دوشنبه, ۲۵ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 15 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت تحلیل شخصیت ایمانی حضرت عباس(علیه السلام) بر اساس زیارتنامه ایشان بررسی تاریخی حضور و شهادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) در مقتل های عاشورا بازتاب شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) در تاریخ نگاری عاشورا عاشورا روز عید یا عزا؟ پژوهشی در چگونگی شهادت حضرت قاسم (علیه السلام) عبدالله بن حسن بن علی حضرت عبدالله بن حسن، بزرگمردی کوچک ناحیه مقدسه؛ خیلی دور خیلی نزدیک

موعود آخرالزّمان در دین هندو
۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
شناسه : 8430
6
مقاله علمی پژوهشی؛ در این مقاله، ضمن بررسی مفهوم «اَوَتاره» و همچنین گونه‌‌شناسی موضوع منجی موعود در متون هندویی و بیان تأثیرگذاری این عقیده بر فرهنگ و جامعه هندو، دیدگاه‌‌های برخی از اندیشمندان را در تطبیق او بر شخصیت‌‌های مختلف نیز، به‌‌ویژه بر پیامبر اسلام مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.
نویسنده : *فیاض قرائی**سعید کریم پور منبع : فصلنامه تحقیقات کلامی؛ دوره 6، شماره 21 - شماره پیاپی 21؛شهریور 1397؛صص 27-48
پ
پ

چکیده

طبق باورهای هندو، پس از گذشت چند دوره از زمان، دوره‌‌ای به نام «کَلی‌‌یوگه» (آخرین مرحله از زمان) فرامی‌‌رسد و ظلم و شرارت بر عدل و نیکی غلبه می‌‌کند.

در این دوره، یک منجی به نام «کَلکی اَوَتاره» ظهور خواهد کرد و علیه ظلم و شرارت وارد نبرد شده و با نابود کردن بدکاران،

جهان را دوباره از عدل و نیکی پر می‌‌کند و زمینه ورود بشریت به دوره‌‌ای جدید از ترقی و پیشرفت را فراهم می‌‌سازد.

البته موعودباوری در دین هندو منحصر به انگاره «کَلکی» نیست و با توجه به اینکه افرادی در قرون اخیر پیدا شده‌‌اند و

خود را منجی موعود معرفی کرده‌‌اند، به‌‌ نظر می‌‌رسد مفهوم «مُنجی» نزد هندوها تحت یک گونه‌‌شناسی قرار گرفته است.

در این مقاله، ضمن بررسی مفهوم «اَوَتاره» و همچنین گونه‌‌شناسی موضوع منجی موعود در متون هندویی و

بیان تأثیرگذاری این عقیده بر فرهنگ و جامعه هندو، دیدگاه‌‌های برخی از اندیشمندان را در تطبیق او بر شخصیت‌‌های مختلف نیز،

به‌‌ویژه بر پیامبر اسلام مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

بررسی و نقد تبار شناسی امام مهدی (عج) در روایات اهل سنت

اعتقاد به مسئله مهدویت از چه زمانی آغاز شده است؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.