جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نشست علمی- معرفتی معارف فاطمی برگزار شد. نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی ویژه طلاب و مبلغات برگزار شد نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها)

حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، چراغ هدایت و شفاعت یک امت
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
شناسه : 10997
4
در نشست «جایگاه والای زیارت حضرت معصومه در آینه روایات» مطرح شد؛ اگر حضرت فاطمه معصومه(س) بار هدایت امت و شفاعت برای رفتن به بهشت و در بهشت نبودند دلیلی وجود نداشت که خداوند ایشان را چهره کند؛ به همین جهت روایت داریم در آخر الزمان هر کس که می‌خواهد دین خود را حفظ کند به قم پناه ببرد، لذا اینجا پناه بردن به خاک قم مدنظر نیست بلکه وجود نازنین حضرت معصومه(س) پناهگاه شیعیان است.
نویسنده : حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا جوادی منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) هدایت امت و شفاعت برای رفتن به بهشت و در بهشت است؛

 اولیای الهی و کسانی که در مقام سیر و سلوک بندگی خداوند قدم بر می‌دارند بسیار علاقه‌مند هستند که این بندگی به صورت مخفیانه باشد؛ زیرا شهرت برای ایشان دردسر ایجاد می‌کند.

 به همین علت خداوند بنا ندارد تمام بندگان صالح و خوب را در میان مردم مشهور کند؛ همانطور که می‌بینیم پدران و مادران پیامبران اولوالعزم با وجود اینکه انسان‌های صالحی بودند که فرزندانشان به پیامبری مبعوث شدن اما از ایشان اطلاعاتی نداریم.

نام حضرت مریم ۲۶ مرتبه در قرآن آمده است؛ زیرا نبوت حضرت عیسی به ایشان گره خورده است اگر ایشان در میان مردم معرفی نمی‌شد نبوت حضرت عیسی مورد سوال قرار می‌گرفت لذا خداوند این بار را بر دوش این بانو بزرگوار قرار دادند.

 با وجود اینکه امام موسی کاظم(ع) صاحب ۱۸ دختر بودند فقط نام حضرت معصومه(س) پررنگ است.

به نقل از شیخ عباس قمی در میان امام زادگان فقط ۳ امامزاده، حضرت ابوالفضل عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت معصومه(س) دارای زیارت نامه خاص خود هستند.

همانطور که اشاره شد خداوند همه انسان‌های صالح را چهره نمی‌کند اما اگر نام و فضائل شخصی از لسان خداوند متعال و ائمه اطهار اشاره و تکرار شد، انسان زیرک را باید به تفکر و تأمل در این مسئله وادارد؛ در بین تمامی ۱۸دختر امام موسی کاظم(ع) و دیگر دختران ائمه اطهار، حضرت معصومه(س) از جایگاه والایی برخوردار است که برایشان زیارت نامه ویژه صادر شده است.

اگر خداوند صفات بندگان صالح و مقرب خود را آشکار می‌کند به علت این است که بار هدایت را بر دوش دارند تا مردم ایشان را بشناسند و الگو بگیرند،  حضرت فاطمه معصومه(س) شخصیتی است که پنج امام معصوم؛ امام باقر(ع)، امام صادق(ع)، امام موسی بن جعفر(ع)، امام رضا و امام جواد(ع) در مدح ایشان سخن گفته‌اند.

 امام صادق(ع) فرمودند: به زودی دختری از دختران من در شهر قم دفن می‌شود که تمام شیعیان من به شفاعت آن بانو داخل بهشت می‌شوند.

حضرت موسی کاظم(ع) بارها فرمودند: فداها ابوها یعنی پدرش فدایش باد، این نه از باب رابطه پدر و دختری بلکه از جایگاه و شأن والای ایشان است.

در زیارت نامه حضرت معصومه(س) از حضرت آدم تا پیامبر خاتم با ضمیر غایب بیان شده است اما پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را با ضمیر مخاطب بیان می‌کند، این امر بدین معناست که اهل بیت(ع) در حرم بانوی کرامت حضور دائم دارند و این ویژگی در بین امام‌زادگانی که زیارت نامه دارند فقط مختص ایشان است.

در این فراز از زیارت‌نامه بانوی کرامت؛ «السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ الله بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّهِ»، : خداوند در زمان قیامت و در بهشت ممکن است میان مومنین و اهل بیت فاصله ایجاد کند لذا ما در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) از خداوند می‌خواهیم که ایشان را واسطه آشنایی ما و اهل بیت(ع) در بهشت قرار دهد.

در فرازی دیگری ما از خداوند می‌خواهیم «أَسْأَلُ الله أَنْ یُرِیَنا فِیکُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ»؛ که ایشان واسطه دیدن شادی اهل‌بیت(ع) برای ما شود.

خداوند حضرت معصومه(س) را پلی میان ما و اهل بیت(ع) قرار داده است، در فرازی دیگر آمده است؛ «أَتَقَرَّبُ إِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ، وَالْبَراءَهِ مِنْ أَعْدائِکُمْ»، نمونه این فراز را ما در زیارت عاشورا داریم لذا محبت به کریمه اهل بیت قرب الی الله را برای ما رقم می‌زند.

در زیارت نامه حضرت آمده است: «یَا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ» به این معنا که یا حضرت معصومه ما را در بهشت شفاعت کن، این فراز به این امر اشاره دارد که ما در بهشت هم نیاز به شفاعت ایشان برای زیارت اهل بیت(ع) داریم لذا خداوند برای حضرت جایگاه ویژه‌ای برای شفاعت قرار داده است.

« اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعادَهِ فَلَا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ»؛ در این فراز از زیارت‌نامه بانوی کرامت از خداوند می‌خواهیم که به واسطه حضرت معصومه(س) عاقبت ما را ختم به خیر بگرداند و آنچه را که در آن هستیم (حضور در حرم فاطمه معصومه(س) و محبت و علاقه ما نسبت به ایشان را از ما نگیرد).

زیارت نامه حضرت معصومه(س) با ذکر تسبیحات خداوند آغاز می‌شود و در پایان با ذکر لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّهَ إِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ پایان می‌یابد که نشان از این است که با وجود اشاره به جایگاه و صفات والای حضرت، انسان‌های کج فهم نمی‌توانند ما را مشرک بخوانند و همه این‌ها به لطف خداوند است.

اگر حضرت فاطمه معصومه(س) بار هدایت امت و شفاعت برای رفتن به بهشت و در بهشت نبودند دلیلی وجود نداشت که خداوند ایشان را چهره کند؛ به همین جهت روایت داریم در آخر الزمان هر کس که می‌خواهد دین خود را حفظ کند به قم پناه ببرد، لذا اینجا پناه بردن به خاک قم مدنظر نیست بلکه وجود نازنین حضرت معصومه(س) پناهگاه شیعیان است.

 

حضرت معصومه سلام الله علیها در دفاع از امامت

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.