یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 30 June , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت کارگاه غدیر شناسی در قشم برگزار شد نشست علمی با عنوان «ضرورت‌های آشنایی و تبین شخصیت علمی علامه میرحامد حسین» برگزار می‌گردد واقعه هرشی و توطئه ترور پیامبر نازل شدن آیه أُولى الأمر مصاحبه سطح سه امامت و آزمون کتبی دوره تخصصی سطح چهار امامت برگزار گردید شهادت قرآن به اهمیت عید غدیر مسابقه کشوری کتابخوانی با محوریت کتاب «شهابی در شب» برگزار می‌گردد دوره مجازی «غدیرشناسی ۴» برگزار می‌گردد

اجلاس بین المللی جهانی‌سازی بیعت غدیر برگزار شد
۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰:۱۰
شناسه : 9827
6
گزارش؛ غدیر یک رویکرد بنیادیست نسبت به انسان، جهان، تاریخ و معرفت.غدیر آغاز حرکتی است که منتهای آن تمدن جهانی انسانی است.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

مقدمه‌ای برای جهانی سازی بیعت غدیر

به گزارش نمایندگی بنیاد بین‌المللی امامت در استان فارس به همت بنیاد پژوهشی فرهنگی پیمان غدیر تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و با همکاری نمایندگی های بنیاد بین‌المللی امامت و بنیاد بین‌المللی غدیر در استان فارس، نخستین اجلاس
بین المللی جهانی‌سازی بیعت غدیر با موضوع راهکارها و چشم اندازها، با سخنرانی جمعی از اساتید حوزه علمیه قم و اندیشمندان و محققانی از کشورهای یمن و کلمبیا در دهه امامت و ولایت در حرم مطهر احمد بن موسی (شاهچراغ) در شهر شیراز برگزار گردید.

دکتر سید علی آیت اللهی، مدیر بنیاد پژوهشی فرهنگی پیمان غدیر در ابتدای این اجلاس ضمن خیر مقدم به اساتید و میهمانان حاضر، به تبیین اهداف برگزاری این اجلاس پرداخت.

در ادامه حضرت آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز به عنوان ریاست اجلاس و موسس بنیاد پژوهشی فرهنگی پیمان غدیر، به ایراد سخن پرداخت.


ایشان در ابتدای سخنان خویش ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و میلاد امام هادی علیه السلام این اجلاس را یک اجلاس تخصصی با مدعوین و مخاطبان ویژه خود دانست و آن را مقدمه‌ای برای جهانی سازی بیعت غدیر معرفی کرد.

امام جمعه شیراز در ادامه افزود: ما معتقدیم که دعوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، بر خلاف انبیای سلف، یک دعوت جهانی بوده است.

نه پیروان یهود در مورد دعوت حضرت موسی چنین ادعایی دارند و نه پیروان مسیحیت. در آیات قرآن کریم نیز آیات متعددی در باب جهانی بودن دعوت رسول خدا صلی الله علیه و آله، وجود دارد.
ایشان در ادامه گفت: با توجه به اینکه دوره نبوت رسول خدا صلی الله علیه و آله، بیش از ۲۳ سال طول نکشیده است و در پایان آن دین اسلام بیش از محدوده شبه جزیره عربستان تجاوز نکرده و تا به امروز نیز هنوز جهانی نشده است، لذا به حسب روایات، جهانی‌سازی این دعوت به عهده اهل بیت علیهم السلام قرار داده شده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم نهضت و دعوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، انسان سازی است، گفت: سوال مهم در اینجا این است که

چگونه می‌توان انسان‌سازی کرد و چگونه می توان انسان را تربیت و تزکیه کرد تا بتوان این مسئله را جهانی نمود؟

آیت الله دژکام، هدف از این اجلاس را بررسی و پاسخ به این سوال دانست و گفت: مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم، ولایت را به عنوان پاسخ به این پرسش که چگونه می‌خواهیم انسان را بسازیم مطرح کرده و تاکید می‌کنند که اگر ما جامعه دینی و اسلامی تشکیل نداده و حاکمیت دینی و اسلامی را به وجود نیاوریم، کارخانه انسان‌سازی اسلام نیز راه نخواهد افتاد.

اگر بناست که انسان ساخته شود، باید حاکمیت دینی بیاید، جامعه دینی را شکل داده و در آن جامعه زمینه رشد انسان‌ها را فراهم نماید، چرا که در حکومت‌های طاغوتی مانع برای رشد انسان ایجاد می‌شود.

از این رو از منظر رهبر معظم انقلاب، هدف حکومت انسانی، تربیت انسان است و سایر اهداف برای برداشته شدن موانع رسیدن به این هدف است نه اینکه، آن اهداف، هدف عالی باشند.

پس رسیدن به آن اهداف، بدون ولایت امکان‌پذیر نخواهد بود.
ریاست اجلاس بین‌المللی جهانی سازی بیعت غدیر در پایان سخنان خویش ولایت را مهمترین مساله برای پیاده کردن اهداف اسلام در جامعه و جهانی سازی این دین دانست.

در ادامه این اجلاس، آیت الله نجم الدین طبسی از اساتید حوزه علمیه قم به ایراد سخن پرداخت و ضمن لزوم حمد و ثنا بر نعمت ولایت امیرالمومنین علیه السلام در پاسخ به طرح سوال آیت الله دژکام در چگونگی جهانی سازی بیعت غدیر گفت:
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

دشمن با جنایات خود در غزه و با کشتار بی‌رحمانه، توجه جهانیان را به سمت شیعه برد.

از کشورهای اسلامی توقع محکوم کردن و کمک به غزه بود اما سکوت آنها علیه آنها تمام شد.

لذا من بشارت می‌دهم که به زودی جهان غدیری خواهد شد.

چرا که جهان فهمید و لمس کرد که سقیفه کلاهی بیش نیست و آنها که خروجی سقیفه را تجربه کرده‌اند از این پس می‌خواهند خروجی غدیر را تجربه کنند.
از این رو از این پس وظیفه ما جهاد تبیین است تا این مسئله به گوش مردم بیش از پیش برسد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش به بیان مسئله غدیر در منابع اهل سنت پرداخت و ضمن نقل کلامی از غزالی در کتاب مجموعة الرسائل و نیز در کتاب سرالعالمین به اعتراف او بر غلبه یافتن هوای نفس و حب ریاست بر خلفا پس از بیعت ایشان با امیرالمومنین در روز غدیر اشاره کرد.

غدیر مظهر اتحاد


آیت الله طبسی در ادامه به عباراتی از علمای اهل سنت پیرامون نقل حدیث غدیر اشاره کرد و گفت: با توجه به کثرت نقل اسناد حدیث غدیر، بزرگانی از اهل سنت همچون ذهبی می‌گویند: ما جزم به صحت اسناد این حدیث پیدا کرده و یقین داریم که این حدیث متواتر است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم، در پایان سخنان خویش خاطرنشان کرد: غدیر مظهر اتحاد است و به زودی جهانی خواهد شد.

در ادامه خاویر عبدالحکیم از کشور کلمبیا ضمن معرفی خود و گرایشش از مسیحیت به تشیع، به معرفی کشورهای آمریکای لاتین، ظرفیت‌های موجود در آن کشورها و وضعیت فعلی آنها اشاره کرد و در ادامه نیز به بیان موانع جدی موجود در این کشورها در مبارزه با استکبار و جهانی‌سازی اسلام پرداخت و اهداف استکبار و از جمله تعصبات نژادی را از جمله آن موانع دانست.

تقدیر از بنیاد بین‌المللی امامت

پس از آن دکتر آیت اللهی، دبیر علمی اجلاس بین‌المللی جهانی سازی بیعت غدیر، ضمن تقدیر از بنیاد بین‌المللی امامت با اشاره به مشارکت جدی این بنیاد در برپایی این اجلاس، به معرفی مختصر کتاب امامت علوی در سیره نبوی پرداخت و در ادامه از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن سبزواری، معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت و از اساتید این بنیاد جهت معرفی کتاب خود، دعوت به عمل آورد.
استاد سبزواری ضمن تبریک به مناسبت اعیاد دهه ولایت و امامت به معرفی تفصیلی کتاب خود پرداخت. ایشان با اشاره به افضلیت امیرالمومنین علیه السلام و انعکاس آن در روایات نبوی به عنوان دلیل عقلی امامت آن حضرت، به بیان برخی روایات و دسته‌های بیان افضلیت در کلام نبوی پرداخت.
این استاد حوزه، در ادامه سخنان خود به بیان برخی اسلوب‌های نبوی و وجوه تشبیهی اشاره شده در کلام آن حضرت از امیرمومنان علیه السلام پرداخت و افزود: اسلوب‌های گفتاری پرسشی، تشبیهی و … از جمله این اسلوب‌هاست.

امامت علوی


حجت الاسلام والمسلمین سبزواری در ادامه افزود: بخش دیگر کتاب، در خصوص گونه‌های رفتاری رسول خدا نازل به امامت علوی در کنار گونه‌های گفتاری نبوی در این خصوص است. به گفته ایشان استفاده از اشارات در این بخش جای می‌گیرد.
معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت، شیوه همدردی پیامبراکرم صلی الله علیه و آله با امام امیرالمومنین علیه السلام را نیز یکی دیگر از اسلوبهای رفتاری نبوی در این خصوص دانست و گفت: همدردی پیامبر اکرم با امیرالمومنین علیهماالسلام، در ماجرای از دست دادن مادر امام، را می توان نمونه ای از این همدردی دانست.
استاد سبزواری در پایان سخنان خویش، شیوه ایجابی و احتجاج را به عنوان یک شیوه حکیمانه در خصوص معرفی امام به عنوان خلیفه پیامبراکرم دانست و گفت: نمونه‌های آن را می‌توان در جریان جنگ خیبر و حدیث رایت مشاهده نمود.

جناب دکتر عصاام العماد،محقق و اندیشمند رهیافته به تشیع از کشور یمن، سخنران بعدی این اجلاس بود ایشان از همان ابتدا با اشاره به افصح بودن رسول خدا صلی الله علیه و آله، به برداشت‌های سلیقه‌ای و غلط از الفاظ و کلمات آن حضرت در مورد امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر در الفاظی همچون مولا و ولی اشاره کرد و آن برداشت‌ها را ظلم در حق امام و مانع جهانی شدن غدیر دانست.

وی در ادامه افزود:

مگر می‌شود فصیح ترین فرد عرب در مسئله معرفی جانشین خود از کلمات دو پهلو و مبهم استفاده نماید؟!

دکتر عصام العماد در ادامه با طرح این سوال که چرا هنگامی که رسول خدا در خطبه غدیر از کلمه مولا استفاده کرد، حتی یک نفر از آن جمع بلند نشده و از معنای آن کلمه سوال ننمود؟

گفت: این بدان معناست که همه آن جمع نیز مولا را در معنای ولایت فهمیده بودند.

عصام العماد در ادامه سخنان خود گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌دانست که آنجا جای توضیح است و نباید از کلمات چند معنایی استفاده کرد تا مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد.

از این رو از شیواترین و فصیح‌ترین واژه استفاده نمود و طبق بررسی بنده کلمه مولا در لغت عرب از کلمه خلیفه نیز فصیح‌تر در معنای ولایت است.

مولا به معنای ولایت و خلافت

هرچند امروزه رهبران عرب در کشورهای عربی معتقدند که مولا دارای ۴۰ معناست و می‌گویند ما مراد رسول خدا از کلمه مولا در حدیث غدیر را نفهمیده‌ایم اما متخصصین کلام عرب آن معنا را فهمیده‌اند و همه مولا را در ولایت معنا می‌کنند.
ایشان در پایان سخنان خود گفت: امروزه کار به جایی رسیده که وقتی بزرگان وهابیت به فهم صحابه از جمله معاویه و یزید هم از واژه مولا مراجعه می‌کنند، می‌بینند که فهم آنها هم از این واژه همان معنای ولایت و خلافت و مطابق با فهم علمای شیعه از جمله شیخ مفید بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری، دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و رئیس بنیاد بین‌المللی عاشورا، سخنران بعدی این اجلاس بود.
ایشان طی سخنانی به مواجهه اهل سنت با جریان غدیر اعم از کتمان و تحریف این واقعه پرداخته و به نمونه‌هایی در این خصوص اشاره کرد.

وی همچنین به بیان برخی موانع در جهانی سازی این مسئله پرداخت
رئیس بنیاد بین‌المللی عاشورا در پایان به لزوم وحدت و یکپارچگی امت اسلامی جهت جهانی‌سازی عاشورا اشاره کرد و افزود:

امروز بهترین فرصت در این خصوص است تا در کنار جهانی سازی عاشورا، غدیر نیز جهانی گردد.

اختتامیه این اجلاس به سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی رئیس بنیاد بین المللی امامت، اختصاص داشت.
دکتر سبحانی در ابتدای سخنان خویش گفت: تلاش می‌کنیم

در بنیاد بین‌المللی امامت ایده امامت را جهانی نماییم.

بخش اول سخنان رئیس بنیاد بین‌المللی امامت به اهمیت امامت و اصل بودن آن اختصاص داشت.
ایشان در ادامه به دو بعد از ابعاد مهم غدیر یعنی بعد حادثه‌ای و بعد اندیشه ای اشاره کرد و افزود:

هر چند در خصوص این دو بعد، بسیار باید بحث شود اما
به نظر می‌رسد در حال حاضر از بعد حادثه‌ای غدیر عبور کرده‌ایم و الان تقریباً اهل سنت واقعه غدیر را پذیرفته‌اند که پیام این مسئله

جهانی شدن تدریجی واقعه غدیر است.

اندیشه غدیر

اما بعد اندیشه‌ای غدیر که همان امامت است نیازمند کار بیشتری است و حتماً باید این بعد غدیر را با سویه‌های مختلف آن مطرح نماییم.
وی در ادامه افزود: اما بعد سوم که به نظر می‌رسد بحث بین‌المللی غدیر در این بعد خود را نشان می‌دهد، بعد مکتبی غدیر است چرا که غدیر خم یک پیام الهی برای کل بشریت است که می‌تواند به عنوان یک مکتب عالی انسانی مطرح گردد.

غدیر یک رویکرد بنیادیست نسبت به انسان، جهان، تاریخ و معرفت.

این استاد سطوح عالی حوزه گفت: در خطبه غدیر بارها مسئله دولت جهانی مهدوی مطرح شده است که این نشان می‌دهد

غدیر آغاز حرکتی است که منتهای آن تمدن جهانی انسانی است.

ایشان در ادامه با طرح این سوال که اگر قرار باشد غدیر نه فقط به عنوان یک حادثه یا اندیشه شیعی بلکه به عنوان یک مکتب پیام بخش و امیدبخش سازنده مطرح شود، چگونه باید آن را را مطرح کرد؟

گفت: آنچه که در تمدن جدید اتفاق افتاد این است که امروز دنیای غرب مکتب خود را در چه قالبی عرضه می‌کند که حتی می‌بینیم وقتی فرزندان شیعه هم حرف می‌زنند مطابق حرف‌های آنها سخن می‌گویند.

غرب از پیام‌هایی شروع می‌کند که همه فهم است مثل حقوق بشر، پیشرفت و تکنولوژی.

او هیچگاه از فلسفه غرب سخن نخواهد گفت و نسل جوان ما وقتی این شعارها را می‌پذیرد به سراغ فلسفه غرب رفته و نسبت به مبانی دینی منکر می‌شود.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی در بخش دیگری از سخنان خویش گفت:

ما باید واقعه غدیر را در سطح جهان چنان نشان دهیم که واقعه عاشورا را نشان داده ایم.

شیعه پای واقعی عاشورا ایستاده است به گونه‌ای که امروز کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.

باید اندیشه امامت را به صورت دقیق و مدون و با اندیشه انسانی نشان داد.

غدیر و امامت غدیر

غدیر و امامت غدیر را باید در قالب یک مکتب نشان داد آن چیزی که امتداد رسالت است، اکمال دین است و آینده بشر در انتظار آن است، دولت غدیر یا سیاست غدیری، جامعه غدیری و فرهنگ و اخلاق غدیری است که باید به بشر نشان دهیم.
ما اگر بتوانیم پیام غدیر را به صورت جذاب و مؤلفه‌های غدیر را برگرفته از قرآن و سنت به زبان امروز استخراج کنیم، زبانی که نسل امروز آن را می‌فهمد، در جهانی سازی این اندیشه موفق خواهیم بود.

از اینرو ما نیازمند کمیته و گروهی هستیم از اهل فکر، هنر و رسانه، آنها که می‌دانند مفاهیم را چگونه با زبان روز ارائه کنند.

این گروه باید جمع شوند و پیام غدیر را از نو مطرح نمایند.

دکتر سبحانی در انتهای سخنان خویش آمادگی بنیاد بین المللی را جهت همکاری با موسسات در تحقق این هدف اعلام کرد.

لازم به ذکر است این اجلاس با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در حرم مطهر شاهچراغ به کار خود پایان داد و پس از آن، حاضران مهمان سفره امیرالمومنین علیه السلام بودند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.