شنبه, ۱۰ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 31 August , 2024 ساعت ×

تازه ها

دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت آیا رسول خدا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند یا به شهادت رسیدند؟ نقش رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیه السلام) در تشریع احکام فقهی استجابت دعا در زیر قُبّه امام حسین(علیه السلام) روش شناسی علامه مجلسی در روایات سهو‌النبی جایگاه عقل در روش‌شناسی کلامی علامه مجلسی مبانی اعتبارسنجی روایات بحارالانوار نزد علامه مجلسی

سیمای امام حسین(علیه السلام) در زیارت اربعین
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
شناسه : 10429
6
مقاله؛ در کتب روایی شیعه، زیارتنامه‌ای معتبر برای روز اربعین، از سوی امام صادق(ع) صادر شده است ،که تعمق و بررسی بیشتر محتوای آن، اهداف قیام و صفات و شخصیت جامع امام حسین(ع) را به عنوان خلیفه الله نمایانتر می‌سازد.
نویسنده : اشکان جوانمرد منبع : پژوهشنامه معارف حسینی سال ششم پاییز 1400 شماره 23
پ
پ

چکیده

موضوع زیارت حضرات معصومین(ع)، یکی از مصادیق اصلی توسل و تقرّبجویی بندگان برای رسیدن به هدف آفرینش و معرفت الهی است.

از میان زیارت‌های متعدد منسوب به امام حسین(ع)، زیارت اربعین به عنوان میثاق ولایی شیعیان و نشانه مومنان واقعی مورد عنایت ویژه واقع شده است.

همچنین در کتب روایی شیعه، زیارتنامه‌ای معتبر برای روز اربعین، از سوی امام صادق(ع) صادر شده است ،که تعمق و بررسی بیشتر محتوای آن، اهداف قیام و صفات و شخصیت جامع امام حسین(ع) را به عنوان خلیفه الله نمایانتر می‌سازد.

مقدمه

معرفت توحیدی، علت تامه تمامی معارف الهی و افعال عبادی انسان‌ها در طول دوره‌های مختلف تاریخ است.

آیات قرآن و آموزه‌های گهربار اهل بیت همواره بر این مطلب تصریح می‌نماید، که نیل انسان به قله‌های کمال و قرب الهی، تنها از مجرای این نوع معرفت تحقق می‌یابد.

از مهم ترین و ضروری‌ترین اقتضائات معرفت توحیدی، معرفت و ایمان بشر به وجود برگزیدگان الهی اعم از پیامبران و امامان معصوم می‌باشد.

از آنجا که این اولیای الهی با عنایت خداوند و با طی اسفار اربعه توحیدی، فانی در ذات مقدس الهی شده‌اند؛

شناخت صفات و مقامات ایشان ، همچون آینه تمام نمایی برای شهود اسما و صفات الهی به شمار می رود.
امام حسین ، در حدیثی گهربار به این مطلب به زیبایی اشاره فرموده اند:

أَيُّهَا النَّاسُ! إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ؛ فَإِذَا عَبَدُوهُ، اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ. فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي! فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ ؟ قَالَ: مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلَّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ ؛

ای مردم! خداوند متعال، بندگان خویش را خلق نفرمود مگر برای شناسایی ذاتِ اقدسش؛ زیرا هنگامی که بندگان خدا او را بشناسند؛

عبادتش خواهند نمود و هنگامی که او را عبادت نمایند از عبادتِ غیر او بی نیاز خواهند شد.

در این اثنا شخصی به امام عرض نمود ای پسر پیامبر  پدر و مادرم به فدای شما منظور از معرفت

خداوند چیست؟ امام فرمودند: معرفت مردم هر زمان به امامشان است که اطاعت آن امام برایشان واجب شده است.

از طرفی اگر چه تمامی این اولیای الهی در وساطت فیض و هدایت انسان‌ها، نور واحدی به شمار می‌روند، لکن ممکن است برخی از ایشان به دلایل خاصی بتوانند مراتب عام تر و سهل‌الوصول تری از هدایت و معرفت را برای بندگان خدا به ارمغان آورند؛

به عنوان مثال، باب هدایت امام حسین در روایات به دلیل وصول ایشان به مراتب بالای عرفانی و فنای مطلق شان در مشیت الهی باب وسیع تری معرفی شده است.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

تجلی اربعین حسینی از منظر ولایت مداری

تحلیل آموزه امامت در زیارت نامه اربعین

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.