یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 30 June , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت کارگاه غدیر شناسی در قشم برگزار شد نشست علمی با عنوان «ضرورت‌های آشنایی و تبین شخصیت علمی علامه میرحامد حسین» برگزار می‌گردد واقعه هرشی و توطئه ترور پیامبر نازل شدن آیه أُولى الأمر مصاحبه سطح سه امامت و آزمون کتبی دوره تخصصی سطح چهار امامت برگزار گردید شهادت قرآن به اهمیت عید غدیر مسابقه کشوری کتابخوانی با محوریت کتاب «شهابی در شب» برگزار می‌گردد دوره مجازی «غدیرشناسی ۴» برگزار می‌گردد

مواجهه فکری و عملی امام هادی(ع) با جریان فکری غلو
۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
شناسه : 9654
6
مقاله؛ واکاوی جریان فکری غلو در عصر ائمه(ع) و آشنایی با نوع مواجهه امامان(ع) با این گروه انحرافی، از اهمیت خاصی برخوردار است. مقاله حاضر، به طور خاص، به نوع مواجهه و برخورد امام هادی(ع) با غالیان زمان خویش اختصاص دارد.
نویسنده : یدالله حاجی زاده منبع : سخن تاریخ سال یازدهم پاییز و زمستان 1396 شماره 26
پ
پ

چکیده مقاله مواجهه فکری و عملی امام هادی(ع) با جریان فکری غلو:

بررسی منابع فرقه شناختی، حدیثی و تاریخی، نشان می دهد که جریان فکری غلو در عصر امام هادی(ع)، همانند دوره های پیشین تداوم یافته

و شاهد حضور غالیانی سرشناس چون: فارس بن حاتم، علی بن حسکه، ابن بابای قمی، ابن نصیر نمیری و دیگر خرده غالیان هستیم.

امام هادی(ع) که خطر این جریان فکری را به خوبی احساس می کرد، به شدت با این جریان مقابله می نمود و غالیان را مورد لعن قرار می داد. همچنین، از آنان بیزاری جسته، از همنشینی با آنان نهی می کرد و آنها را رسوا ساخته، حتی در مواردی که به نظر می رسد

بی ارتباط با سازمان وکالت نیست به قتل و یا جرح غالیان سرشناس دستور داده است.

مقدمه

جریان فکری ،غلو به عنوان یکی از جریانهای بسیار خطرناک و دارای تبعات منفی و زیانبار، همواره در طول دوران ائمه  با شدت و ضعف تداوم یافته است.

عصـر امـام صادق علم را میتوان اوج جریان فکری غلو در دوران ائمه لا به حساب آوریم.

دوره ای که بیشترین غالیان و تاثیرگذارترین غالیان را در خود جای داده است احتمالاً مبارزه سرسختانه امام صادق علم با این جریان ،فکری سبب فروکش کردن این جریان خطرناک در دوره های بعد شد.

در دوره امام هادی علام این جریان فکری در قالب غالیان سرشناسی چون فارس بن حاتم قزوینی علی بن حسکه قاسم ،

یقطینی ابن بابای ،قمی ابن نصیر نمیری و خرده غالیانی دیگر همچنان تداوم یافت امام هادی با هر یک از غالیان متناسب

با میزان غلو و انحراف آنها برخورد داشته است آن حضرت علاوه بر استفاده از شیوه های رایج در برخورد با غالیان

همچون لعن غالیان، بیزاری از آنها و نهی از همنشینی با آنان در مواردی به قتل و جرح غالیان نیز دستور داده است.

توجه به این نکته که در طول دوران ائمه لا به ندرت دستور قتل غالیان صادر شده است و امام هادی ام در مواردی دستور قتل و جرح غالیان را صادر کرده، بر اهمیت واکاوی این جریان در این زمان افزوده است سؤالاتی که در اینجا مطرح ،است، شامل موارد زیر است:

۱. غالیان دوره امام هادی عام چه کسانی و با چه عقایدی بوده اند؟

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

 

مناسبات اجتماعی و سیاسی غالیان و امامیه در عصر حضور امامان(ع)

غالیان دوره امام رضا (علیه السّلام) و چگونگی برخورد آن حضرت (علیه السّلام) با آنها

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.