دوشنبه, ۲۵ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 15 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت تحلیل شخصیت ایمانی حضرت عباس(علیه السلام) بر اساس زیارتنامه ایشان بررسی تاریخی حضور و شهادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) در مقتل های عاشورا بازتاب شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) در تاریخ نگاری عاشورا عاشورا روز عید یا عزا؟ پژوهشی در چگونگی شهادت حضرت قاسم (علیه السلام) عبدالله بن حسن بن علی حضرت عبدالله بن حسن، بزرگمردی کوچک ناحیه مقدسه؛ خیلی دور خیلی نزدیک

بازخوانی اندیشه امامتی سلفی گری ایرانی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
شناسه : 9153
6
مقاله علمی پژوهشی؛ پژوهش حاضر به منظور شناخت آرای امامتی جریان سلفی‌­گری ایرانی -که از جریان‌های تجدید­نظر­طلب در باورهای شیعی است- و بررسی تطابق یا عدم تطابق آن با جریان اصلی امامیه صورت پذیرفته است.
نویسنده : سیدمحمدمهدی موسوی منبع : دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 25؛فروردین 1398
پ
پ

چکیده مقاله بازخوانی اندیشه امامتی سلفی گری ایرانی:

پژوهش حاضر به منظور شناخت آرای امامتی جریان سلفی‌­گری ایرانی -که از جریان‌های تجدید­نظر­طلب در باورهای شیعی است- و بررسی تطابق یا عدم تطابق آن با جریان اصلی امامیه صورت پذیرفته است.

نگارنده در چهار حوزۀ تعریف امامت، ویژگی‌های اصلی و غیر­اصلی امام و فرآیند شکل­‌گیری امامت از نگاه این جریان، به بحث و نظر پرداخته است.

ابتدا با تبیین پنج واژه از منظومۀ واژگانی که شیعیان برای تعریف در حوزۀ امامت به کار برده‌اند، به علل مخالفت جریان سلفی­‌گری ایرانی با این واژگان پرداخته شده است.

در حوزۀ ویژگی‌های اصلی امامت، انکار نصب امام از سوی خداوند و علم و عصمت امامان از سوی آنان، و

تردیدشان در افضلیت امیرمؤمنان(ع) بر سایر خلفا، از یافته‌های این نوشتار است.

این جریان در حوزۀ ویژگی‌های فرعی، شئون و مناصب امامان، همان رویۀ انکار را پیش گرفته است و

به زعم خویش، قرآن و عقل را مؤید آرای خویش پنداشته­ است.

در نهایت نیز در فرایند انتقال امامت، به انکار نص و عدم انتصاب امامان تصریح داشته‌اند.

این پژوهش کوشیده است گزارشی مستند از این چهار مؤلفه در آرای این گروه ارائه کند تا

با تبیین صحیح نگاه این جریان به مسئلۀ امامت، میزان همخوانی و مخالفت آنان با رئوس عقاید جریان اصلی امامیه را آشکار سازد.

 

برای مطالعه معرفی کتاب “موسوعه معارف شیعی (گفتمان سیاسی)” اینجا کلیک کنید

 

سلفی گری ایرانی یا قرآنیان نام یک جریان فکری است که با تکیه بر شعار بازگشت بـه قـرآن، در سـالهای مشـروطه و پـس از آن،

تحـت تأثیـر اندیشـه های اصالحـی شـیخ هادی نجـم آبــادی توســط یکــی از شا گردان ایشان به نام اسدالله خرقانی شکل گرفت
و بـه وسـیلۀ چهره هـای دیگـری همچـون: شــریعت ســنگلجی، یوسـف شـعار، برقعی،قلمـداران و حسـینی طباطبایـی ادامـه یافت.

این گـروه که قرآن را در بخش اعتقادات کــافی و بی نیـاز از سـنت میداننـد، روش تفسـیری قـرآن بـه قـرآن را شـاخص فهـم قـرآن قـرار داده اند

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

 

دیگر مقالات بنیاد امامت:

ظهور سلفی گری شیعی در ایران و تقابل اعتقادی آنان با شیعیان امامی

فرم ثبت نام مدرسه بهاره سلفی گری ایرانی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.