یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 30 June , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت کارگاه غدیر شناسی در قشم برگزار شد نشست علمی با عنوان «ضرورت‌های آشنایی و تبین شخصیت علمی علامه میرحامد حسین» برگزار می‌گردد واقعه هرشی و توطئه ترور پیامبر نازل شدن آیه أُولى الأمر مصاحبه سطح سه امامت و آزمون کتبی دوره تخصصی سطح چهار امامت برگزار گردید شهادت قرآن به اهمیت عید غدیر مسابقه کشوری کتابخوانی با محوریت کتاب «شهابی در شب» برگزار می‌گردد دوره مجازی «غدیرشناسی ۴» برگزار می‌گردد

بررسی ضرورت عقلی امامت از دیدگاه امام هادی (ع)
۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
شناسه : 9657
4
مقاله؛ برخی براهین عقلی بر اثبات ضرورت امامت، که از دیدگاه امام هادی(ع) می توان از حدیث ثقلین استنباط کرد، عبارتنداز: 1.برهان واسطه فیض؛2. برهان لطف؛3. برهان نیاز جامعه به امام؛4. برهان نیاز شرع به حافظ؛ 5. برهان هدایت عمومی؛6. برهان اتمام حجت؛7. برهان حب ولایت.
نویسنده : *محمدتقی یوسفی **محمد کبیری ارانی منبع : آیین حکمت سال دهم زمستان 1397 شماره 38
پ
پ

چکیده مقاله بررسی ضرورت عقلی امامت از دیدگاه امام هادی (علیه السلام):

حضرت با استناد به اجماع امت بر حقانیت قرآن و با ذکر آیه ولایت به عنوان نمونه ای از شواهد قرآنی و شأن نزول آن از کلام اهل سنت، به اثبات حقانیت حدیث ثقلین و امامت می پردازد.

در ادامه، امام(ع) شواهد روایی معروف و مورد اتفاقی چون حدیث غدیر، حدیث منزلت و حدیث وفای به عهد، که دال بر انتصاب علی(ع) به خلافت از سوی نبی مکرم اسلام(ص) است را برگرفته از حدیث ثقلین می داند و بدین وسیله، حقانیت آنها را اثبات می کند؛

به دنبال این مطلب، حضرت با استناد به اینکه فرمایشات اهل بیت:، بیان مصدقاتی به نقل از رسول خدا(ص) است، وجوب اطاعت از فرامین آن بزرگواران را شرط ایمان می شمارد و متعدیان از آن را با استناد به آیه دیگری از قرآن کریم، اهل عناد و گرفتار لعن و عذاب الهی معرفی می کند.

در نهایت، امام (ع) برای تأکید بر این مدعا، به ذکر نظایری دیگر از کلمات رسول خدا(ص) درباره حقیقت و جایگاه علی(ع)می پردازد.

برخی براهین عقلی بر اثبات ضرورت امامت، که از دیدگاه امام هادی(ع) می توان از حدیث ثقلین استنباط کرد، عبارتنداز:

۱٫برهان واسطه فیض؛

۲٫ برهان لطف؛

۳٫ برهان نیاز جامعه به امام؛

۴٫ برهان نیاز شرع به حافظ؛

۵٫ برهان هدایت عمومی؛

۶٫ برهان اتمام حجت؛

۷٫ برهان حب ولایت.

مقدمه

حضرت علی بن محمد ملقب به «هادی» دهمین امام شیعیان است.

از نظر طبرسی و ابن شهر آشوب اجماع شیعیان به امامت امام هادی دلیل محکم و غیر قابل تردیدی بر صحت امامت آن حضرت به شمار می آید (طبرسی، ١٤١٧: ۲/ ۱۱۳؛
عطاردی، ١٤١٠: (۲۰) از میان خلفای عباسی متوکل از همه بیشتر با امام هادی معاصر بود.

متوکل نسبت به علی و خاندانش کینه و عداوت عجیبی داشت و اگر آگاه میشد کسی به آن حضرت علاقه دارد مال او را مصادره می کرد و

خودش را به هلاکت میرساند ابن اثير، ١٣٨٥ ٥٥٧.

بغض او نسبت به اهل بیت به اندازه ای روشن است که در سال ٢٣٦ قمری دستور داد آرامگاه سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین  و بناهای اطراف آن را ویران کنند و زمین پیرامون آن کشت شود و نیز در اطراف آن پاسگاه هایی ساخت تا از زیارت آن حضرت جلوگیری کند (ابوالفرج اصفهانی: ٤٧٩).

امام هادی بیشترین دوره زندگی خود را تحت مراقبتهای امنیتی و زیر فشارهای روانی در منزلی در سامرا سپری کرد شریف قرشی، ۱۳۹۰ ۲۵۸)
حضرت هادی با در پیش گرفتن شیوه تقیه و همچنین ادامه روش پدر بزرگوارشان با انتصاب نمایندگانی برای

هر ناحیه دست از تلاش در جهت هدایت و یاری مردم بر نداشت و خدمات شایانی را از خود به یادگار گذاشت.

ایشان کام تشنگان ولایت را با انشاء زیارت جامعه سیراب کرد و با وجود آن همه اختناق و فشار دستگاه خلافت و

به کارگیری تمام نیرو با هدف اطفاء نور اهل بیت ، با اقدامات روشنگرانه خود همیشه فاتح این میدان بود.

امام ، در مباحث کلامی آثاری چون رساله جبر و تفویض را از خود به یادگار گذاشت که در نوع خود بی نظیر است

کلمات حضرت در باب امامت، بـه اقتضای ،زمان بسیار ژرف و مهم است.

به نظر میرسد حضرت در دوران امامت خویش، نسبت به این مسئله، دیدگاه عقلی داشت.
این مقاله به اثبات ضرورت عقلی امامت از دیدگاه امام هادی می پردازد.

البته قبل از ورود به این مبحث، به تاریخچه بحث اش می کنیم و سپس به معناشناسی امامت خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

بررسی تحلیلی وضعیت شیعیان امامی در دوران امام هادی(ع)

 

آیا حدیث ثقلین، زنده بودن امام زمان(عج) را ثابت می‌کند؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.