پس از اتمام اعمال و مناسک حج فرمان الهی برای نصب جانشین بر پیامبر اکرم له نازل می شود و جبرئیل پی در پی فرود می آید و
رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم مأمور معرفی حضرت علی علیه السلام به عنوان خلیفه بلافصل و جانشین خود میشود.
پیامبر اکرم اعلام می دارد بجز معلولین و بیماران کسی در مکه نماند و مردم را در کنار برکه غدیر فرا میخوانند.
سلمان و مقداد و ابوذر و عمار محیط را آماده می کنند.
منبری آماده شده و پیامبر پس از اقامه نماز خطبه مفصل غدیر را ایراد میفرمایند.
که همه آن را علماء شیعه و بخشهای مهمی از آن را کتابهای معتبر اهل سنت آورده اند؛
در این خطبه پیامبراکرم صلى الله عليه وسلم به آیات زیادی از قرآن که در شأن حضرت علی و امامان بعد از او نازل شده تصریح میفرمایند مطالب این
خطبه مجموعه ای از امتیازات و ویژگیها و شایستگی های اهل بیت است که آن حضرت طی بیست و سه سال در فرصت های مختلف آنها را بیان فرموده بودند و همه فرازهای این خطبه
ده ها سند در کتابهای شیعه و سنی دارند هر چند همه خطبه را یکجا نقل نکرده باشند.(۱)
این خطبه و ماجراهای قبل و بعد از آن را علامه امینی جزء خبرهایی میداند که اسناد و راویان و مدارکش قابل شمارش نیست و
صدها شاعر را نام میبرد و سروده های آنان را عنوان میکند که کل
این ماجرا را به صورت شعر و متون ادبی زیبا در آورده اند!
آنگاه پیامبراکرم الله در بین خطبه از مردم بر ولایت امیرالمؤمنين اقرار میگیرند و سپس یک به یک پیشوایان از اهل بیت تا امام زمان را معرفی میکنند
و در مدت سه روز مردم را وادار میکند تا با حضرت علی الا به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کنند حتی زنان با گذاشتن دست خود در داخل طشت آبی که دست مبارک حضرت على هم در سوی دیگر آن قرار دارد بیعت میکنند و به آن حضرت به عنوان امیرالمؤمنین سلام داده تبریک میگویند!
نکات روایت غدیر
پیامبر اکرم در غدیر چهار مرتبه به چهار سمت با صدای بلند فرمودند: آیا من بر شما ولایت ندارم؟
آیـا مـن صاحب اختیار شما نیستم؟
(اشاره به آیه شریفه «النَّبي أولى بِالمُؤمِنينَ مِن أَنفُسِهِم»(۲) همگان گفتند: آری تـو بـر مـا ولایت داری آنگاه فرمودند ۱ به کتاب نور الأمير مراجعه شود.
مَن كُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلي مولاه؛ هرکس من از طرف
خدا مولای او هستم این علی مولای اوست.
و چون پیامبر اکرم صلى الله عليه وسلم مولای جن و انس و ملائکه هستند، امیرالمؤمنین هم مولای ـ همه هستند.
در نتیجه پذیرش ولایت امیرالمؤمنین پذیرش ولایت خداست.
و خداوند در قرآن فرموده است
وَما كَانَ لِمُؤْمِنِ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أن يكون لهم الخيرة من أمرهم؛
وقتی خدا و رسولش حکمی صادر کردند، دیگر هیچ مرد و زن با
ایمانی اختیار ندارند که در آن مورد حکم دیگری
انتخاب نمایند.
بنابراین وقتی خدا و رسولش حضرت علی ها را به عنوان ولی و خلیفه معین کرده اند، دیگـر مـردم در ایــن زمینه اختیاری ندارند و اگر نپذیرند در گمراهی آشکار قرار گرفته اند.
در سوره مائده در پایان آیات ۴۴ و ۴۵ و ۴۷ می فرماید: «وَ مَن لَم يَحكُم بما أَنزَلَ اللهُ فَأُولئِكَ هُمُ الكافِرونَ “۴۴” وَمَن لَم يَحكُم بما أَنزَلَ الله فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ “۴۵” وَ مَن لَم يَحكُم بِما أَنزَلَ الله فَأُولئِكَ هُمُ الفاسقون “۴۷”
يعنـي هـر كـس حکم نکند به آنچه خدا نازل فرموده ، کافر است، ظالم است و فاسق !! پیوسته در طول تاریخ امیرالمؤمنين وأئمه طاهرين الا به حدیث و واقعه غدیر استناد میکردند و آن را شاهد بر حقانیت خود می آوردند و وقتی از حضرت زهرا یا در مورد ولایت علی پرسیدند با تعجب فرمود:
آیـا غـدیـر خـم را فراموش کرده اید؟ «وا عَجَبًا أَنَسِيتُم يَومَ عَدِيرِ خُمٌ»(۳)
در کتاب شریف الغدیر نشانه های زیادی از مجموعه این واقعه و سخنان پیامبراکرم صلى الله عليه وسلم نقل فرموده که همگی دلالت این حدیث و واقعه را بر ولايت على علیه السلام و امامان بعد از او را میرسانند علامه امینی رحمة الله علیه با مطالعه ده هزار جلد کتاب از کتابهای شیعه و سنی، و نوشتن كتاب شريف الغدیر که نیمی از مجلدات آن هنوز چاپ است، با استناد به آیات قرآن و روایات فراوان و
شواهد تاریخی مورد اعتماد و صدها شاهد دیگر ثابت کرده اند که واقعه و حدیث غدیر به طور قطع و روشن بـر امامت وصایت ولایت و خلافت بلافصل على علیه السلام و امامت امامان پس از او دلالت کامل دارد و جای هیچ عـذر و بهانه ای برای احدی نیست(۴)
امیرالمؤمنین می فرماید:
ولا عَلِمتُ أَنَّ رَسولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم تَرَكَ يَومَ غَدِيرِ خُمِ لِأَحَدٍ حُجَّةٌ وَلَا لِقَائِلِ مقالاً..
یعنی گمان ندارم که رسول خدا روز غديـر خـم برای کسی حجتی باقی گذاشته باشد و یا برای گوینده ای
۱-به کتاب نورالامیر مراجعه شود.
۲-سوره احزاب آیه ۶
۳-عوالم ج۱۱،ص۲۲۸
۴-احتجاج طبرسی ج۱،ص۷۴
ثبت دیدگاه