چهارشنبه, ۳۰ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 20 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها) عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از دیدگاه آیات و روایات

مبانی اعتبارسنجی روایات بحارالانوار نزد علامه مجلسی
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
شناسه : 10438
10
مقاله؛ این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی نشان می‌دهد علامه مجلسی به پیروی از دانشوران حدیث محورِ پیش از خود، روایات را براساس قراین کتاب شناسانه و به شیوه تحلیل فهرستی، اعتبارسنجی می‌کرده و در بیشتر موارد، قراین متنی را بر قراین سندی، بیشتر ارج می‌نهاده است.
نویسنده : *محسن قاسم پور **ابوطالب مختاری هاشم آباد منبع : حدیث پژوهی سال نهم پاییز و زمستان 1396 شماره 18
پ
پ

چکیده

بدون تردید هر پژوهشگری برای بهره مندی بهتر از بحارالانوار، بزرگ ترین دایره المعارف حدیثی شیعه، ناگریز است با پیش فرض‌های مؤلفِ آن در اعتبارسنجی روایات آشنا گردد.

این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی نشان می‌دهد علامه مجلسی به پیروی از دانشوران حدیث محورِ پیش از خود،

روایات را براساس قراین کتاب شناسانه و به شیوه تحلیل فهرستی، اعتبارسنجی می‌کرده و در بیشتر موارد، قراین متنی را بر قراین سندی، بیشتر ارج می‌نهاده است.

همچنین براساس روایات، اصلِ احتیاط تحفظ بر متن احادیث و پرهیز از تأویل مگر به ضرورت و نیز قاعده تسامح در ادله سنن،

با قید شیعی بودن روایات آن را در ارزیابی مصادر و احادیث بحارالانوار به کار بسته است.

علامه مجلسی براساس چهار مبنای یادشده، روایات را از جهت اعتبار رتبه بندی کرده و اکثر روایات بحارالانوار را معتبر دانسته است،

ولی از آن میان مبنای کتاب محورانه وی، کاربرد و تأثیر بیشتری در اعتباربخشی به روایات بحارالانوار نزد وی داشته است.

مقدمه

کتابت و انتقال احادیث پیامبر و اهل بیت ایشان به عنوان دومین منبع آموزه‌های دینی پس از قرآن به نسل‌های آینده از زمان پیامبر تاریخی پر فراز و نشیب داشته است.

بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الأطهار اثری مهم و برجسته از دانشمند و محدث ،پرکار علامه محمدباقر مجلسی ، در تاریخ حدیث شیعه به شمار می‌آید.

این جامع حدیثی در واقع دائرةالمعارفی است دینی با محوریت احادیث که هر پژوهشگر مباحث دینی ناگریز است

به دلیل ویژگی‌ها و امتیازات خاص آن از جمله تنوع مباحث و جامعیت موضوعی آن ترتیب و تنظیم احادیث، شرح‌هــای عالمانه مؤلف ذیل احادیث

و مطالب حفظ میراث مکتوب شیعه – به طوری که امروزه راه ارتباطی با برخی از احادیث فقط بحار الانوار است – و ارائه یک تفسیر موضوعی از قرآن به آن مراجعه کند.

بدیهی است اعتبار احادیث بحار الانوار و میزان اعتماد بر آنها با توجه به کثرت و تنوع روایات و منابع آن مسئله پیش روی هر پژوهشگری است.

برای بررسـی ایــن مسئله لازم است پاسخ پرسش‌هایی به دست آید از جمله علامه مجلسی در انتخاب منابع و احادیث بحار الانوار چه مبنایی داشته است؟

وی با کدام مبانی به اعتبار سنجی و ارزیابی روایات می‌پرداخته است؟

آیا وی در تألیف بحار الانوار این مبانی را در همه موارد به کار گرفته است؟

خاستگاه مبانی وی در اعتبار سنجی روایات چه بوده است؟

آیا عوامل محیطی مثل فضای اخبار گرای حاکم بر حوزۀ اصفهان در مبانی اعتبارسنجی وی تأثیر داشته است؟

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

روش شناسی و گونه شناسی مصادر تاریخ الحجه بحارالانوار

بررسی عوامل و آثار نگاه کلامی علامه مجلسی به برخی از فرق و ادیان با تأکید بر «بحارالانوار»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.