چهارشنبه, ۹ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 30 October , 2024 ساعت ×

تازه ها

هفدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت برگزار می‌گردد شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت جلسه توجیهی مبلغان اعزامی ایام فاطمیه استان فارس در بنیاد بین‌المللی امامت برگزار شد مجاهدت امیر مؤمنان علیه‌السلام در تثبیت جایگاه محوری رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در جامعه اسلامی چهارمین جلسه از نشست‌های مجازی باورداشت مهدویت برگزار شد

هدایت پذیری و هدایت ناپذیری! بررسی موردی رفتار زهیر بن قین و عبید الله بن حر
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
شناسه : 10155
10
مقاله؛ این نوشته در پی آن است تا با تحلیل رویکرد هدایت گری امام حسین نسبت به زهیر بن قين و عبيد الله بن حر جعفی عوامل و مؤلفه‌های هدایت پذیری و هدایت ناپذیری انسان ها را استخراج کرده و راهکاری در پیش دید مردمان دوره معاصر قرار دهد.
نویسنده : سید محمدکاظم طباطبایی منبع : پژوهشنامه معارف حسینی (آیت بوستان سابق) سال اول زمستان 1395
پ
پ

مقدمه مقاله هدایت پذیری و هدایت ناپذیری! بررسی موردی رفتار زهیر بن قین و عبید الله بن حر :

این نوشته در پی آن است تا با تحلیل رویکرد هدایت گری امام حسین نسبت به زهیر بن قين و عبيد الله بن حر جعفی

عوامل و مؤلفه‌های هدایت پذیری و هدایت ناپذیری انسان ها را استخراج کرده و راهکاری در پیش دید مردمان دوره معاصر قرار دهد.

امام حسین همانند سایر انبیاء و اوصیاء الهی، حجت خداوندی است. و وظیفه هدایت گری و دستگیری افراد و کمال بخشی و ارتقای آنان را بر عهده دارد. این مهم در جریان واقعه کربلا و عاشورا نمود و ظهوری ویژه دارد.

امام افزون بر سخنرانی های عمومی و نامه نگاری های گسترده به شهرها، قبایل و رؤسای قبایل، به گونه خصوصی نیز در صدد دستگیری هدایت راهنمایی و تکامل بخشی به افراد بوده است.

تحلیل چگونگی برخورد ایشان با حربن یزید ریاحی ،زهیر بن قین و عبيدالله بن حر جعفی، امری شایسته دقت است.

دقت بیشتر در این امر سبب شناخت عوامل هدایت و سعادت و چرایی شقاوت و انحطاط انسانهاست.

به راستی چرا تلاش سید الشهدا در هدایت زهیر بن قین به نتیجه رسید

ولی تلاش بیشتر ایشان در هدایت عبیدالله بن حر جعفی ناکام ماند و به نتیجه نرسید؟

روشن است که امام درصدد هدایتگری هر دو نفر بوده است.

روش به کار رفته هم یکسان است ولی نتیجه برآمده از آن متفاوت است.

ابتدا داستان این دو نفر را مرور کنیم.
زهیر بن قین، از رزمندگان و نام آوران شاخص کوفه شجاع، دارای اعتبار اجتماعی و طرفدار عثمان بود و ادعای معاویه در خونخواهی عثمان را باور داشت.

او اگرچه با امیرالمؤمنين مخالف نبود و فضایل ایشان را باور داشت ولی معتقد بود که عثمان مظلومانه و به جفا کشته شده و معاویه حق خونخواهی از او را دارد.
از این منظر او در چالشی طولانی مدت ۲۵ سال با علویان بود.

عثمان در پایان سال ۳۵ هجری کشته شده و او با باوری ۲۵ ساله به مظلومیت او اکنون با چالشی جدید میان
بنی امیه و علویان رو به رو شده بود. با این اوصاف طبیعی است که او نامه ای به امام ننویسد.

او اگر چه در مکه و در مراسم حج – حضور داشت، ولی با توجه به پیشینه عثمانیگری خود با حضرتش رو به رو نشده بود و سخن سید الشهدا را هم

نشنیده بود.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

نقد اندیشه سلفی گری ایرانی ( امامت )

جستاری تاریخی در اصالت مقبره حر بن یزید ریاحی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.