جمعه, ۱۲ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 2 August , 2024 ساعت ×

تازه ها

دیدار رئیس مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت هفتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت برگزار می‌گردد انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت تحلیل پندار تعارض حوادث عصر امام سجاد با نصوص امامت در پاسخ به شبهات فیصل نور تعامل علامه امینی با احادیث اهل سنّت طرح اندیشه مهدویت از امام علی تا امام سجاد راهکارهای امام سجاد برای حفظ حماسه عاشورا و دستاوردهای آن ردّ اشکالات ابن تیمیه بر دلیل اول عقلی علامه حلی بر اثبات امامت امام علی کتاب الفین علامه حلی و نقد ترجمه‌های آن

ردّ اشکالات ابن تیمیه بر دلیل اول عقلی علامه حلی بر اثبات امامت امام علی
۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
شناسه : 10229
2
مقاله؛ با تأمل در اشکالات ابن تیمیه، به استدلال عقلی علامه حلی بر امامت امام علی (علیه السلام) معلوم می شود نظرات او مردود است که تثبیت استدلال علامه و در نتیجه، اثبات امامت امام علی (علیه السلام) و به تبع آن، سایر امامان شیعه را در پی دارد.
نویسنده : *رضا بنی اسدی** فاطمه قوه ندوشن منبع : پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه سال 4 بهار و تابستان 1402 شماره 6
پ
پ

چکیده مقاله ردّ اشکالات ابن تیمیه بر دلیل اول عقلی علامه حلی بر اثبات امامت امام علی(علیه السلام):

ابن تیمیه به استدلال عقلی علامه حلی بر امامت امام علی (ع) که با استفاده از لزوم عصمت امام ارائه داده، نقدهایی وارد کرده است.

وی ضمن اینکه به طور کلی، انتصاب الهی امام را پذیرا نیست، به دنبال آن، بحث عصمت امام را نیز رد کرده، قبول ندارد.

در واقع، اشکالاتی که ابن‌تیمیه بر عدم لزوم عصمت در امام گرفته، به انکار اصل مسأله امامت به معنایی که مورد نظر شیعه است، بازگشت می‌کند؛ چراکه با پذیرش امامت به معنای مورد نظر شیعه، گریزی از پذیرش عصمت و به دنبال آن، امامت امام علی (ع) وجود ندارد.

این مقاله به روش توصیفی تحلیلی نگارش یافته است و درصدد بیان مسأله استحکام و قوت استدلال علامه حلی بر امامت امام علی (ع) است.

و در واقع، به این پرسش پاسخ می دهد که:

آیا اشکالات ابن تیمیه بر دلیل اول عقلی علامه حلی بر اثبات امامت امام علی (ع) وارد است؟

با تأمل در اشکالات ابن تیمیه، به استدلال عقلی علامه حلی بر امامت امام علی (ع) معلوم می شود نظرات او مردود است که تثبیت استدلال علامه و در نتیجه، اثبات امامت امام علی (ع) و به تبع آن، سایر امامان شیعه را در پی دارد.

۱. مقدمه

علامه حلی یکی از بزرگ ترین علمای عالم تشیع در کتاب کشف المراد با ارائه پنج دلیل درصدد اثبات امامت امام علی (ع) بر آمده است ، که در این پژوهش به دلیل اول ایشان پرداخته می‌شود.

در مقابل ابن تیمیه تلاش کرده این دلیل را با ایراد اشکالات متعدد رد کند.

پرسش اصلی که این پژوهش برای پاسخ به آن شکل گرفته، این است که

آیا این اشکالات ابن تیمیه به استدلال اول علامه حلی وارد است؟

البته قبل از علامه حلی برخی از متکلمان بزرگ شیعه مانند سید مرتضی نیز این استدلال را به نوعی مطرح کرده اند؛

چنان که برخی از بزرگان اهل تسنن، مانند باقلانی نیز قبل از ابن تیمیه این استدلال را رد کرده اند .

اما ضرورت این موضوع به سبب آن است که در زمان معاصر افکار ابن تیمیه در میان بخشی از اهل تسنن اهمیت و شیوع فراوانی یافته است.

استدلال علامه حلی دو مقدمه دارد.

مقدمة اول آنکه امام باید معصوم باشد و مقدمه دوم اینکه علی (ع) معصوم است پس ،امام حضرت علی (ع) است.

علامه حلی برای اثبات مقدمه اول از مدنی الطبع بودن انسان و تزاحمات در زندگی بشری سخن می‌گوید.

و اینکه چاره ای نیست تا امام معصومی باشد که رفع تزاحمات کند و اگر امام معصوم ،نباشد چون دچار اشتباه می شود، خود نیاز به یک امام معصوم دیگر پیدا میکند و همین طور که منجر به تسلسل می شود…

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

تحلیل رویکرد ابن تیمیه در تضعیف جایگاه حضرت فاطمه (س) در منهاج السنه و نقد آن بر اساس منابع اهل سنت

نقش علامه حلی در رشد و پیشرفت کلام شیعی

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.