چهارشنبه, ۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 14 August , 2024 ساعت ×

تازه ها

آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت هفتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت برگزار می‌گردد انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نقش حضرت زینب (سلام الله علیها) در مدیریت بحران سیاسی مذهبی دوران اسارت تبیین اعلام جغرافیایی مسیر کاروان حسینی با تأکید بر کتاب ارشاد شیخ مفید(ره) برگزاری وبینار با موضوع گسترش و توسعه اندیشه‌های مهدوی سند تاریخی نویافته از ماجرای شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها رقیه بنت الحسین در انساب و تاریخ معرفت فطری و معرفت عقلی در اندیشه سید بن طاووس نقش سید بن طاووس (م۶۶۴ق) در رشد فرهنگی و اجتماعی شیعیان اندیشه‌های حدیثی سید بن طاووس

پیشگامان تقریب: سید ابن طاووس؛ پرچم سبز حلّه
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
شناسه : 10308
3
مقاله؛ در این مقاله، بخش‌های مهمی از زندگی سید به ویژه تعامل علمی او با عالمان بزرگ اهل سنت روشن خواهد شد، اما مهم تر از آن، اندیشه های منحصر به فرد مرحوم «ابن طاووس» است.
نویسنده : رحیم ابوالحسینی منبع : اندیشه تقریب سال هفتم پاییز 1390 شماره 28
پ
پ

چکیده:

زندگی سید ابن طاووس سرشار از دانش، معنویت و پارسایی است.

در این مقاله، بخش‌های مهمی از زندگی سید به ویژه تعامل علمی او با عالمان بزرگ اهل سنت روشن خواهد شد، اما مهم تر از آن، اندیشه‌های منحصر به فرد مرحوم «ابن طاووس» است.

مناقشه او در فراگیری علم فقه و خرده گیری بر فقیهان زمان و نیز مخالفت جدی او با اندیشه‌های کلامی، از جمله افکار قابل تأمل اوست.

وی هم چنین درباره امر به معروف و نهی از منکر نظر مساعدی ندارد، و آن را تنها در قلب لازم می‌داند، زیرا معتقد است امر به معروف، ایجاد دشمنی می‌کند و دشمنیِ مردم، انسان را از یاد خدا بازمی‌دارد.

تمام اندیشه سید، توجه به خدا و رسیدن و وصل شدن به او بود، و با همین دیدگاه به فرزندش اخطار می‌کند که

از اختلاط با حکام و گناه کاران بر حذر باشد، و تنها وقتی باید با مردم هم سخن شود که مزاحم عبادت او نگردند.

بی زاری او از پذیرش مسئولیت‌های حکومتی نیز از همین نگرش ناشی بوده است.

به اعتقاد سید، اهل بیت انسان‌هایی کامل بر روی زمین هستند و او اندیشه‌های خود را برگرفته از تعالیم اهل بیت می‌داند و

در این خصوص برای جمع آوری سخنان و فضایل آنان با عالمان بزرگ شیعه و سنی ارتباط برقرار نمود و

کتاب خانه بزرگی به وجود آورد که دو ثلث کتاب‌های آن را منابع اهل سنت تشکیل می‌دهد.

نام و نسب سید

نام او رضی الدین ابوالقاسم سید علی ابن موسی ابن جعفر است و چون نام او همنام با امام هشتم شیعیان علی ابن موسی ابن جعفر» است .

برخی از شاعران معاصرش هنگامی که وی نقابت علویان در بغداد را در سه سال آخر عمرش بر عهده گرفته او را به این امام تشبیه کرده و چنین
سروده‌اند:
فهذا على نجل موسی ابن جعفر :           پس این علی نسل موسی ابن جعفر است

شبیه علی ابن موسی ابن جعفر:            شبیه علی ابن موسی ابن جعفر است

فذاك بدست للإمامة أخضر:                     پس او بر مسند امامت، سبزپوش است

و هذا بدست للنقابة أخضر:                     و این بر مسند ،نقابت سبزپوش است

کنیه او «ابوالقاسم» و لقب او «طاووس» است لقب «طاووس» مربوط به یکی از نیاکان او (جد هشتم وی) «ابو عبدالله محمد ابن اسحاق ابن حسن» است که به عنوان نخستین فرد از آل طاووس مقام نقابت را در «سورا» بر عهده داشته است .

وی چهره بسیار زیبایی داشت اما پاهایش با زیبایی صورتش متناسب ،نبود همانند طاووس که پاهایش با زیبایی تنش تناسب ندارد.

این لقب کم کم به خانواده او سرایت کرده و سپس نسل‌های بعد از او نیز همین لقب را گرفته و معروف به «آل طاووس گشته‌اند.

ابن طاووس در ۱۵ محرم ۵۸۹ هجری در خاندانی سرشار از علم و فضیلت در شهر حله دیده به جهان گشود.

نسب او از طرف پدر به حسن ابن علی و از طرف مادر به حسین ابن علی می رسد.

و به همین سبب او را «حسنی» «الحسینی» یا «ذوالحسبین» می خوانند.

نسب کامل او «علی ابن موسی ابن جعفر ابن محمد ابن محمد ابن احمد ابن محمد ابن احمد ابن محمد ابن اسحاق ابن حسن ابن محمد ابن سلیمان ابن داود ابن حسن المثنی ابن حسن ابن علی ابن ابیطالب» است.

اجداد او در مدینه و از سادات حسنی بوده‌اند اما خود او در حله تولد یافت و مدت زیادی در بغداد اقامت داشت و

پس از وفات او پیکرش را در نجف اشرف به خاک سپردند.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

نشانه‌یابی رفتاری باور به امامت اهل بیت (علیهم السلام) در میان شیعیان امامیه عصر حضور

جلوه‌های معرفتی سیّد بن طاووس در آئینه آثارش

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.