شنبه, ۱ دی , ۱۴۰۳ Saturday, 21 December , 2024 ساعت ×

تازه ها

برگزاری نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» نشست نوزدهم ماه امامت برگزار شد مصاحبه با دکتر رضوانی یکی از نویسندگان کتاب الشیعة الإمامیه و عقائدهم الاجماعیة نخستین کارگاه تخصصی امام‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان شیراز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد نگاهی به کتاب «الشیعه الامامیه و عقائدهم الاجماعیه» میزبانی بنیاد بین‌المللی امامت از طلاب لرستان حوزه  علمیه آیت الله بروجردی(ره) اعضای شورای علمی و دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌الله کریمی جهرمی دیدار کردند کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار شد جلسه علمی نقد و بررسی کتاب «الشيعة الامامية و عقائدهم الاجماعية» برگزار می‌گردد هجدهمین نشست ماه امامت با موضوع «الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت» برگزار شد نشست علمی با عنوان «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مذاهب اسلامی» برگزار شد هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار می‌گردد نشست علمی با عنوان «احیای عبقات‌الانوار پس از یک قرن انتظار» برگزار شد. سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها)» برگزار می‌‌گردد. نشست علمی با عنوان «تبیین جامع نظام کلامی خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» برگزار شد آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت بررسی حجّت خدا بودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فضایل و مناقب حضرت زهرا علیهاالسلام نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در نائین برگزار شد نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در مدرسه علمیه فاطمیه دامغان برگزار شد نشست تخصصی با عنوان «دانش افزایی فاطمی» در مدرسه علمیه عصمتیه برگزار شد کارگاه تخصصی فاطمه‌شناسی برگزار گردید

نقش کلیدی دختران در تمدن سازی جامعه اسلامی
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
شناسه : 10994
5
در نشست «بازشناسی تاریخی شخصیت حضرت معصومه(س) و جایگاه دختر در فرهنگ اسلامی» مطرح شد؛  همه روایات تاکید بر این نکته دارد که دختر جایگاه ویژه‌ای دارد و لذا تمدن سازی جامعه اسلامی، بر دوش دختران ما است. با حفظ شئون و مراتبی که برای بانوان در نظر گرفته شده، می‌توانند در آینده اقدامات مثبتی برای بهبود فضای جامعه، برای پیشبرد، ساخت و اجرا کردن منویات تعالیم اسلامی در جامعه داشته‌باشند.
نویسنده : حجت الاسلام والمسلمین رسول چگینی منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

 همه روایات تاکید بر این نکته دارد که دختر جایگاه ویژه‌ای دارد و لذا تمدن سازی جامعه اسلامی، بر دوش دختران ما است.

با حفظ شئون و مراتبی که برای بانوان در نظر گرفته شده، می‌توانند در آینده اقدامات مثبتی برای بهبود فضای جامعه، پیشبرد، ساخت و اجرا کردن منویات تعالیم اسلامی در جامعه داشته‌ باشند.

 ابتدا باید به تاریخ زندگی بانوی کرامت حضرت معصومه سلام الله علیها نگاه کنیم و ببینیم که تا چه میزان توانستند در راستای اجرای فرامین الهی گام بردارند.

همانطور که می‌دانید متاسفانه اسناد و گزارش‌های تاریخی معدودی نسبت به حضرت فاطمه معصومه(س) داریم آن هم به جهت فضای خفقان حاکم در دوره بنی‌عباس به ویژه هارون‌الرشید بوده است.

هارون‌الرشید سال۱۷۰ ه. ق بر مسند نشست و سال تولد حضرت معصومه(س) را سال ۱۷۳ ه. ق بیان کردند که در این تاریخ اختلاف وجود دارد.

اولین بار امام موسی کاظم(ع) در دوره هارون‌الرشید به زندان افتادند و از سال ۱۷۹ تا ۱۸۳ قمری در زندان هارون‌الرشید بودند.

به همین جهت معمولاً مورخان حداکثر سالی که برای ولادت حضرت معصومه(س) در نظر گرفتند سال ۱۷۹ قمری است.

حضرت معصومه(س)، از سال ۱۸۳ که امام کاظم(ع) به شهادت رسیدند و امام رضا(ع) امامت را به عهده گرفتند، تا سال ۲۰۰ ه. ق که امام مجبور به پذیرش ولایتعهدی مامون شدند؛ تحت تربیت امام رضا(ع) قرار گرفتند. یعنی قریب به ۱۷ سال ارتباط حضرت معصومه(س) با برادرشان، به یک رابطه امام و ماموم تبدیل شده بود.

 حضرت معصومه(س) با امام رضا(ع) از جهت مادر هم مشترک بودند.

درست است که فرزندان زیادی را به امام کاظم(ع) نسبت می‌دهند اما فقط حضرت معصومه(س) با امام رضا از مادر یکی بودند و نام مادر ایشان نجمه خاتون بود؛ بانویی از جنوب فرانسه یا شمال آفریقا، به هر حال بانویی بودند که از غیر از سرزمین های اسلامی بودند. این مانند اتفاقی بود که درباره مادر امام زمان(عج) نیز اتفاق افتاده است که ایشان نیز بانویی از روم بودند.

فِداها اَبوها

در گزارش‌های تاریخی نقل شده است؛ در زمان امام کاظم(ع) جمعی از شیعیان به مدینه آمدند. می‌خواستند تا محضر امام برسند.

حضرت داخل شهر نبودند. شیعیان مدتی منتظر بودند اما توفیق نشد که امام را در منزلشان زیارت کنند و سوالاتشان را بپرسند.

شیعیان ناامید بودند و قصد بازگشت کردند. حضرت معصومه(س) که دختر نوجوانی بودند، وقتی مطلع می‌شوند که شیعیان با هزار امید و انتظار دیدار امام زمان خودشان هستند، سوالات شیعیان را گرفتند و خود به آن‌ها پاسخ دادند.

شیعیان در مسیر برگشت، زمانی که در طریق قرار گرفتند، امام کاظم(ع) را دیدند و ماجرا را برای ایشان توضیح دادند.

با توجه به اینکه حضرت دختران زیادی داشتند، با پرس و جو از ویژگی‌ها، دریافتند که او کسی نیست جز حضرت معصومه(س) امام کاظم(ع) بسیار خوشحال شدند و این جمله را فرمودند: فِداها اَبوها. لذا در اولین سندی که داریم می‌بینیم که حضرت معصومه(س) تا چه میزان به مسائل شرعی آگاهی داشتند.

هجرت حضرت معصومه(س)

حضرت معصومه(س) بعد از یک‌سال نامه‌ای را از بردارشان دریافت می‌کنند لذا حضرت معصومه(س) با تعدادی از برادران و خواهران دیگر راهی شدند تا امام رضا(ع) را ملاقات کنند. این مسیر، بسیار طولانی و دشوار بود زیرا برخلاف امام رضا(ع) که از سمت جنوب وارد ایران شدند حضرت معصومه از سمت شمال ایران حرکت کردند.

زمانی که حضرت معصومه(س) به نزدیکی ساوه رسیدند، دچار بیماری شدند. شواهد زیادی وجود دارد که با استناد به آن‌ها می‌توان گفت که بیماری ایشان، یک بیماری عادی نبوده و اتفاقی برای حضرت معصومه(س) افتاده است. یکی از این شواهد، وجود امام‌زادگان در منطقه اطراف ساوه است.

پس از ساوه و مشکلاتی که برای حضرت معصومه(س) ایجاد شد به سمت قم آمدند.

میزبان بانوی کرامت موسی‌بن خزرج از خاندان اشعری قم بودند.

خاندان اشعری، از دهه آخر قرن اول، ساکن قم بودند و از همان ابتدا شیعه و دوستدار اهل بیت(ع) بودند.

این خاندان حدود صد سال در قم ساکن بودند لذا این خاندان وقتی متوجه شدند که دختر موسی بن جعفر(س) از شهرشان عبور می‌کند، بسیار خوشحال شدند و به استقبال وی آمدند.

حضرت معصومه(س) در مدت زمان سکونت در قم که ۱۷ روز و بنا به نقل برخی منابع ۱۹ روز بوده است رفتاری اسوه و الگو از خودشان نشان دادند. نکته‌ای که در زندگی حضرت معصومه(س) باید به آن دقت کنیم این است؛ باتوجه به نقل منابع، حضرت معصومه(س) دوشیزه بودند.

اهمیت جایگاه دختر

روایات متعددی از معصومین(ع) وجود دارد که به اهمیت جایگاه دختر اشاره دارد.

متاسفانه امروزه قرائات نادرستی از شخصیت دختر ارائه می‌شود.

شخصیت دختر را آن گونه که در غرب مطرح است، شرح می‌دهند که نتیجه اش این است که به عنوان یک محصول و کالا از وجود زن استفاده می‌کنند.

بر خلاف فضای حاکم بر عصر نزول قرآن که اعراب جاهلی نگاه منفی به دختر داشتند و دختر داشتن را لکه ننگ می‌دانستند، خاندان اهل بیت همواره تاکید کردند که دختر برکت است.

اهل بیت(ع) توجه ویژه‌ای به تربیت دختر داشتند. آن‌ها همواره تاکید می‌کردند کسی که دختر ندارد، بسیار دعا کند تا خداوند به وی دختر عطا نماید. حضرت ابراهیم خلیل نیز دعا می‌کردند که خداوند به ایشان دختر عطا کند؛ این بدین معناست که دختر داشتن، اهمیت ویژه و بالایی داشته است.

در روایت‌های دیگری داریم که پیامبراکرم(ص) فرمودند: «نِعمَ الوَلَدُ البنات، ملطفات مجهزات، مؤنسات، مبارکات، مفلیات؛ دختران چه فرزندان خوبی هستند چرا که گرم و با لطافتند، آماده به خدمتند، انس گیر و با الفتند، با برکتند، و پاکیزه اند.» همه این مسائل از اثر گذاری دختران برمی‌آید.

برخلاف فرهنگی که در غرب حاکم است و تربیت را بر عهده جامعه می‌داند، اسلام تربیت را در وهله نخست بر عهده خانواده می‌داند.

در خانواده نیز رکن اساسی آن، مادر خانه است که فرزندان را تربیت می‌کند و معارف عمیق را در جهت باورهای فرزندان، به آن‌ها می‌آموزد.

در روایت دیگری از امام صادق(ع) که می‌فرمایند: «البَناتُ حَسَناتٌ و البَنُونَ نِعَمٌ، و الحَسَناتُ یُثابُ علَیها و النِّعَمُ مَسؤولٌ عَنها، دختران حَسَنه هستند و پسران نعمت، برای حسنات پاداش داده می‌شود و از نعمت‌ها بازخواست می‌گردد.» یعنی نفس دختر داشتن نوعی حسنه است که پاداشی مضاعف برای انسان به ارمغان خواهد آورد.

همه روایات تاکید بر این نکته دارد که دختر جایگاه ویژه‌ای دارد و لذا تمدن سازی جامعه اسلامی، بر دوش دختران ما است. با حفظ شئون و مراتبی که برای بانوان در نظر گرفته شده، می‌توانند در آینده اقدامات مثبتی برای بهبود فضای جامعه، برای پیشبرد، ساخت و اجرا کردن منویات تعالیم اسلامی در جامعه داشته‌باشند.

چرایی کم‌رنگ شدن الگوهای معنوی برای نسل جوان به ویژه دختران

مهم ترین دلیل کم رنگ شدن الگوهای معنوی برای نسل جوان به ویژه دختران، جذابیت‌های ظاهری است. الگوهایی که در فضای مجازی ارائه می‌شود دارای زیبایی‌های ظاهری هستند و عمدتا انسان نیز جذب همین‌ها می‌شود.

پس اولین نکته‌ای که باعث شده تا برخی الگوهای نادرست و غیر سالم، برای جوانان ما معرفی شود این است که آنان بیشتر در مرئی و منظر قرار دارند. یعنی بیشتر روی این افراد تبلیغ می‌شود.

اما اگر روی این افراد به ظاهر الگو واکاوی انجام شود، دریافت می‌شود که در بزنگاه‌های متعددی شایسته الگو بودن، نیستند.

ما باید بتوانیم الگوهای معنوی را به خوبی معرفی کنیم بسنده کردن به ظواهر نمی‌تواند راه‌گشا باشد. ما باید حتما به مسائل که به صورت راهبردی به ما کمک می‌کند، قدم برداریم. نقطه ضعف ما در این قسمت، معرفی کردن الگوها به جوانان است.

لزوم معرفی حضرت معصومه(س) به عنوان سرآمد زنان زمان خودشان

نباید این تصور وجود داشته باشد که آن زمان هیچ تکنولوژی وجود نداشته است، این تصور بسیار غلط است چون تکنولوژی به حسب زمان در اوج خود است. شرایط تکنولوژی هم در زمان حضرت معصومه(س) در اوج خود بود چون هارون‌الرشید بسیار به مسائل روز آن زمان اهمیت می‌داد.

اینکه جوانان ما به سمت و سوهایی که نباید کشیده می‌شوند حاصل کم کاری ارگان‌ها و نهادهایی است که وظیفه تبلیغ شعائر دین را دارند، لذا اگر الگوها درست معرفی شوند، می‌توانیم جوانان را جذب کنیم.

 

 

سخنان کمتر شنیده شده از حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها

حضرت معصومه سلام الله علیها در دفاع از امامت

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.