شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳ Saturday, 23 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نقد دیدگاه شارل ویرولود درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نشست علمی- معرفتی معارف فاطمی برگزار شد. نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی ویژه طلاب و مبلغات برگزار شد نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها)

آیا مسلمانان صدر اسلام، واقعه غدیر را فراموش کردند؟
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
شناسه : 3336
25
پاسخ به پرسش ممکن است برایتان این سؤال پدید آید که چه طور می شود مسلمانانی که در ثبت و ضبط قرآن، تلاش بسیار نموده و در ثبت احادیث و فرموده های رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، اینقدر دقت به خرج داده اند، حدیث غدیر را به کلی از یاید برده و در وقت نیاز، به کمک علی بن ابی طالب علیه‌السلام، نشتافتند؛ آیا این مردم همان مجاهدین و پا به رکابان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نبودند؟
منبع : ثقلین- امامت پژوهی
پ
پ

پرسش:

آیا مسلمانان صدر اسلام، واقعه غدیر را فراموش کردند؟

پاسخ:

ممکن است برایتان این سؤال پدید آید که چه طور می شود مسلمانانی که در ثبت و ضبط قرآن، تلاش بسیار نموده

و در ثبت احادیث و فرموده های رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، اینقدر دقت به خرج داده اند،

حدیث غدیر را به کلی از یاید برده و در وقت نیاز، به کمک علی بن ابی طالب علیه‌السلام، نشتافتند؛

آیا این مردم همان مجاهدین و پا به رکابان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نبودند؟ پس چرا دست به کار نشدند؟

ما در این نگاره سعی داریم، بیان نماییم که مسأله اصلی به هیچ وجه فراموشی نبوده است. برای رهیافت به این پاسخ، متن زیر را مشاهده نمایید.

در این مورد باید اینگونه اشاره شود که حوادث و اشتباهات تاریخی همیشه ناشی از غفلت و فراموشی نمی‌باشد،

بلکه بسیاری از اشتبا‌هات بزرگ و کوچک، از روی آگاهی و اغراض خاصی، صورت می‌گیرد که قضیه غدیر خم از این نوع می‌باشد.

توضیح مطلب،این است که حادثه غدیر خم[۱]،

یک حادثه کوچک و ساده نبوده است تا قابل فراموش شدن باشد،

آن هم در مدت بسیار کوتاه،که فاصله غدیر و تا زمان رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و اندک زمانی گذشت،‌

و این حادثه در شرایطی به وقوع پیوست که در آن مقطع از تاریخ اسلام، از جهت حجم وسیع جمیعت حاضر در آن صحنه، بی‌نظیر بود

و تاریخ اسلام تا آن روز مشابه آن را ندیده بود.

یکی از عوامل مهمی که باعث شد این حادثه تاریخی تبدیل به یک خاطره جاویدانه و فراموش نشدنی گردد

و برای همیشه در اذهان باقی بماند، هین حضور با شکوه صحابه در مراسم انتصاب امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام از سوی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بود.

براساس منابع روائی و تاریخی شیعه و سنی، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در بازگشت از سفر حجه‌الوداع در سال دهم هجری روز هجدهم ذی‌الحجه

در حضور جمعیت انبوهی از حجاج ـ که تعداد آنان تا ۱۲۰۰۰۰ نفر نقل شده است ـ بنا به دستور الهی موضوع جانشینی علی علیه‌السلام

را در سخنرانی تاریخی غدیر خم مطرح نمود و علی علیه‌السلام را به عنوان رهبر مسلمانان بعد از خود معرفی فرمود

و حاضرین را مکلف به ابلاغ پیام،‌ به غائبین نمود که بعد از سخنرانی حضرت،

جمعیت انبوه صحابه دسته دسته به امیرالمؤمنین علیه‌السلام با ابراز تبریک و تهنیت، اعلام بیعت نمودند

و عده‌ای از بزرگان صحابه از جمله ابوبکر و عمر شخصاً با علی علیه‌السلام دست بیعت دادند[۲]

که بیش از ۶۰ نفر از علماء اهل سنت، موضوع بیت ابوبکر و عثمان را در کتاب‌های خود ذکر نموده‌اند[۳].

این واقعه تاریخی در میان مسلمانان آن روز در همه شهر و محله‌ها انعکاس وسیعی داشته و موج آن در همه مناطق مردم را نسبت به موضوع جانشینی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله باخبر نموده است

و با توجه به حضور همگانی و بی‌سابقه مسلمانان از راه‌های دور و نزدیک در مراسم حج آن سال، حداقل حدود یکصد و بیست هزار نفر،

گزارش این واقعه مهم را پوشش خبری داده و حکایت آن را در مناطق مختلف با خود به ارمغان برده‌اند.

از این میان اسامی تعداد زیادی از صحابه که این قضیه از زبان آنان نقل شده است،

در کتاب‌ها ثبت گردیده است که مرحوم علامه امینی(ره) فقط از کتاب‌های دانشمندان اهل‌سنت تعداد یکصدو ده نفر از صحابه اهل‌بیت

هر کدام جداگانه به عنوان شاهدان قضیه آن را نقل نموده‌اند، شناسائی و تک‌تک آنان را معرفی نموده است[۴].

این در حالی است که تاریخ، موفق به ثبت و درج نقل بسیاری دیگر از شرکت‌کنندگان در غدیر خم، نشده است

و یا اگر هم درج کرده است، دست‌های سیاست در کار بوده‌اند که اینگونه آثار را محو نماید.

مخصوصاً با توجه به اینکه از عصر خلفا بنا به دلائل سیاسی، تلاش وسیعی برای محو این‌گونه آثار شروع و تا مدت‌ها (سال ۹۹ هجری زمان عمر بن عبدالعزیز)

ادامه داشت[۵].

وجود این تعداد از روایات اصحاب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در لابلای کتب اهل‌سنت، حاکی از پخش وسیع این داستان در میان مردم آن روز است

که علی‌رغم خواست مخالفان غدیر،

حداقل یکصد و ده مورد از نقل‌های صحابه از زیر تیغ سانسور آنان گذشته و در صفحات تاریخ درز نموده و بماها رسیده است.

در قرن دوم که عصر تابعان است ۸۴ تن و در قرن‌های بعدی بیش از ۳۶۰ تن از راویان حدیث غدیر که همگی از علمای بنام اهل‌سنت می‌باشند آن را نقل نموده‌اند[۶].

و تعداد ۲۶ نفر از دانشمندان مهم اهل‌سنت چون طبری، ابوسعید سجستانی، ابن عقده و… هر کدام کتاب‌های مستقلی در این مورد نوشته‌اند[۷].

دومین عاملی که موجب جاویدانگی و آفتابی شدن حادثه غدیر خم شده است، نزول آیات ۳ و ۶۷ سوره مبارکه مائده در این خصوص است

که بیش از ۴۶ نفر از مفسرین و علمای برجسته اهل‌سنت اعتراف دارند بر اینکه این آیات در مورد قضیه انتصاب علی علیه‌السلام

توسط پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در جریان غدیر نازل شده است[۸].

درج این واقعه تاریخی در قرآن کریم به عنوان سند دائمی مسلمانان، موجب شده است

مسلمانان همواره خاطره غدیر در اذهان آنان تداعی شود و زنده نگهداشته شود و هرگز فراموش نگردد.

بهمین جهت روز ۱۸ ذی‌الحجه الحرام که روز نزول این آیات نیز می‌باشد به عنوان روز عید مسلمانان مطرح می‌شود[۹]

گرچه شیعیان بطور خاص آن روز را به عنوان بزرگ‌ترین عید اسلامی می‌شمارند و تعلق خاصی به آن دارند ولی اختصاص به شیعه ندارد.

جمع‌بندی: از آنچه اشاره گردید، روشن شد که جریان غدیر خم چیزی نبوده است که مسلمانان صدر اسلام آن را بکلی فراموش نموده باشند

و در اثر بی‌خبری و جهل از موضوع، دچار اشتباه و انحراف شده باشند بلکه این مسأله با توجه به سفارشات مکرر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله

در این خصوص بویژه در مراسم و همایش بزرگ غدیر خم و نیز نزول آیات قرآنی در این مورد بعنوان یک موضوع حساس بیشترین انعکاس را در میان مسلمانان،

مخصوصاً ساکنان مدینه داشته است. واقعیت انکارناپذیر ـ که هیچ فرد منصفی نمی‌تواند آن را نفی کند ـ

این است که قضیه غدیر بطور خاص و موضوع جانشینی علی علیه‌السلام از سوی کسانی که با خلافت وی به مخالفت برخواستند،

مورد انکار قرار گرفته و دیگران را نیز وادار به انکار و حداقل سکوت در این مورد نموده‌اند که شواهد تاریخی و تحلیل صحیح این مسأله گویای این واقعیت است.

بنابراین مشکل اصلی قضیه غدیر خم، جهل و یا فراموشی مردم نبوده‌اند

و حداقل این سخن در مورد بیش از ۱۲۰ هزار نفری که شاهد و ناظر قضیه بوده‌اند قابل قبول نمی‌باشد ـ

بلکه مشکلی اصلی به تعبیر قرآن «جَحْد» و انکار مسأله بوده است که عده خاصی از باب وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا[۱۰]

با انگیزه خودخواهی و قدرت‌طلبی از روی یقین و آگاهی، آن را انکار نمودند و حرکت امت اسلام را از مسیر واقعی آن خارج نمودند

که تبعات و آثار منفی جبران‌ناپذیر آن تا امروز کمر مسلمانان را خم نموده است.

 

منابع:

[۱] علامه امینی، الغدیر،ج۱،ص۹، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم، ۱۳۶۶، ‌«تعداد شرکت‌کنندگان از ۷۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر نقل شده است.»

[۲] «و ممن هنأه فی مقدم الصحابه الشیخان ابوبکر و عمر و کل یقوم: بخٍ بخٍ لک یابن ابیطالب اصبحت و امسیت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنه» (الغدیر،ج۱،ص۱۱، تهران، ناشر دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم، ۱۳۶۶)

[۳] همان، ص ۲۷۲ الی ۲۸۲

[۴] همان، ص ۱۴الی ص۶۱

[۵] پیشوای، مهدی، سیره پیشوایان، قم، مؤسسه تحقیقاتی تعلیماتی امام صادق ـ علیه‌السلام ـ ، چاپ دوم، ۱۳۷۴

[۶] الغدیر، ج ۱، ص ۶۲الی۱۵۱

[۷] همان، ص ۱۵۲الی۱۵۸ «طبری متوفای ۳۱۰ در کتاب بنام «الولایه فی طرق حدیث الغدیر» این حدیث را بیش از هفتاد تن نقل نموده است و ابن عقده متوفای ۳۳ در رساله «الولایه» خود آن را از ۱۰۵ نفر نقل کرده است.»

[۸] ر.ک: الغدیر، ج ۱، ص ۱۱۴الی۲۳۸

[۹] همان، ص ۲۶۷

[۱۰] نمل:۱۴

ثقلین- امامت پژوهی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.