پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت ×
گزارشی از کتاب: دانشنامه بقیع شریف
۰۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
شناسه : 1662
9
معرفی کتاب بقیع در منابع تاریخی، اولین قبرستان مسلمانان، و بر اساس اسناد تاریخی قدمت آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد. بقیع مجموعه ای از خوبی ها، مرکز یاد خدا و محل شناخت مسلمانان راستین است و به سبب آنکه شخصیت های بزرگی در آن مدفون گردیده، از سرمایه های معنوی مسلمانان به شمار می آید. پژوهش هایی که در مورد بقیع صورت گرفته است، شامل کتب روایی، سیره نبوی، مدینه شناسی، تایخ اسلام، سفرنامه ها، خاورمیانه شناسی، علوم قرآنی، ادبیات عرب، کلام، جغرافیا، تراجم، مزارات و غیره است.
منبع : وهابیت پژوهی
پ
پ

دانشنامه بقیع، مجموعه ای است مستند، که بقیع را در ضمن صدها مدخل با هدف آگاهی بخشی و نقد تخریب کنندگان آن معرفی کرده است. در این دانشنامه ظرفیت های علمی، فرهنگی و تاریخی بقیع معرفی می گردد.

بقیع در منابع تاریخی، اولین قبرستان مسلمانان، و بر اساس اسناد تاریخی قدمت آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد. بقیع مجموعه ای از خوبی ها، مرکز یاد خدا و محل شناخت مسلمانان راستین است و به سبب آنکه شخصیت های بزرگی در آن مدفون گردیده، از سرمایه های معنوی مسلمانان به شمار می آید. پژوهش هایی که در مورد بقیع صورت گرفته است، شامل کتب روایی، سیره نبوی، مدینه شناسی، تایخ اسلام، سفرنامه ها، خاورمیانه شناسی، علوم قرآنی، ادبیات عرب، کلام، جغرافیا، تراجم، مزارات و غیره است.

این کتاب، مجموعه ای است مستند که بقیع را ذیل صدها مدخل با نوشتاری ساده و روان معرفی کرده است. مدخل های این دانشنامه حدود ۱۷۰۰ فقره است و شامل سرفصل های ذیل می باشد:

تاریخ تحولات و حوادث، جغرافیا، علوم قرآنی (قاریان و مفسران مدفون، رخدادهای قرآنی)، علوم حدیث، ادعیه و زیارت، مزارات و بقاع و تذکره المقابر، فقه و حقوق، کلام و عقائد (جریان های افراطی و معتدل)، ادبیات (نثر، شعر، بقیعیات، شاعران مرثیه سرا)، ملل و نحل (ردیه و دفاعیه نگاریف منازعات و انشعابات فرق)، ادیان (یهود، مسیحیت؛ دیگر ادیان)، اقتصادی (ذخائر و گنجینه ها، خسارات های ناشی از تخریب)، دوره جاهلیت (ایام بقیع، اشعار دوره قبل از اسلام، معارک)، قضاء و جزاء (مجازات مخربین، قتل عام عمومی و مجازات عاملان، تشویق پاسداران میراث انسانی بقیع، مرمت کاران و عمران)، همایش ها و نشست ها، مراکز و موسسات، بقیع پژوهی، خاطره نگاری، نشریه ویژه (آمریکا، ایران، جهان اسلام، اروپا)، موزه و موزه داری (اشیاء موزه ای مرتبط با بقیع)؛ هنر (فیلم، نقاشی، عکاسی)؛ ضریح سازی، معماری ساختمان های بقیع، اسناد و مدارک مکتوب یا عکس، کتابشناسی آثار، نسخه شناسی، مقاله شناسی، پایان نامه شناسی، مرجع نگاری، متون و اسناد دیپلماتیک، سفرنامه (متون، مسافران)، پایگاه های اینترنتی (سایت، وبلاگ، اینترنت)، ماهواره.

دانشنامه بقیع متناسب با اهدافی که مد نظر داشته است اینگونه طراحی شده است:

اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف در سراسر جهان درباره ابعاد و تحولات تاریخی بقیع.

محور بودن اوضاع فرهنگی و عقلی کاربران و مخاطبان.

نقد تخریب کنندگان و استدلال بر پیامدهای زیان بار آن.

برجسته سازی و تبیین اهمیت جهانی بقیع.

مستند سازی مطالب و عرضه مطالب همراه با سند آنها.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.