پیامبر اکرم صلى الله عليه وسلم در روز هفدهم ماه ذى الحجّة سال هجری، هنگام بازگشت از مراسم حج، در وادی «قدید»، به فاصله یک روز تا سرزمین ،غدیر بعد از نماز ظهر با صدای بلند این گونه دعا کردند.
اللهُمَ هَب لِعَلِي المَوَدَّةَ فِي صُدورِ المُؤمِنينَ، وَالهَيبَةَ وَالعَظَمَةَ في صُدورِ المُنافقین پروردگارا! برای
على در دل مؤمنان محبّتی و در دل منافقان هیبت و عظمتی قرار ده(۱)
بعد به حضرت علی فرمودند: دعا کن.
ایشان عرض کردند چه دعایی کنم؟
فرمودند: بگو: خدایـا بـرای مـن نـزد خودت عهد و پیمانی و در قلب مؤمنین برایم محبتی قرار ده!
حضرت امیرالمؤمنین هم سه مرتبه دعا کردند و فرمودند:
خدایا مودّت مرا در قلوب مردان و زنان مؤمن ثابت بدار و پیامبر آمین .گفتند آنگاه این آیه نازل شد
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»
آنان که ایمان آوردند و کردارشان
شایسته است خدای رحمان به زودی محبتشان را در دلها قرار میدهد.(۲)
و بدین گونه در اثر دعای پیامبراکرم صلى الله عليه وسلم و امیرالمؤمنین خداوند تكويناً در دل مؤمنین محبت حضرت علی علیه السلام را
قرار داد.
نکات آیه محبت
۱- محبت حضرت علی در دلهای مؤمنین امری الهی است. به همین خاطر به سادگی از بین نمی رود.
۲- دوست داشتن حضرت علی و در کنار آن دوستی با دشمنان آن حضرت ممکن نیست؛ چون فرمودند: لَنْ يُحِبَّنَا مَنْ يُحِبُّ مُبْغِضَنَا إِنَّ ذَلِكَ لَا يَجْتَمِعُ فِي قلب واحد؛ هرگز ما را دوست نمی دارد کسی که دشمن ما را دوست داشته باشد. چنین چیزی در یک قلب جمع نخواهد شد.(۳)
در این آیه شریفه خداوند میفرماید: مودت و محبت
علی را در قلب مؤمنین قرار داده ام. از طرفی آن حضرت را امیر مؤمنان معرفی کرده است.
پس کسی که محبت آن حضرت را ندارد از جمع مؤمنین بیرون است.
۴- پیامبر اکرم له محبت به حضرت علی را علامت طيب ولادت قرار دادند و فرمودند «يا عَلِيُّ ، لا يُحِبُّكَ إِلَّا مَن طَابَت ولادته؛ ولا يبغضُك الامن خَبُثَتْ ولادَتُهُ ولا والِكَ إِلَّا مُؤمِن ولا يعاديك الا کافرای ،علی، تو را دوست نمی دارد، مگر آن که نسبش پاک باشد. و با تـو کـیـنـه نـورزد مگر آنکه نسبش پلید باشد و باتو دوستی نکند مگر مؤمن و با تو دشمنی نکند مگر کافر.(۴)
۵- واین حدیث نبوی که فرمودند: «يا علي لا يحبكَ إِلَّا مُؤمِن وَلا يُبغِضُكَ الّامُنافِق يا علىی تو را دوست ندارد مگر مؤمن و با توکینه نورزد مگر منافق.» در تمام کتاب های مهم شیعه و سنی آمده است.(۵)
۶- در آیه شریفه ۷ سوره حجرات فرموده: «… ولكن الله حبَّب إليكُمُ الإيمانَ وزَيَّنَهُ في قُلُوبِكُم وَكَرَّه إِلَيْكُم الكفر والفُسُوقَ والعصیان یعنی خداوند ایمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دلهایتان زینت بخشید و کفر و فسوق و عصیان را منفور شما ساخت».(۶) روایات زیادی میفرمایند مراد از ایمان در
این آیه شریفه امير المؤمنين على است علیه السلام و مراد از کفر فسوق و عصیان دشمنان آن حضرتند.
۱ کمال الدین ح۱، ص۲۶۱
۲. امالی شیخ مفید: ص ۳۰۸
۳. تفسیر برهان ذیل آیه شریفه ۷، سوره حجرات
مناسبت دیگر ۱۷ ذی الحجه
زوال دولت ننگین بنی امیه
در روز هفدهم ذى الحجه سال ۱۳۲ هجری قمری هزار ماه ظلم وستم دولت بنی امیه با کشته شدن مروان به پایان رسید. در آیه شریفه آمده: «وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيا التي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةٌ لِلنَّاسُ والشجرة الملعونة في القرآن» و آن رؤیائی که به تو نشان دادیم و نیز درخت لعنت شده در قرآن (بنی امیه و ستمگران فقط برای آزمایش مردم بود(۷)؛ امام باقر در مورد این آیه فرمودند مراد بنی امیه هستند.(۸)
۱-بحارالانوار ،ج۳۶،ص۹۹
۲-سوره مریم ۹۶
۳-امالی طوسی ص ۱۹۸
۴- اکمال الدین ح۱، ص۲۶۱
۵- امالی شیخ مفید: ص ۳۰۸
۶- تفسیر برهان ذیل آیه شریفه ۷، سوره حجرات
۷- سوره اسراء: آیه ۶۰ .
۸- تفسیر عیاشی ج ۲، ص ۲۹۸
آیه ارسال چگونه بر ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) دلالت دارد؟
ثبت دیدگاه