چکیده
مقالۀ پیشرو درصدد نقد و پاسخ به اعتقادات وهابیّان معاصر در مسئله تبرّکجویی به مقدّسات از
منظر متکلّمان مذاهب اسلامی اعم از شیعه و مذاهب اربعه اهلسنّت و بیان اختلافات و اشتراکات پیرامونی
موضوع مطرحشده در فرقۀ وهابیّت با دیگر مذاهب اسلامی خواهد بود.
فقهای وهابیّت، از جمله عبدالعزیز بن باز و فقهای معاصر آنها در جواز تبرّک به رکن یمانی، حجرالاسود، قرآن، آب زمزم، بدن پیامبر و
آنچه با بدن نبی مکرم اسلامJ در تماس بوده است، غیر از آثار مکانی، با سایر مذاهب اسلامی هم نظر هستند؛
امّا در بحث تبرّکجویی به دیگر اجزای مسجدالحرام، آثار مکانی پیامبر، بدن صالحان و آثار آنها با استناد به اینکه در این موارد، فعل صحابه را نداریم،
بر خلاف سایر مذاهب اسلامی، قائل به بدعت و شرک بودن این موارد شدهاند؛
در حالیکه شواهد متعدّدی در کتابهای اهلسنّت و وهابیّت، نسبت به تبرّکجویی از سوی صحابه و تابعین بیان شده است.
ضمن آنکه برخلاف معنای مصطلح شرک، به مشرک بودن دیگر مذاهب اسلامی قائل هستند؛ در حالیکه خلاف شریعت است.
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید
گزارشی از کتاب «تبرك الصحابة بآثار رسول الله و بیان فضله العظیم»
ثبت دیدگاه