چکیده مقاله روش شناسی نقد علامه امینی (ره) بر احادیث موضوعه
علامه امینی(ره) از علمای گرانقدر و کوشای عالم تشیع در قرن ۱۴هجری قمری است که زحمات ایشان در تفحص پیرامون واقعه «غدیر» بی نظیر است. در خلال کتاب الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب مطالب شایان ذکری در دفاع از «حدیث شیعه» و
دفع تهمت «رواج احادیث ساختگی در میان کتب آنها» وجود دارد.
بخشی که با انگیزه پاسخ به طعنه برخی از علمای عامّه به محدّثان شیعه مبنی بر کثرت وجود مجعولات در آثار آنان، نگاشته شد.
علامه ابتدا در روش نقضی، اسامی بیش از هفتصد نفر از سلسله دروغگویان و حدیث سازان اهل سنّت را ذکر میکند و
نمونه هایی از احادیث موضوعه را در مدح یا ذمّ ائمه فرق چهارگانه آنان می آورد.
سپس با روش حلّی، برخورد دوگانه و متعصّبانه را با شخصیت حدیثی اهل بیت(ع) در مقابل دشمنان ایشان، نشان میدهد.
به طوریکه (۱۴۵) حدیث را سنداً و متناً بررسی میکند تا بخشی از تلاش مغرضان را در سرپوش نهادن بر
فضائل امیر مؤمنان علی(ع) و برساختن مناقبی برای خلفای ثلاث و برخی دیگر از صحابه، هویدا سازد.
مقدمه
از جمله خطراتی که از درون دین مبین اسلام را تهدید میکند، «وضع یا تحریف» در دومین منبع شریعت «سنت» است
فرآیندی که بروز اولین نشانه های آن با اخطار «فليتبوأ مقعده من الناره» از سوی رسول اکرم (ص) روبرو گردید.
به دلیل اهمیت جایگاه احادیث معصومین(ع) و به تبع ایشان علمای اسلام در صدد رد مجعولات و تصحیح تحریف شده ها برآمدند؛
که براساس حدیث شریف نبوی «اذا ظهرت البدع في امتي فليظهر العالم ،علمه، فمن لم يفعل فعليه لعنة الله» هنگامی که بدعتها در امت من آشکار گردید، بر عالم است که علم خویش را آشکار سازد و آنکه چنین ننماید لعنت خداوند بر او باد.
(کلینی (۵۲/۱) وظیفه خویش را در آشکار نمودن حقایق دیده، به نقد مجعولات پرداختند.
از جمله این علما علامه امینی (ره) (م) ۱۳۲۰ق) بود .
شیخ عبدالحسین احمد امینی(ره) عالمی از دیار ،تبریز پرورش یافته نجف و محقق برجسته شیعی در قرن (۱۴) عالم تفسیر حدیث فقه درایه و رجال تاریخ و ادبیات عرب بود.
درس خوانده محضر اساتیدی چون حضرات آیات میرزا حسین نائینی میرزا علی ،شیرازی شیخ عبد الكريم حائری یزدی، سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ محمد حسین کمپانی (شاکری، ۲۵۲۲) و مورد تحسین و اجازه نقل روایات از اساتید و بزرگانی چون شیخ علی اصغر ملکی تبریزی، شیخ محمد حسن آقا بزرگ تهرانی شیخ میرزا یحیی خوبی. (همانجا، ۲۶-۲۹)
الغدير في الكتاب و السنة والأدب حاصل چهل سال عمر شریف ،ایشان، محققان و علمای اسلام را بر سر جاری کوثر خویش نشاند.
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید
چرایی تعبیر «بعثت» برای قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در روایات فریقین
ثبت دیدگاه