نمایندگی ولی فقیه در کشور هندوستان با همکاری بنیاد بینالمللی امامت اولین دوره تخصصی آشنایی با اندیشوران نامدار مدرسه کلامی_فقهی لکهنو با موضوع علامه میرحامدحسین و کتاب گرانسنگ عبقاتالأنوار را شروع نمود.
حجتالاسلاموالمسلمین مهدوی پور، نماینده رهبر معظم انقلاب در هندوستان در پیامی به آغاز سلسله دورههای عبقات پژوهی اساتید و محققانی از شبه قاره و هندوستان در قم، ضمن تقدیر از پیگیریهای بنیاد بینالمللی امامت، برپایی دوره آشنایی با مکتب کلام فقهی لکهنو را مایه مباهات و خرسندی دانست و اظهار داشت: همواره قدردان عزیزانی هستم که در پی احیای تراث شیعی در هندوستان هستند.
وی تربیت اندیشمندان بزرگ و متکلمین و مفسران عالیمقام را یکی از افتخارات بزرگ شیعیان در هندوستان دانست و یادآور شد: علما چراغ دیانت و ولایت را روشن نموده، آن عشق و علاقهای که در مردم نسبت به اهلبیت علیهمالسلام مشاهده میشود، تجلی تلاش و مجاهدت علماست.
نماینده ولیفقیه در هندوستان با تأکید بر اینکه بنیاد بینالمللی امامت با همکاری موسسه کتابشناسی شیعه و مؤسسات دیگر سالهاست که در مسیر احیای و بررسی تراث شیعی مدرسه لکهنو هستند، اظهار داشت: احیای کتاب عبقات الانوار مرحوم میر حامد حسین و آثار فاخر علمای این منطقه که در دوران سختیهای فراوان نگاشته شده، نیازمند پاسداشت است.
وی بر اهمیت شناخت مکتب کلامی لکهنو هندوستان و آشنایی با آثار کلامی، فقهی و تفسیری علمای این منطقه تأکید نمود و اظهار داشت: همکاری با مؤسسات برای احیای آثار اسلامی از دیگر مؤلفههای مهم در پاسداشت معارف الهی است؛ باید از تجربیات ارزشمند بنیاد بینالمللی امامت، موسسه کتابشناسی شیعه و بنیاد پژوهشی آستان قدس رضوی در تربیت پژوهشگران و احیای آثار حداکثر استفاده را نمود.
حجتالاسلاموالمسلمین مهدوی پور، پاسداشت تراث علمای گذشته هندوستان را نخستین وظیفه علمای این منطقه دانست و اظهار داشت: امیدواریم در راستای پاسداشت صاحب عبقات بهویژه علامه میر حامد حسین، کنفرانس بزرگی را در هندوستان و شهرهای قم و نجف اشرف برگزار و به برکت عنایات اهلبیت علیهمالسلام در جهت ترویج مکتب امامت و ولایت گامهای استواری برداریم.
حجتالاسلاموالمسلمین سبحانی در افتتاحیه دوره عبقات شناسی تصریح کرد: در سایه و ذیل مکتب بزرگ امامتی که در شبه قاره هند پایهگذاری شده، آثار آن تا امروز جامعه اسلامی و مکتب تشیع را آبیاری نموده است.
وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از آغاز سلسله دورههای عبقات پژوهشی با حضور اساتید و محققانی از شبه قاره و هندوستان، با بیان اینکه هرکدام از شما پرچم و قلم هدایتگری اصل امامت در سراسر گیتی هستید، اظهار داشت: در این دوره با ابعاد مباحث عمیق امامتی ازجمله میراث کمتر شناختهشده مدرسه لکهنو و بزرگان و مؤسسان آن مخصوصاً میر حامد حسین و شاگردان ایشان که بهحق سرمایه بزرگی را در بابت امامت در اختیار ما گذاشتند، آشنا خواهیم شد.
رئیس بنیاد بینالمللی امامت بابیان اینکه در تبیین و معرفی مکتب مدرسه لکهنو غفلت شده است، اظهار داشت: امروز با استفاده از رسانهها و امکانات تکتک ما مدرسهای برای توسعه این معارف هستیم؛ فضلا باید بتوانند در فضای مجازی بار بزرگی را برداشته جمعیتی را در حوزه معارف امامتی به مسیر امامت و ولایت هدایت نمایند.
وی بر اهمیت مسئله امامت در نظام آموزشی حوزه تشیع تأکید نمود و یادآور شد: از دیرباز و از آغاز شکلگیری جامعه اسلامی، مسئله امامت از سوی پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله بهعنوان اصل و محور مطرحشده که اوج آن در غدیر خم تجلی یافت؛ به تعبیر قرآن کریم امامت اکمال و اتمام دین است و در سراسر قران هیچگاه تعبیر «أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» .. «رَضِیتُ لَکُمُ الاِسْلامَ دِیناً»، جز در مورد ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام نیامده است.
حجتالاسلاموالمسلمین سبحانی ولایت و امامت مولیالموحدین علی علیهالسلام را پایه و بنیاد اساسی اسلام دانست و یادآور شد: زمانی که امامت بهعنوان اصل اساسی دین به فرعی از فروع اسلامی تبدیل گشت، سرآغازی بر مصیبتهای حکم برجهان اسلام شد.
سخنران این نشست ضمن اشاره به رویدادهای تاریخی صدر اسلام، بابیان اینکه خط خلافت در گستره تاریخ برای پایداری همواره از مقام امامت و ولایت کم گذاشته است، خاطرنشان ساخت: وقتی نامههای میر حامد حسین را مطالعه میکنیم، میبینیم ایشان با تمام وجود اشک میریزد و ناله میزند که این اصل اساسی مکتب و اسلام در بین شیعیان مورد کم مهری است.
وی با تأکید بر اینکه امامت را نباید منحصر در محبت و مودت نمود و صرفاً بدان نگاه منقبتی و فضیلتی داشت، اظهار داشت: اتفاقی که در تاریخ تشیع افتاده، این است که کسانی آگاهانه و یا ناآگاهانه سعی نمودند ما را از بعد اساسی امامت، غافل نمایند؛ وقتی خیمه امامت را که فقه، اخلاق، علوم و سبک زندگی ما باید در پرتو آن تعریف گردد، منحصر در امر قلبی قرار دهیم، دشمنان بهتدریج معارف امامت را از ما میگیرند و بهتدریج نسبت به توحید و اخلاق اهلبیت علیهمالسلام کم عقیده خواهیم شد.
رئیس بنیاد بینالمللی امامت افت جایگاه واقعی اندیشه امامتی را مهمترین علت افول اخلاق اجتماعی در جامعه اسلامی و انسان برشمرد و اذعان داشت: اگر حوزههای علمیه از مسئله امامت و شبهات و تحرکات دشمن و نیز بسترهایی که در رسانهها علیه عمود خیمه دین برپاشده، بیاطلاع باشد، کسی نیست که این سنگر را پر کند.
وی بابیان اینکه صیانت از امامت بهعنوان عمود خیمه دین، باید محکم و مبتنی بر مبانی و دانش لازم دنبال شود، اظهار داشت: عزت مسلمین درگرو اصل امامت و پذیرش امام معصوم علیهالسلام بهعنوان جانشین رسولالله است؛ اگر امامت که رشته اساسی استواری دین است، از آن گفته شود چیزی از دین باقی نخواهد ماند.
حجتالاسلام و المسلمین سبحانی امامت را اصل و اساس اسلام و بلندترین شاخه درخت تنومند دین توصیف نمود و ابراز داشت: امامت اساس اسلام ناب و فرع ثانی دین است؛ فقه، اخلاق، فلسفه و تمام علوم اسلامی و شاخههای بلند اسلام ریشه در امامت دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم این دوره آثار و برکات ارزشمندی را در توسعه اندیشه امامتی داشته، مبتنی بر الگوی منطقی، عقلانی و ولایی باقوت و اعتمادبه نفس، حضوری جدی در فضای رسانه را به دنبال داشته باشد.
رئیس بنیاد بینالمللی امامت تربیت متخصصان عرصههای مختلف تبیینی را از مهمترین رسالتهای بنیاد بینالمللی امامت دانست و یادآور شد: امامت رسالت و وظیفه مشترک تمام علمای جهان اسلام در عین تمام نگرشها و گرایشهاست.
حجتالاسلام و المسلمین سبحانی بر اهمیت شکلگیری حلقه امامت پژوهان هندوستان تأکید و اظهار داشت: امیدواریم با هدایت و راهنمایی شما عزیزان حلقههای بعدی در حوزه برادران و خواهران تربیت و اصل امامت در اندیشه اسلامی جایگاه واقعی خود را پیدا کند. تمام خدمات و امکانات بنیاد بینالمللی امامت در خدمت تمام علاقهمندان است
ثبت دیدگاه