پنجشنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 27 June , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت مصاحبه سطح سه امامت و آزمون کتبی دوره تخصصی سطح چهار امامت برگزار گردید شهادت قرآن به اهمیت عید غدیر مسابقه کشوری کتابخوانی با محوریت کتاب «شهابی در شب» برگزار می‌گردد دوره مجازی «غدیرشناسی ۴» برگزار می‌گردد اجلاس بین المللی جهانی‌سازی بیعت غدیر برگزار شد مواجهه فکری و عملی امام هادی(ع) با جریان فکری غلو بررسی ضرورت عقلی امامت از دیدگاه امام هادی (ع) امام هادی (ع) و زمینه سازی برای عصر غیبت

بررسی شیوه مدیریتی امیرالمومنین در مقابله با دشمنان برگرفته از زیارت غدیریه امام هادی
۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
شناسه : 9645
2
مقاله؛ پژوهش حاضر که با هدف تعیین سبک مدیریت امام علی علیه السلام در خلال جملات گهربار امام هادی علیه السلام در زیارت مقدسه غدیریه انجام شده کوشیده است که شیوه های مقابله اميرالمؤمنین علیه السلام با دشمنان را از رهگذر بررسی فرازهای زیارت غدیریه بیان کند.
نویسنده : *رضیه سادات سجادی **زینب سادات رضوی منبع : مطالعات حدیث پژوهی سال هفتم پاییز و زمستان 1401 شماره 14
پ
پ

چکیده مقاله بررسی شیوه های مدیریتی امیرالمومنین (ع) در مقابله با دشمنان برگرفته از زیارت غدیریه امام هادی (ع):

شناخت و بررسی شیوه های مدیریتی یک مدیر و حاکم در مقابله با دشمنان می تواند سیاست های مدیریتی و میزان موفقیت وی در عملکرد های بعدی اش را تبیین و برجسته تر بنمایاند.

امام علی(ع) به عنوان حاکم جامعه اسلامی در موقعیت های مختلف از سبک های مدیریتی متفاوت متناسب با شرایط استفاده نموده اند.

نحوه مدیریت ایشان نشان می دهد که برای مدیریت در زمان ها و مکان های مختلف نمی توان از یک سبک خاص استفاده نمود.

این پژوهش با بررسی عبارات زیارت غدیریه که از جامع ترین زیارت ها و غنی ترین منابعی است که

در روز غدیر توسط امام معصوم در مورد امیرالمومنین(ع) صادر شده، به روش توصیفی – تحلیلی در صدد تبیین سبک های مدیریتی امام علی(ع)

مبنی بر شیوه های مقابله ایشان با دشمنان از حیث اخلاقی و عملی است.

شیوه های مدیریتی امام در مقابله با دشمنان در زیارت غدیریه عبارت اند از:

شجاعت در برابر دشمن، عدم سازش با دشمنان، پافشاری و ایستادگی بر حق، تذکر و موعظه و فراخوانی به ترس از خدا، استقامت در برابر دشمن، صبر در برابر ازار دشمنان، سخت گیری بر کافران، کاردانی و دشمن شناسی.

مقدمه

یکی از راه های بیان حقائق دین در مکتب تشیع ادعیه و زیاراتی است که از ناحیه ی معصومین (ع) صادر و به شیعیان تعلیم داده شده است.
امام هادی علیه السلام با بیان برخی از زیارات از جمله زیارت ،غدیریه، جایگاه امامت و سیره ی ائمه ی اطهار (ع)

على الخصوص اميرالمؤمنین علیه السلام را به جامعه اسلامی معرفی کردند.(ابوالفرج اصفهانی ۱۴۲۳ ق، ص ۵۹۹)

با توجه به تبلیغات دشمنان عليه معصومین علیهم السلام تبیین جایگاه اصلی امامان کاری بس دشوار و ضروری بنظر میرسید. (طباطبایی، ۱۳۸۸ ش، ص ۳۲۸)

بدین جهت در این خصوص از ناحیه امام دهم زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه صادر شد.
پژوهش حاضر که با هدف تعیین سبک مدیریت امام علی علیه السلام در خلال جملات گهربار امام هادی علیه السلام در

زیارت مقدسه غدیریه انجام شده کوشیده است که شیوه های مقابله اميرالمؤمنین علیه السلام با دشمنان را از رهگذر بررسی فرازهای زیارت غدیریه بیان کند.

گردآوری اطلاعات در این تحقیق بصورت کتابخانه ای صورت گرفته است و در پردازش اطلاعات از شیوه های شرح تعریف توصیف و تحلیل ،احادیث مقایسه و بیان شواهد تاریخی استفاده شده است.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

دیگر مقالات بنیاد امامت:

اثبات ولایت حضرت علی علیه السلام در زیارت غدیریه

 

إعلان عمومی لقب امیرالمومنین برای علی علیه السلام

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.