چهارشنبه, ۲۷ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت بررسی سندی و دلایلی حدیث «ریان بن شبیب» پیرامون عزاداری نقش عاشورا و عزاداری های عصر ائمّه علیهم السلام در سقوط امویان و پیروزی عباسیان تحلیل شخصیت ایمانی حضرت عباس(علیه السلام) بر اساس زیارتنامه ایشان بررسی تاریخی حضور و شهادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) در مقتل های عاشورا بازتاب شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) در تاریخ نگاری عاشورا عاشورا روز عید یا عزا؟ پژوهشی در چگونگی شهادت حضرت قاسم (علیه السلام) عبدالله بن حسن بن علی

مساله برائت در عصر امام سجاد علیه السلام از اندیشه تا جریان
۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
شناسه : 2366
14
محرم 1444 پس از واقعه کربلا، اندیشه برائت به گونه های مختلفی ظهور پیدا کرد و این مسئله اندک اندک جریان ساز شده و به طور مشخص شهر کوفه، مرکزی برای گسترش اندیشه برائت شد.
نویسنده : عبدالمجید اعتصامی منبع : امامت پژوهی بهار و تابستان 1393 - شماره 13 و 14
پ
پ

چکیده:

دوران امامت امام سجاد علیه السلام را باید آغاز شکل گیری جریان عمومی برائت از شیخین دانست.

این جریان، نتیجه مسئله خلافت بعد از پیامبر صلی الله علیه وآله و اختلاف هایی است که در پی داشت.

شکافی که در پی این اختلاف میان شیعیان امیرالمومنین علیه السلام و جبهه مخالف ایجاد شد، تا زمان حادثه عاشورا به صورت تقابل گروهی و

اجتماعی نمایان نشده بود.

پس از واقعه کربلا، اندیشه برائت به گونه های مختلفی ظهور پیدا کرد و این مسئله اندک اندک جریان ساز شده و

به طور مشخص شهر کوفه، مرکزی برای گسترش اندیشه برائت شد.

البته حاکمیت بنی امیه نیز در این جریان سازی بی تاثیر نبود.

بررسی اوضاع اجتماعی و سیاسی عصر امام سجاد علیه السلام و روایاتی که به آن حضرت نسبت داده شده است، نشان می دهد که

امام علیه السلام به جریان ساز شدن این اندیشه رضایت داشت و در ضمن هدایت اصحاب در این زمینه، جوانب تقیه را هم در نظر می گرفت.

 

 

جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید

 

اگر خلفای صدر اسلام بودند، در کربلا طرف یزید نبودند؟

گزارشی از خطبه امام سجاد علیه السلام در شام

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.