پنجشنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 4 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت روش شناسی نقد علامه امینی (ره) بر احادیث موضوعه شیوه‌های بررسی حدیث در نظر علامه امینی عصمت اندیشه امامان کاوشی در نقدهای علامه امینی بر ابن تیمیه دو «ولایت» در ماه ذی الحجه! نازل شدن سوره «هل أتى» بررسی آیه مباهله از دیدگاه فریقین حذف نام امیرالمؤمنین(ع) توسط ابن قیّم در جریان مباهله

کاوشی در نقدهای علامه امینی بر ابن تیمیه
۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸
شناسه : 9944
3
مقاله؛ نگارنده در این گفتار، روش شناسی امینی در پاسخ گویی به ابن تیمیه را بررسی می‌کند و در چند عنوان می‌آورد: بررسی صوری و نقد محتوایی.
نویسنده : *امیر توحیدی **میر عماد شریف منبع : سفینه سال دهم بهار 1392 شماره 38 «ویژه علامه امینی»
پ
پ

چکیده مقاله کاوشی در نقدهای علامه امینی بر ابن تیمیه

از زمانی که ابن تیمیه حرانی (متوفی ۷۲۸ قمری) کتاب منهاج السنة را در پاسخ به مطالب کتاب منهاج الکرامة علامه حلی (متوفی ۷۲۶) دانشور شیعی نگاشت، گروهی از دانشمندان شیعی به سخنان ابن تیمیه پاسخ های علمی دادند. علامه امینی (۱۳۲۰ ۱۳۹۰ قمری) نیز در مواضع متعدد از کتاب الغدیر به مطالب ابن تیمیه پاسخ گفته است.

نگارنده در این گفتار، روش شناسی امینی در پاسخ گویی به ابن تیمیه را بررسی میکند و در چند عنوان میآورد:

بررسی صوری و نقد محتوایی.

نقد محتوایی خود به چند مبحث تقسیم میشود:

تفسیر (علوم قرآنی)، علوم حدیثی، تاریخ و سیره، کلام و فقه، نکات متفرقه. نگارنده، دوازده روش از کلمات امینی یافته و برای هر کدام نمونه هایی از کتاب الغدیر ارائه میکند.

مقدمه

الغدیر در واقع دایرة المعارفی در عرصه های گوناگون علم و ادب، فقه، تفسیر،

تاریخ، عقیده شناسی، شخصیت شناسی کتاب ،شناسی، حدیث شناسی و نقد تحلیل کتابهای تاریخی و معاصر است.

در این کتاب نزدیک به یک صد و پنجاه کتاب معروف و مهم جهان اسلام از تاریخ طبری تا منهاج السنة ابن تيميه و فجر الاسلام احمد امین نقد و تحلیل و بررسی علمی شده است. (لطفی، ص ۴۹)
كتاب منهاج السنه النبويه فى نقض كلام الشيعه ،القدريه مشهور به منهاج السنه، یکی از معروف ترین کتابهایی است که احمد بن عبد الحليم بن عبدالسلام بن تيميه الحراني (م ۷۲۸ ق) در رد و نقد شیعه امامیه نوشته و در واقع ردّیه ای برکتاب منهاج الكرامه في معرفه الامامه علامه حلی (م) (۷۲۶ه است چنانکه مترجم ۲ كتاب مختصر منهاج السنه، آن را «شاهکار ابن تیمیه» و «کتابی بی نظیر و سپری بس بزرگ در مقابل جهان رفض و تشیّع» خوانده و مدعی شده است که با اطمینان کامل فریاد می زنیم که برای هیچ قومی امکان پذیر نیست که تا روز قیامت جواب و ردّ قانع کننده ای بر این کتاب بنویسد

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

در بنیاد امامت بیشتر بخوانید:

گونه‌شناسی مواضع آثار مکتوب اسلامی راجع به مواضع ابن‌تیمیه درباره اهل بیت پیامبر اعظم

گفتگو با دکتر طالعی پیرامون شخصیت علامه امینی و کتاب الغدیر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.