چهارشنبه, ۳۰ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 20 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها) عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از دیدگاه آیات و روایات

در رساله سطح ۳ امامت بررسی شد؛نقد شبهات مربوط به آیات و روایات تأویل شده به قیام امام مهدی(عج)
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۱۴
شناسه : 2996
19
پایان نامه در رساله سطح ۳ امامت، شبهات مربوط به آیات و روایات تأویل شده به قیام امام مهدی(عج) بررسی شد.
منبع : خبرگزاری حوزه
پ
پ

 رساله سطح ۳ حجت الاسلام سید علی محمد طبسی حائری با موضوع «نقد شبهات مربوط به آیات و روایات تأویل شده به قیام امام مهدی (عج) با تأکید بر رویکرد برقعی» با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور؛ حجج اسلام و آقایان علی نصیری، علیرضا حسینی شیرازی و ابوطالب علی نژاد برگزار شد.

سید ابوالفضل برقعی(م۱۳۷۰ش) در کتاب «بررسی علمی در احادیث مهدی» در نقد ادله قیام امام مهدی(عج) به فهم ظاهری ۱۴۵ آیه استناد کرده و ارتباط آیات تأویل شده به قیام را ناتمام دانسته و معتقد است که آیات قرآن نشان دهنده استمرار حضور پیروان آیین یهود و نصاری تا روز قیامت است و اگر کسی ادعا کند یک منجی در آخرالزمان ظهور می کند، ادعایی بر خلاف آیات قرآن کرده و در نتیجه قیام حق علیه باطل را تکذیب می کند.

وی در بخش هایی از کتاب خود توهین و هتاکی به امام دوازدهم شیعیان را به اوج رسانده و از آن حضرت به عنوان امام موهوم یاد می کند.

در این رساله با جمع آوری ادله نقلی قیام امام مهدی (عجل الله فرجه الشریف) ثابت شده که مفسران فریقین اگر چه در مصداق حقیقی موعود با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما درباره اصل موعودباوری و قیام حق بر علیه باطل در آخرالزمان اتفاق نظر وجود دارد.

با بررسی آیات و روایات تفسیری ذیل آن ثابت شده است که آنچه برقعی تصور می کند نتیجه سطحی نگری و تقطیع آیات و روایات است، در حالی که اگر خانواده آیات و روایات قیام جمع آوری شود، به خوبی می توان قیام امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ثابت کرد.

آن دسته از آیاتی که به گفته برقعی بر بقاء کفر و شرک تا فرا رسیدن روز قیامت دلالت می کنند، هیچ گونه منافاتی با ادله قیام امام مهدی(علیه السلام) ندارند. آنچه که برقعی در این بخش به عنوان نقد ادله قیام ذکر می کند، نتیجه فهم ظاهری وی نسبت به آیات قرآن است اما با کنار هم گذاشتن آیاتی که مژده رسیدن روزی را می دهند که بر روی زمین جز خداوند هیچ معبود دیگری پرستش نشود، چنین به نظر می رسد که مراد الهی غلبه حقّ بر باطل است و همان گونه که حضرت عیسی(علیه السلام) مظهر نبوت و رسالت الهی است، امام دوازدهم شیعیان حضرت مهدی(علیه السلام) نیز مظهر وصایت و جانشینی پیغمبراکرم(صلی الله علیه و آله) هستند و آن گونه نیست که امامت و رسالت دو نقطه مقابل یکدیگر باشند تا از حقّانیت حضرت عیسی(علیه السلام) نفی مهدویت برداشت شود، بلکه این دو قابل جمع هستند، چرا که اراده الهی بر نصرت و یاری صالحان تعلّق گرفته است.

همچنین در نقد ادعای برقعی درباره غیر قابل باور بودن عمر طولانی امام عصر(علیه السلام) و تعارض آن با آیات قرآن، استناد به آیاتی که خبر از عمر طولانی حضرت نوح(علیه السلام) می دهد برای امکان داشتن آن کفایت می کند؛ در نتیجه آیاتی که مبنای استدلال برقعی در نقد قیام امام عصر(علیه السلام) هستند، مدعای وی را ثابت نمی کند.

رویکرد جریان سلفی گری ایرانی به حدیث، رویکردی نقادانه است و هجمة اساسی این جریان هم به سمت راویان حدیث و هم محتوای حدیث بوده است. این جریان در قدم اول و اساسی خود در زمینه اتهام غلو به تعالیم شیعه، راویان کلمات اهل بیت(علیهم السلام) را مورد هجمه قرار داده است. آنان با هجمه گسترده بر روایان و متهم سازی آنان به غلو گرایی سعی در مخدوش کردن مقامات و شئون اهل بیت(علیهم السلام) داشته اند.

بی توجهی به روایات متعددی که در طول تاریخ، توسط راویان مورد اعتماد احادیث نقل شده است، ثمره ی کم خِرَدی و نا آگاهی از منابع اصیل اسلامی است. اشکالات این دسته از افراد، به جهت مراجعه ی گزینشی به آیات و روایات است و اگر کسانی که با عینک بدبینی به بررسی ادله ی قیام می پردازند، خانواده آیات و روایات قیام را تشکیل داده و از برداشت سطحی و ظاهری دست بر می‌داشتند، مسأله قیام حضرت مهدی(علیه السلام) را همچون سایر مسلمانان می پذیرفتند

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.