رساله سطح سه حجتالاسلام اسماعیل سیجانی با موضوع «امامت و افضلیت حضرت امیرالمومنین علیهالسلام در حدیث شریف نور با روش مرحوم علامه میر حامد حسین ره» با استاد راهنمایی حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی، حجتالاسلام و المسلمین علیزاده نجار و داوری حجتالاسلام و المسلمین مجتبی کلباسی در بنیاد بینالمللی امامت دفاع شد.
از جمله احادیثی که دلالت بر افضلیت، امامت وخلافت حضرت امیرالمومنین علیبنابیطالب علیهالسلام می کند، حدیث شریف نور است.
پیامبر خاتم صلیاللهعلیهو آله می فرمایند: « کُنْتُ أَنَا وَ عَلِيٌّ نُوراً بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ يُسَبِّحُ اللَّهَ ذَلِكَ النُّورُ وَ يُقَدِّسُهُ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللَّهُ آدَمَ بِأَرْبَعَةَ عَشَرَ أَلْفَ عَامٍ فَلَمْ نَزَلْ فِي شَيْءٍ وَاحِدٍ حَتَّى افْتَرَقْنَا فِي صُلْبِ عَبْدِالْمُطَّلِبِ فَفِيَّ النُّبُوَّةُ وَ فِي عَلِيٍّ الْخِلَافَةُ»
«من و علی نوری بودیم در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی، و آن نور خداوند را تسبیح و تقدیس می کرد، چهارده هزار سال قبل از اینکه خداوند آدم را بیآفریند، و بعد از آنکه خداوند متعال آدم را آفرید، آن نور را در صلب آدم قرار داد و این پیوسته در یک مسیر در حرکت بود تا اینکه در صلب عبدالمطلب علیهالسلام از یکدیگر جدا شدیم. پس نبوّت در من است و خلافت در علی».
از آنجایی که این حدیث صراحتا بیان امامت و افضلیّت می کند، کتاب هایی در این باره نوشته شده است. از جمله در کتاب «عبقات الأنوار فی إمامة ائمة الأطهار» علامه میرحامد حسین«ره» این حدیث مورد بررسی قرار گرفته است. ایشان متون مختلف از این حدیث را بیان می کنند و در صدد آن است که با بررسی سندی حدیث، امامت امیرالمؤمنین را اثبات کنند. دیگر اندیشمندان نیز به این حدیث پرداختهاند.
اما وجه تمایز این پژوهش آن است که علامه تنها یک روایت را تصحیح نمودهاند ولی در این پژوهش دو روایت تصحیح شده است. دیگر آنکه مرحوم علامه، نسبت به شخص حسن بن علی بن صالح در سند حدیث مطلبی نفرموده اند، ولی در این مجال این شخص هم تصحیح شده است. سوم آنکه شبهات وهابیت و مستشکلین معاصر نیز در این رساله مورد توجه قرار گرفته و به آنها پاسخ داده شده است. همچنین صحابه ای که مرحوم علامه در کتاب عبقات الانوار اسامی آنها را بیان کرده ۸ نفر می باشند ولی در این پژوهش با توجه به دسترسی به منابع دیگر، ۹ نفر از أصحاب پیامبر که این حدیث را روایت کرده اند، بیان میشود.
این رساله در سه فصل نگاشته شده است. فصل اول مفاهیم و کلیات است.
در فصل دوم مباحث سندی حدیث بیان می شود که در گام اول تخریج پنج متن این حدیث از مهم ترین منابع اهل سنت ذکر می شود. در گام دوم و سوم به اثبات تواتر و شهرت این حدیث از مبانی اهل سنت پرداخته می شود. و در دو گام آخر صحت حدیث و نقد شبهات بیان میشود.
فصل آخر در بردارنده اثبات دلالت حدیث بر امامت امیرالمومنین علیهالسلام است که در هفت گام محقّق شده است. که به ترتیب عبارت است از: معرفی مضمون و دلالت کلی حدیث، مفهوم شناسی واژگان کلیدی، بررسی نکات ادبی و بلاغی، بررسی نکات اصولی، جمع تمامی قرائن، اثبات افضلیت و در آخر نقد شبهات و معارضات دلالی حدیث شریف نور.
در نتیجه این پژوهش می توان بیان کرد که از نظر سند و دلالت نسبت به حدیث نور اشکالی وارد نیست و میتواند در استدلال بر امامت امیر المومنین علیهالسلام مورد استفاده قرار گیرد.
ثبت دیدگاه