چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت عصمت اندیشه امامان کاوشی در نقدهای علامه امینی بر ابن تیمیه دو «ولایت» در ماه ذی الحجه! نازل شدن سوره «هل أتى» بررسی آیه مباهله از دیدگاه فریقین حذف نام امیرالمؤمنین(ع) توسط ابن قیّم در جریان مباهله جایگاه آیه مباهله در مطالعات کلامی فریقین بررسی دیدگاه آلوسی در آیه مباهله از منظر مفسران شیعه

بررسی تطبیقی فضایل اهل بیت در آیه مباهله
۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
شناسه : 9899
2
مقاله؛ در تفسیر تطبیقی با دقت و به روشنی نقاط ضعف و قوت و اشتراک و افتراق و اختلافات لفظی فریقین در تفسیر آیات شناخته می شود و بسیاری از داوری های ناآگاهانه و یا اتهامهای متعصبانه بر ملا و راهکارهای برون رفت از این اختلافات و اتهام ها ارائه میگردد.
نویسنده : *عبدالله حاجی **علی لالانی ***محمدتقی اسدی منبع : مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث سال ششم پاییز و زمستان 1397 شماره 11
پ
پ

چکیده

سنت مباهله از دیرباز در بین اقوام رایج بوده است، اما مباهله در این آیه یکی از موارد منحصر به فرد و دارای ویژگی های خاصی است که اختصاص به مناظره پیامبر و مسیحیان نجران دارد.

همراهی اهل بیت با پیامبر در این حادثه، نتایج مهمی در پی داشت که باعث اختلافاتی بین مذاهب مختلف، به ویژه بین شیعه و سنی در تفسیر از این آیه شریفه شد.

جمعی از مفسران اهل تسنن این فضیلت را می پذیرند، ولی برخی دیگر در بیان فضیلت اهل بیت در آیه تشکیک می کنند که پذیرفتنی نیست؛

زیرا با اینکه پیامبر می توانست اصحاب دیگر را همراه خود برای مباهله ببرد، ولی تنها پنج تن آل عبا را به همراه آورد و این نشانه بارز بر افضلیت حضرت علی، حضرت زهرا و حسنین بر دیگران است.

مقدمه

امامت در دین مقدس اسلام مهمترین مسئله پس از نبوت و پیامبری است، به طوری که قرآن کریم آن را همتای رسالت و تکمیل کننده دین دانسته است.

متأسفانه پس از رحلت پیامبر اسلام  آموزه های هدایت بخش قرآن کریم و سفارشهای عزت بخش پیامبر اکرم  مورد غفلت قرار گرفت و

مسئله امامت مهمترین چالش بین مسلمانان شد و همواره در حیات تاریخی مسلمانان باقی ماند.

در این راستا مباحث کلامی و تفسیری زیادی بین دانشمندان شیعه و اهل تسنن مطرح گردید و به نقد و بررسی دیدگاههای یکدیگر پرداختند.

در این میان میتوان به تفسیر گرانسنگ المیزان تألیف علامه سید محمدحسین طباطبایی از تفاسیر شیعی و

تفسیر روح المعانی اثر محمود آلوسی و تفسیر المنار نوشته محمد رشيد رضا از تفاسیر اهل تسنن اشاره نمود.

این مهم در دوران اخیر به نوعی تفسیر به نام تفسیر تطبیقی و مقارن واگذار گردیده است .

در تفسیر تطبیقی با دقت و به روشنی نقاط ضعف و قوت و اشتراک و افتراق و اختلافات لفظی فریقین در تفسیر آیات شناخته می شود و

بسیاری از داوری های ناآگاهانه و یا اتهامهای متعصبانه بر ملا و راهکارهای برون رفت از این اختلافات و اتهام ها ارائه میگردد.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

دلالت آیه مباهله بر خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام

گزارشی جامع از جریان مباهله و اثبات حقانیت اهل بیت علیهم السلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.