چکیده
مجموعه رویدادهای مربوط به واقعه عاشورا، نیازمند پژوهش و بازخوانی است.
مقاله حاضر با محور قرار دادن پرسشی درباره اصالت تاریخی مقبره حر بن یزید ریاحی(۶۱ه.ق) به بررسی دو دیدگاه در این زمینه می پردازد.
برخی از محققان، مستند به برخی گزارش های تاریخی بر این باورند که طایفه حر پس از حادثه عاشورا،
جسد مطهر او را در مکانی که به عنوان مقبره ایشان معروف است، به خاک سپردند و
از نبش این قبر به وسیله شاه اسماعیل(۹۳۰ه. ق) و سیره مردم برای زیارت حر به عنوان گواه درستی ادعای خود یاد می کنند.
در مقابل این دیدگاه، برخی دیگر بر این باورند که جسد مطهر حر به همراه دیگر شهدا در قبری دسته جمعی و
در روضه حسینی به خاک سپرده شده است.
این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به این نتیجه رسیده است که به استناد منابع کهن و معتبر، حر بن یزید در روضه حسینی و همراه دیگر شهدا، به خاک سپرده شده است.
۱. مقدمه
نقد و بررسی برخی از باورها و گزارشهای مشهور تاریخی برای به دست آوردن حقیقت امری لازم است.
همچنین پژوهشهای تاریخی برای روشن شدن حقایق و اصلاح برخی از تحریفهای تاریخی که به وسیله عوام افراد ناآگاه و یا معاندان رخ داده است، بسیار ضروری هستند.
با این شیوه میتوان به دفاع عقلانی تاریخی از رخدادهای تاریخی مذهبی سیاسی و حتی گزاره های موجود در شریعت و
مذهب پرداخت برآیند چنین نگاهی به کلیت تاریخ سیاسی اجتماعی کربلا و رخدادهای آن و پژوهش پیرامون آن موجب شد در
این مقاله درباره اصالت مقبره خر یکی از شهدای نامدار حادثه بزرگ عاشورا پرسش نماییم.
حربن یزید (۱ عمق یکی از شهدای بزرگ عاشورای حسینی است که از لشکر عمر بن سعد(۶۶ه.ق) جدا گردید و به سپاه حضرت سید الشهدا لا ملحق شد. روز عاشورا حــر، همراه زهیر بن قین (۶۱م. ق) جنگی سخت کرد.
هرگاه عرصه بر یکی تنگ میشد.
دیگری به یاری او می شتافت تا او را از معرکه نجات دهد مدتی این گونه مبارزه کردند.
تا این که پیش از ظهر گروه پیاده نظام خر را محاصره کردند و به شهادت رساندند.
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید
واکاوی چرایی همتایی حمزه بن عبد المطلب (س) و جعفر بن ابی طالب (س) در کلام اهل بیت (ع)
ثبت دیدگاه