جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نشست علمی- معرفتی معارف فاطمی برگزار شد. نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی ویژه طلاب و مبلغات برگزار شد نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها)

قلعه خیبر کجا است و چه ویژگی‌هایی دارد؟
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
شناسه : 2314
22
پاسخ به پرسش در مورد تعداد قلعه‌های خیبر نقل‌های متعددی بیان شده است. برخی از مورّخان تعداد آن‌را شش قلعه که نام آنها «سلالم»، «قموص»، «نطاه»، «قصاره»، «شق»، «مربطه» است، ذکر کرده‌اند. برخی دیگر؛ قلعه «صعب بن معاذ»، «ناعم»، «قلعة زبیر» و «وطیح» را نیز گفته‌اند.برخی دیگر نیز قلعه «أبىّ»، «بری‏ء» و «سلام» که نام دیگر «قلعه بنى أبى حقیق‏» است، را آورده‌اند.
منبع : اسلام کویست
پ
پ

پرسش

قلعه خیبر کجا است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پاسخ:

زمان آغاز جنگ خیبر

رسول خدا(ص) پس از بازگشت از «حدیبیه»؛ «نمیلة بن عبدالله لیثى»[۱] و به قولی «سباع بن عرفطه غفارى»[۲] را در مدینه‏ جانشین خود قرار داد و به سمت خیبر حرکت کردند.‏ خیبر با مدینه هشت برید(حدود ۱۶۰ کلیومتر) فاصله دارد.[۳] (هر برید تقریباً ۱۲ میل است). و لذا منطقه خیبر با مدینه حدود سه روز (در مقیاس آن زمان) فاصله داشت.[۴]

در بین راه، پیامبر اکرم(ص) برای کم کردن قدرت یهودیان خیبر، بین منطقه خیبر و غطفان حرکت کردند تا مانع کمک‌رسانی مردم منطقه غطفان به یهودیان منطقه خیبر شود؛ اما «عیینة بن حصن فزارى» با چهار هزار نفر از «غطفان» براى کمک یهودیان رهسپار شد، و چون پیامبر(ص) از این قضیه خبر یافت، کسی را نزد وى فرستاد تا باز گردد و نصف میوه «خیبر» از آن او باشد؛ اما «عیینه» پیشنهاد رسول خدا را نپذیرفت و گفت: از هم‌پیمانان خویش جدا نمی‌شوم. خداى متعال هم ترس و بیم را بر وى چیره ساخت، تا بدون هیچ حقّ حساب و قراردادى با مردان «غطفان» از میدان رزم کنار کشید و یهودیان را تنها گذاشت.[۵]

جنگ خیبر در ماه صفر، یا جمادى الاولى، یا ربیع الاول،[۶] سال هفتم هجرى به وقوع پیوست.[۷]

تعداد قلعه‌های خیبر

در مورد تعداد قلعه‌های خیبر نقل‌های متعددی بیان شده است. برخی از مورّخان تعداد آن‌را شش قلعه که نام آنها «سلالم»، «قموص»، «نطاه»، «قصاره»، «شق»، «مربطه» است، ذکر کرده‌اند.[۸] برخی دیگر؛ قلعه «صعب بن معاذ»، «ناعم»، «قلعة زبیر» و «وطیح» را نیز گفته‌اند.[۹] برخی دیگر نیز قلعه «أبىّ»، «بری‏ء» و «سلام» که نام دیگر «قلعه بنى أبى حقیق‏» است، را آورده‌اند.[۱۰]

از میان این قلعه‌ها؛ اولین قلعه‌ای که فتح شد، قلعه «ناعم» بود.[۱۱] و بعد از آن، قلعه «قموص حصن بن ابی حقیق» فتح شد.[۱۲] سپس قلعه «صعب بن معاذ» که دارای مواد غذایی بیشتری از مکان‌های دیگر بود، فتح شد.[۱۳] آخرین قلعه‌هایی که از خیبر فتح شد، قلعه‌های «وطیح» و «سلالم» بود.[۱۴] محاصره این قلعه‌ها ۱۴ روز طول کشید؛[۱۵] و سرانجام این دو قلعه با دست امام علی(ع) فتح شد.[۱۶]

 

 

[۱]. ابن هشام، عبدالملک، السیرة النبویة، ج ۲، ص ۳۲۸، بیروت، دار المعرفة، چاپ اول، بی‌تا.

[۲]. کاتب واقدی، محمد بن سعد‏، الطبقات الکبری‏، ج ۲، ص ۸۱، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ دوم، ۱۴۱۸ق.

[۳]. همان.

[۴]. مقریزی، تقی الدین، امتاع الاسماع بما للنبی من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع‏، تحقیق، نمیسی، محمد عبدالحمید، ج ۱، ص ۳۰۶، بیروت، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، ۱۴۲۰ق.

[۵]. همان، ص ۳۰۹٫

[۶]. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج ۱، ص ۳۵۲، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.

[۷]. یعقوبی، احمد بن أبی‌یعقوب‏، تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۵۶، بیروت، دار صادر، چاپ اول، بی‌تا.

[۸]. همان.

[۹]. الطبقات الکبرى، ج‏ ۲، ص ۸۱٫

[۱۰]. امتاع الاسماع بما للنبی من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع، ج ‏۸، ص ۳۸۲٫

[۱۱]. ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، الاصابة فی تمییز الصحابة، تحقیق: عبدالموجود، عادل احمد، معوض، علی محمد، ج ۶، ص ۳۶، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۱۵ق؛  ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج ۴، ص ۱۹۲، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۷ق.

[۱۲]. عصفری، أبو عمرو خلیفة بن خیاط، تاریخ خلیفة بن خیاط، ص ۳۷، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۱۵ق؛ ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فی تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوی الشأن الأکبر(تاریخ ابن خلدون‏)، ج ۲، ص ۴۵۳، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، ۱۴۰۸ق.

[۱۳].  تاریخ ‏ابن‌خلدون، ج ‏۲، ص ۴۵۳٫

[۱۴]. همان.

[۱۵]. بیهقی، ابو بکر احمد بن حسین، دلائل النبوة و معرفة أحوال صاحب الشریعة، تحقیق: قلعجی، عبدالمعطی، ج ۴، ص ۲۲۵ – ۲۲۶، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۰۵ق.

[۱۶]. ر. ک: «امام علی(ع) و جابجا کردن در خیبر»، ۶۸۵۰۳؛ «روز بخشیده شدن فدک به حضرت زهرا(س)»، ۲۷۱۵۴؛ «آیات جنگ خیبر در قرآن» ۲۷۶۰۳٫

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.