چکیده مقاله تعامل علامه امینی با احادیث اهل سنّت:
قسمت اعظمی از معارف اسلامی را روایات تشکیل می دهند. تشخیص روایت سره از ناسره با توجه به مبانی مشروع توسط علمای دینی انجام میشود.
از آنجایی که ولایت مهم ترین مسئله مسلمانان است علمای بزرگ همیشه درصدد منقح کردن این مسئله در بین روایات اسلامی بوده اند.
علامه عبد الحسین ،امینی با توجه به مبانی ،متعدد به سراغ روایات عامه می رود و آنها را بررسی میکند. توجه ایشان به روایات اهل سنت ما را بر این داشت تا نگاهی به مبانی و رویکردهای حدیثی ایشان در برخورد با روایات عامه داشته باشیم.
علامه امینی روایات اهل سنت را به چند گروه تقسیم میکند.
و تنها آن گروه از روایات را صحیح می داند که در مدح و منزلت امیر المؤمنین علی و مذمت دشمنان اهل بیت نقل شده باشد.
او با ملاک قرار دادن ،عقل موافقت با عقاید افکار و احکام علمای اصحاب در مورد احادیث عامه حکم میکند.
همچنین احادیثی که با وقایع تاریخی هماهنگی نداشته باشد از نظر علامه مردود است در پایان نظر علامه امینی در مورد صحاح سته بیان شده است.
مقدمه
در طول تاریخ اسلام، آن چه علی رغم غنای در مکتب و ایده و نگرش در اقلیت می زیست مذهب شیعه اثنی عشری بوده است.
بعد از جریان سقیفه حرکتی مرموز به راه افتاد تا نور اسلام راستین که همان مکتب اهل بیت پیامبر بود رو به خاموشی نهد
و آنان که ناخدای کشتی نو پای دین
شدند، این سفینه را به آن جا هدایت کردند که ثمره آن این شد که امروز پیدا و آشکار است.
اگر نبود روشنگری علمای پاک سیرت و مجاهد ،شیعه امروز یا اثری از شیعه جعفری نبود یا اگر بود میبایست همانند گروهکهای چریکی و زیرزمینی دستورات اسلام راستین را عمل کنند و در دو سوگ به ماتم نشینند؛
یکی ماتم عزیزان پیامبر و دیگری در عزای بزرگ مظلومیت شیعه جعفری، اگر چه امروز هم تا حدی این مظلومیت برقرار است.
علامه عبد الحسین امینی با به کارگیری منابع مقبول نزد اهل سنت از مکتب اهل بیت و جانشینی بلافصل مولی امیر المؤمنین دفاع کرد.
معمول روایاتی که علامه امینی در بحث های خود می آورد روایاتی هستند که در کتب اهل سنت وجود دارند .
این جاست که بسیار جای دقت دارد که آیا ایشان روایات موجود نزد اهل سنت را موثق میداند؟
آیا روایات موجود درکتب صحاح اهل سنت را روایات صحیحی میداند که به آنها استدلال نموده است؟
باید دید که علامه امینی چه نگرشی به روایات و روات اهل سنت ،دارد تا چنین شبهه ای در ذهن منعقد نگردد.
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید
ثبت دیدگاه