پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ Thursday, 21 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها) عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از دیدگاه آیات و روایات

تفاوت دیدگاه اهل سنت نسبت به فضائل اهل بیت (علیهم السلام) با وهابیت چیست؟
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
شناسه : 2868
22
پاسخ به پرسش یکی از تفاوت های اصلی وهابیت و اهل سنت موضع گیری آنها نسبت به اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله) است. علمای اهل سنت همچون آقایان بخاری ، مسلم و احمد بن حنبل در کتاب های خود چندین بخش را به فضائل اهل بیت (علیهم السلام)، امام علی، حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) اختصاص داده اند.
نویسنده : استاد حجت الاسلام و المسلمین حسن ضیاء توحیدی
پ
پ

پرسش:

تفاوت دیدگاه اهل سنت نسبت به فضائل اهل بیت (علیهم السلام) با وهابیت چیست؟

 

پاسخ:

یکی از تفاوت های اصلی وهابیت و اهل سنت موضع گیری آنها نسبت به اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله) است. علمای اهل سنت همچون آقایان بخاری ، مسلم و احمد بن حنبل در کتاب های خود چندین بخش را به فضائل اهل بیت (علیهم السلام)، امام علی، حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) اختصاص داده اند. حاکم نیشابوری از قول احمد بن حنبل می‌نویسد:

«ما جاء لأحد من أصحاب رسول الله من الفضائل ما جاء لعلي بن أبي طالب رضي الله عنه» [۱]

برای احدی از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله) آن قدر روایت که در فضیلت حضرت علی (علیه السلام) آمده برای هیچکس انقدر ما روایت فضیلت نداریم.

ابوحنیفه درباره امام صادق (علیه ‌السلام) می‌گوید من در عمرم عالمتر از ایشان ندیدم. بیش از ۲۰۰ کتاب اهل سنت حدیث ثقلین را نقل کرده اند، حدیث « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » را ۳۶۰ کتاب از کتب اهل سنت آورده اند که علامه امینی در جلد اول کتاب الغدیر نام آنها را ذکر می کند . همچنین بسیاری از علمای اهل سنت کتاب های مستقلی در معرفی مناقب  و فضائل اهل بیت (علیهم السلام) دارند که به برخی از آنها در اینجا اشاره می کنیم:

۱- نورالابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار (علیهم السلام) اثر مومن حسن شبلنجي شافعي

۲- الفصول المهمه في معرفة الآئمه اثر ابن صباغ مالكي (متوفای ۸۵۵ق).

۳- کفایة الطالب في مناقب علی بن أبي طالب (علیه السلام)، اثر محمد بن یوسف گنجی (متوفای ۶۵۸ق).

با این وجود وهابیان تحت تأثیر ابن تیمیه و بر خلاف اهل سنت بسیاری از فضائل اهل بیت (علیهم السلام) را منکر می شوند. ابن تیمیه علی رغم اینکه مدعی است امام علی (علیه السلام) را به عنوان خلیفه چهارم قبول دارد تا آنجا که بتواند به بهانه های مختلف بسیاری از احادیث فضائل ایشان که سند آنها صحیح است را رد می کند در صورتی که در موراد دیگر برای افرادی که مورد علاقه او هستند به احادیثی استناد می کند که سند صحیحی ندارند. ابن حجر عسقلانی در لسان المیزان بر این مطلب تصریح می کند که ابن تیمیه در پاسخ به علامه حلی حتی برخی از احادیث صحیح در اثبات فضائل امام علی (علیه السلام) را نیز رد کرده است[۲]. جالبتر آنکه ناصر الدین البانی که خود سلفی و نیمه وهابی است نیز ابن تیمیه را به تضعیف های بی مورد احادیث متهم می کند:

«وهذا من مبالغته الناتجة في تقديري من تسرعه في تضعيف الأحاديث قبل أن يجمع طرقها ويدقق النظر فيها»[۳]

این زیاده روی ابن تیمیه و عجله در تضعیف احادیث قبل از مطالعه در اسناد متعدد روایت و دقت نظر در صحت و سقم آن است.

بنابراین در موضوع فضائل اهل بیت (علیهم السلام) حساب وهابیان از اهل سنت کاملا جداست.

 

منابع:

[۱] . حاکم نیشابوری، محمدبن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، تحقیق: مصطفی عبدالقادر عطا، ناشر: دارالکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۱ه.ق، ج۳، ص۱۱۶٫

[۲] عسقلانی، أحمد بن علی: لسان الميزان، محقق: دائرة المعرف النظامية – الهند، بیروت: مؤسسة الأعلمي، چاپ دوم، ۱۳۹۰هـ /۱۹۷۱م، ج۶، ص ۳۱۹٫

[۳] .  البانی، محمد ناصرالدین، سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها، ناشر: مکتبة المعارف للنشر و التوزیع، ریاض، چاپ اول، ج۴، ص۳۴۴٫

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.