جمعه, ۱۲ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 2 August , 2024 ساعت ×

تازه ها

دیدار رئیس مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت هفتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت برگزار می‌گردد انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت تحلیل پندار تعارض حوادث عصر امام سجاد با نصوص امامت در پاسخ به شبهات فیصل نور تعامل علامه امینی با احادیث اهل سنّت طرح اندیشه مهدویت از امام علی تا امام سجاد راهکارهای امام سجاد برای حفظ حماسه عاشورا و دستاوردهای آن ردّ اشکالات ابن تیمیه بر دلیل اول عقلی علامه حلی بر اثبات امامت امام علی کتاب الفین علامه حلی و نقد ترجمه‌های آن

نقش علامه حلی در رشد و پیشرفت کلام شیعی
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
شناسه : 10208
2
مقاله؛ علامه حلی از طریق مناظرات و مباحثات خود در حضور سلطان محمد خدابنده با رهبران سایر مذاهب و تربیت شاگردان و تألیفات کلامی مهم موجب گسترش کلام شیعی در تمدن اسلامی شد.
نویسنده : *مسعود بیات** خسرو کمالی سروستانی ***رباب بیگدلی منبع : سیره پژوهی اهل بیت سال سوم پاییز و زمستان 1396 شماره 5
پ
پ

چکیده مقاله نقش علامه حلی در رشد و پیشرفت کلام شیعی:

علم کلام، شاخه ای از علوم اسلامی است که به منظور تبیین و تفسیر عقاید اسلامی و نیز اثبات حقانیت معارف اسلامی شکل گرفت.

عالم به این علم به خوبی می دانست که مذاهب و فرق گوناگون اسلامی و علمای این مذاهب در باب هر مسئله ای چه نظری دارند.

علم کلام ، در واقع بدان جهت بود که علما به نقاط قوت و ضعف خود و دیگران آگاه باشند تا مخالفتشان با سایر مذاهب از روی جهالت و تعصب نباشد.

از جمله سرآمدان این علم می‌توان به علامه حلی اشاره کرد.

وی از بزرگترین متکلمان شیعی قرن هفتم بود که در رسمی نمودن تشیع در آن عهد نقشی مؤثر داشت.

این پژوهش در پی آن است تا بهره گیری از روش توصیفی_ تحلیلی و مطالعه کتابخانه‌ای به این پرسش‌ها پاسخ دهد:

اوضاع سیاسی ایران مقارن علامه حلی چگونه بود؟

علامه حلی چه نقشی در رشد کلام شیعی در تمدن اسلامی داشت؟

به نظر می‌رسد که علامه حلی از طریق مناظرات و مباحثات خود در حضور سلطان محمد خدابنده با رهبران سایر مذاهب و تربیت شاگردان و تألیفات کلامی مهم موجب گسترش کلام شیعی در تمدن اسلامی شد.

مقدمه

هجوم مغول به جهان اسلام همچون بلای آسمانی بود که بسیاری از دستاوردهای تمدنی جهان اسلام ؛ به ویژه ایران را از بیخ و بن نابود کرد.

مراکز علمی و آموزشی از جمله این دستاوردها بود که زیر سم ستوران مغول نابود گشت.

مغولان بسیاری از دانشمندان را از دم تیغ گذراندند و آنان که از مصیبت جان سالم به در برده بودند به سرزمینهای دیگر پناه بردند .تا چهل سال آثار تخریب این قوم صحراگرد پابرجا بود.

در چنین شرایطی که انتظار می‌رفت تمام دستاوردهای تمدن اسلامی رو به نابودی رفته و نامی از اسلام و تشیع باقی نماند ،حضور عالم برجسته شیعی مذهب؛ علامه حلی نوید بخش رهایی از نابودی بود.

وی که در اوج ناامیدی جان تازه‌ای در پیکر نیمه جان امت اسلام ؛ به ویژه تشیع دمید عهده دار حفظ و گسترش مکتب شیعه شد و با مناظرات مستدل خود، مذهب حقه شیعه را ترویج کرد .

علامه حلی را می‌توان از برجسته ترین علمای کلام شیعی دانست که در راه رشد و پیشرفت این علم اقدمات شایسته ای انجام داد.

بدیهی است که تا پیش از مغول کلام شیعی چندان توانمند نبود .

خواجه نصیرالدین طوسی، استاد علامه حلی ، را می‌توان بنیانگذار کلام شیعی دانست و علامه حلی را ادامه دهنده راه او و اعتلا بخش این مهم.

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

 

دیگر مقالات بنیاد امامت :

جریان های حدیثی کوفه در عصر امام صادق علیه السلام

گزارشی از تالیف کتاب های مهدوی در حوزه علمی حله

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.