دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳ Monday, 23 December , 2024 ساعت ×

تازه ها

نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» برگزار شد نوآوری‌ها، تلاش‌ها و دستاوردهای موسسات معارف اهل بیت، بنیاد بین‌المللی امامت و موسسه البیان برگزاری نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» نشست نوزدهم ماه امامت برگزار شد مصاحبه با دکتر رضوانی یکی از نویسندگان کتاب الشیعة الإمامیه و عقائدهم الاجماعیة نخستین کارگاه تخصصی امام‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان شیراز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد نگاهی به کتاب «الشیعه الامامیه و عقائدهم الاجماعیه» میزبانی بنیاد بین‌المللی امامت از طلاب لرستان حوزه  علمیه آیت الله بروجردی(ره) اعضای شورای علمی و دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌الله کریمی جهرمی دیدار کردند کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار شد جلسه علمی نقد و بررسی کتاب «الشيعة الامامية و عقائدهم الاجماعية» برگزار می‌گردد هجدهمین نشست ماه امامت با موضوع «الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت» برگزار شد نشست علمی با عنوان «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مذاهب اسلامی» برگزار شد هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار می‌گردد نشست علمی با عنوان «احیای عبقات‌الانوار پس از یک قرن انتظار» برگزار شد. سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها)» برگزار می‌‌گردد. نشست علمی با عنوان «تبیین جامع نظام کلامی خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» برگزار شد آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نشست فاطمی در حوزه علمیه الزهرا (سلام‌الله‌علیها) گنبد کاووس برگزار شد بررسی حجّت خدا بودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فضایل و مناقب حضرت زهرا علیهاالسلام نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در نائین برگزار شد نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در مدرسه علمیه فاطمیه دامغان برگزار شد

اعتبار دعاهای ابن طاووس از نگاه او
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
شناسه : 10167
10
مقاله؛ این مقاله در پی آن است که از طریق نگاه ابن طاووس نشان دهد دعاهایی که او ذکر کرده چه اندازه قابل اعتماد و اطمینان است. از این رو، از دو رویکرد در تبیین جایگاه دعاهای ابن طاووس با عنوان بررسی سند و متن حدیث و استفاده از قراین و مناظری ،دیگر چون نگاه و نظر ابن طاووس بهره می‌گیرد.
نویسنده : مهدی احمدی منبع : علوم حدیث پاییز و زمستان 1387 شماره 49 و 50
پ
پ

چکیده

این مقاله در پی آن است که از طریق نگاه ابن طاووس نشان دهد دعاهایی که او ذکر کرده چه اندازه قابل اعتماد و اطمینان است.

از این رو، از دو رویکرد در تبیین جایگاه دعاهای ابن طاووس با عنوان بررسی سند و متن حدیث – که بر اساس معیارهای پذیرفته شده

در دانش نقد حدیث انجام می‌گیرد – و استفاده از قراین و مناظری ،دیگر چون نگاه و نظر ابن طاووس بهره می‌گیرد.

روشن است که رویکرد دوم امتیاز نگاه دقیق ریزبین ،تفصیلی و همه جانبه رویکرد نخست را ندارد؛

با این وجود می‌تواند میزان زیادی اعتماد بخش و اطمینان آفرین باشد.

ابن طاووس دو گروه دعاها را ذکر کرده است یک گروه که اکثریت است – دعاهایی است که جنبه روایی دارد.

این گروه خود دو دسته را تشکیل می‌دهد دعاهایی است که با استاد کامل نقل شده و وی بر درستی سند آنها تأکید نموده است و دسته دیگر دعاهایی است که سند ندارد یا سند آنها ضعیف است.

استناد وی در این روایات روایات موسوم به تسامح در دلایل سنن است که از سند درست برخوردارند.

گروه دوم دعاهایی است که انشای ابن طاووس است.

وی این دعاها را با استناد به روایت صحیح انشا کرده و موارد آن را ـ که اندک نیز هست – مشخص نموده است.

از این رو بر پایه جایگاه والای ،رجالی سند شناسی و وارستگی و شایستگی ابن طاووس گواهی وی میتواند اطمینان بخش باشد.

درآمد

علی بن طاووس (۵۸۹ – ۶۶۴ ق) در تاریخ امامیه شخصیتی تأثیرگذار، در بنیاد دستگاه کلامی – دعایی شیعه و گسترش فرهنگ دعا شناخته می‌شود.

او عالم و محدثی پرتالیف بود .شمار کتابها و رساله های وی در زمینه‌های مختلف بیش از پنجاه عنوان است. رویکرد کلی ابن طاووس در این تألیفات حدیثی است.

از جمله زمینه های آثار او – که مهمترین نیز هست – دعاء زیارت و فضایل اعمال است.

درباره آثار دعایی ابن طاووس از جوانب مختلف از دیرباز سخن‌ها گفته شده و کتاب‌ها و رساله هایی به رشته تحریر در آمده است؛ از جمله این جوانب میزان اعتبار دعاهایی است که وی ذکر کرده است.

در این باره بحث مستقل و فراگیری انجام نشده؛ اگر چه به عنوان ایراد بر ابن طاووس و در پاسخ به آن بحث های پراکنده و گزینشی صورت گرفته است. پیداست که تفاوت احادیث ،دعایی زیارتی و فضایل با احادیث فقهی این است که احادیث دعایی در بردارنده زبان درخواست و تقاضا و دیگر آداب و شرایطی است که می تواند در استجابت دعا دخالت داشته باشد.

از رهگذر این آگاهی میتوان با خدا ارتباط پیدا کرد؛ اگر چه این ارتباط الزامی نیست اما احکام جنبۀ تکلیفی و الزامی میتواند داشته باشد.

گویا لحاظ این تفاوت است که در دانش نقد حدیث توجه و عنایت اصلی به احادیث احکام معطوف شده است.

جایگاه ابن طاووس و آثار او

ابن طاووس چندین کتاب در موضوع دعا تألیف کرده است.

این کتابها عبارت اند از:

اقبال الاعمال الامان من اخطار الاسفار و الازمان جمال الاسبوع الدروع الواقية من الاخطار،

فلاح السائل و نجاح المسائل،

المجتبى من الدعاء المجتبى مهج الدعوات و منهج العنايات الاسرار المودعة في ساعات الليل و النهار،

زهرة الربيع،

المضمار،

التمام لمهمات شهر الصيام المنتقى في العوذ و الرقي،

الفرج بعد الشدة،

المنامات الصادقات والبشارات بقضاء الحاجات

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

آیا «زیارت ناحیه مقدسه» به لحاظ سندی معتبر است؟

گزارشی از کتاب مقتل: «اللهوف علی قتل الطفوف»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.