سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نازل شدن سوره «هل أتى» بررسی آیه مباهله از دیدگاه فریقین حذف نام امیرالمؤمنین(ع) توسط ابن قیّم در جریان مباهله جایگاه آیه مباهله در مطالعات کلامی فریقین بررسی دیدگاه آلوسی در آیه مباهله از منظر مفسران شیعه بررسی تطبیقی فضایل اهل بیت در آیه مباهله نازل شدن آیه مباهله کارگاه غدیر شناسی در قشم برگزار شد

نازل شدن آیه أُولى الأمر
۰۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰:۵۱
شناسه : 9860
2
21 ذی الحجه؛ در گزارش حدیث بساط وارد شده است که پس از برگشت امیر المومنین و بعض اصحاب از سفر آسمانی به سوی اصحاب کهف آیه اولوالامر نازل شد و این اتفاق در روز ۲۱ ذی الحجة الحرام بوده است.
منبع : ماه ولایت
پ
پ

نازل شدن آیه أُولى الأمر

پیامبر اکرم صلی الله و علیه و اله از همه زمینه های مساعد برای معرفی حضرت علی استفاده می کردند تا حجت برای همگان تمام باشد.

در گزارش حدیث بساط وارد شده است که پس از برگشت امیر المومنین علیه السلام و بعض اصحاب از سفر آسمانی به سوی اصحاب کهف آیه اولوالامر نازل شد و این اتفاق در روز ۲۱ ذی الحجة الحرام بوده است.

خداوند در این
آیه می فرمایند:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرُ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً»(۱)
ای اهل ایمان از خدا اطاعت کنید و [نیز] از پیامبر و صاحبان امر خودتان که امامان از اهل بیت اند و مانند پیامبر دارای مقام عصمت می باشند] اطاعت کنید.

و اگر درباره چیزی نزاع
داشتید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید آن را [برای فیصله یافتنش ] به خدا و پیامبر  ارجاع دهید.

این [ارجاع دادن] برای شما بهتر و از نظر عاقبت نیکوتر است.

نکات آیه أُولى الأمر

در این آیه خداوند اطاعت پیامبر و اولوالامر را در ردیف اطاعت خودش قرار داده است و اطاعت اولوالامر را هم سنگ با اطاعت از خدا و رسول خدا قرار داده است .
وچون این اطاعت اطاعت مطلق است یعنی همه امت موظفند بی چون و چرا از اولوالامر اطاعت کنند

پس باید اولوالامر مانند رسول خدا معصوم باشد در نتیجه اولو الامر فقط شامل دوازده امام از اهل بیت پیامبر اجمعین می شود.

که عصمت ،علم طهارت و کمالات عالیه ایشان نزد همکان ثابت است.

در ادامه آیه اولوالامر میفرماید در صورتی که بین شما اختلافی ایجاد شد

اگر ایمان به خدا و روز قیامت دارید آن را به خدا و رسول خدا ارجاع دهید.

مهمترین مسئله اختلافی بحث خلافت و امامت پس از پیامبر است و در این مسئله باید حتما به خدا و رسولش مراجعه شود و

اگر مراجعه شود جز حقانیت اهل بیت چیز دیگری به دست نخواهد آمد. .

از امام صادق علیه السلام سوال شد، مراد از اولوالامر چه کسانی هستند؟

آیا هر صاحب علم و مقامی را شامل می شود؟

امام صادق علیه السلام  فرمودند: خیر بلکه مخصوص ما اهل بیت است.(۲)

و همچنین مصادیق اولوالامر را امام رضا علیه السلام مشخص فرموده اند، از امیرالمومنین سپس امام حسن و امام حسین تا امام زمان حضرت مهدی  نام برده است.(۳)

۱-نسا ۵۹

۲-تفسیر فرات کوفی ص ۶۰۱

۳-کافی ج۲ص۲۱

 

امامت از دیدگاه اندیشمندان امامیه در مدرسه کوفه

گزارشی از مناقب آسمانی امام نیکان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.