرده است.

(کشف الغمة، ج۱، ص۳۶۰)

در حدیث دیگری بیان شده که برترین زنان عالم چهار نفر هستند که یکی از انها حضرت خدیحه است (الخصال، ج۱، ص۲۰۶) علاقه پیامبر صلى الله عليه و آله به خدیجه عليها السلام سبب شده بود که بستگان و دوستان وی نیز همواره مورد تفقد پیامبر صلى الله عليه و آله قرار گیرند. چنان که نقل شده است سال‌ها بعد از وفات حضرت خدیجه عليها السلام، زمانی که هاله (خواهر حضرت خدیجه) به منزل رسول خدا در مدینه رفت، حضرت بسیار مسرور شد و با احترام او را به منزل خود دعوت کرد.

( صحیح البخاری، ج ۴، ص ۲۳۱؛ صحیح مسلم، ج ۷، ص ۱۳۴)

عظمت حضرت خدیجه بعد از پیامبر نیز ادامه داشت و نُقل مجالس بود. هرجا سخن از فضائل بوده نام ایشان می آمد. در مجلسی که امام حسن علیه السلام حضور داشت معاویه گفت چه مسی شریفترین نسب را دارد؟ صعصة بن صوحان از اصحاب خوب امیرمؤمنان علیه السلام اشاره به امام حسن علیه السلام کرد و گفت او برترین نسب را دارد و در گفتگو به جده ایشان حضرت خدیجه اشاره می کند.(انساب الاشراف، ج۵، ص۳۷) زین بن علی بن شهید و محمد نفس زکیه وقتی به افتخارات خود اشاره می کند خود را از نسل حضرت خدیجه معرفی می کنند (تاریخ طبری، ج۶، ص۱۹۶؛ تفسیر فرات کوفی، ص۲۴۸). روز عاشورا نیز امام حسین علیه السلام به جده خود حضرت خدیجه افتخار کرده و فرموده اند آیا می دانید جده من حضرت خدیجه نخستین زن مسلمان از این امت است

( ارشاد، ص۱۷۰)

امام سجاد نیز در خطبه شام خود را با حضرت زهرا و حضرت خدیجه معرفی می فرماید (بحار الانوار، ج۴۵، ص۱۷۴) و در یکی از دعاهای خود در صحیفه سجادیه، در کنار نام چهارده معصوم نام حضرت خدیجه سلام الله علیها را برده و بر همه ایشان درود و صلوات می فرستد.  عظمت حضرت خدیجه به گونه ای است که در برخی از زیارات معصومین در مقام معرفی شخصیت ائمه علیهم السلام انتساب ایشان به حضرت خدیجه بیان می شود (کافی، ج۴، ص۵۷۷؛  بحار الانوار، ج۹۷، ص۱۷۴) . بنابراین می توان به این سخن پی برد که عظمت وجودی حضرت خدیجه سلام الله علیها از بسیاری از زنان و مردان امت بالاتر بوده و در میان زنان امت بعد از حضرت زهرا سلام الله علیها بالاترین زن و بهترین همسر رسول خدا معرفی شده است.

انتشار در خبرگزاری مهر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.