دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳ Monday, 23 December , 2024 ساعت ×

تازه ها

نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» برگزار شد نوآوری‌ها، تلاش‌ها و دستاوردهای موسسات معارف اهل بیت، بنیاد بین‌المللی امامت و موسسه البیان برگزاری نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» نشست نوزدهم ماه امامت برگزار شد مصاحبه با دکتر رضوانی یکی از نویسندگان کتاب الشیعة الإمامیه و عقائدهم الاجماعیة نخستین کارگاه تخصصی امام‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان شیراز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد نگاهی به کتاب «الشیعه الامامیه و عقائدهم الاجماعیه» میزبانی بنیاد بین‌المللی امامت از طلاب لرستان حوزه  علمیه آیت الله بروجردی(ره) اعضای شورای علمی و دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌الله کریمی جهرمی دیدار کردند کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار شد جلسه علمی نقد و بررسی کتاب «الشيعة الامامية و عقائدهم الاجماعية» برگزار می‌گردد هجدهمین نشست ماه امامت با موضوع «الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت» برگزار شد نشست علمی با عنوان «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مذاهب اسلامی» برگزار شد هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار می‌گردد نشست علمی با عنوان «احیای عبقات‌الانوار پس از یک قرن انتظار» برگزار شد. سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها)» برگزار می‌‌گردد. نشست علمی با عنوان «تبیین جامع نظام کلامی خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» برگزار شد آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نشست فاطمی در حوزه علمیه الزهرا (سلام‌الله‌علیها) گنبد کاووس برگزار شد بررسی حجّت خدا بودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فضایل و مناقب حضرت زهرا علیهاالسلام نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در نائین برگزار شد نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در مدرسه علمیه فاطمیه دامغان برگزار شد

صادرات بُت، فاجعه‌­ای تکان دهنده در سیستم امامت
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹
شناسه : 7762
23
یادداشت؛ بت بارزترین نماد شرک است. از این رو معاویه با این حجم گسترده از صادرات بت، به مبارزه سازمان یافته و گسترده با توحید که روح اسلام و حقیقت دعوت رسول الله بود، پرداخته است.
نویسنده : حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی یارمحمدیان منبع : بنیاد بین‌المللی امامت
پ
پ

معاویه،تاجر بت

کشتی­‌های حامل بُت، برای صادرات در بندرگاه پهلو گرفتند.

باور می­کنید امام جامعه اسلامی صاحب اصلی این محموله است؟

امام مسلمانان به تجارت و صادرات بت اشتغال پیدا کرده!!! کوسه و ریش پَهن؟!!! امامِ بت فروش؟!!! مگه داریم؟!!! مگه می­شه؟!!!

معاویه در حد وسیعی به تجارت بُت مشغول بود.

به همین جهت کارگزارانی را مأمور کرده بود که محموله‌­های بُت را به سرزمین‌های سند و هند ببرند و برای او بفروشند.

احمد بن یحیی بلاذری از عالمان بزرگ اهل سنت در قرن سوم این مطلب را نقل کرده است. او می‌­نویسد:

وحدثنا يوسف وإسحاق قالا حدثنا جرير عن الأعمش عن أبي وائل قَالَ:

كنت مع مسروق بالسلسلة فمرت به سفائن فيها أصنام من صفر تماثيل الرجال، فسألهم عنها فقالوا:

بعث بها مُعَاوِيَة إلى أرض السند والهند تباع له، فَقَالَ مسروق:

لو أعلم أنّهم يقتلونني لغرّقتها، ولكني أخاف أن يعذبوني ثم يفتنوني، واللَّه ما أدري أي الرجلين مُعَاوِيَة، أ رجل قد يئس من الآخرة فهو يتمتع من الدنيا أم رجل زين له سوء عمله؟!!!

ابووائل گزارش کرده است که من و مسروق در منطقه­ای به نام سلسله بودیم که کشتی­‌های[۱]

باربری از آنجا عبور می­کردند و محموله آنها بُتهایی از جنس مس و به شکل مردان بود.

مسروق راجع به آنها جستجو کرد. معلوم شد که معاویه آنها را به سرزمین سند و هند فرستاده تا برایش بفروشند.

در اینجا بود که مسروق گفت: نمی­دانم معاویه مردی است که از آخرت مأیوس گشته یا اعمال سوء او، برایش زینت داده شده است؟!!!

بلاذری، انساب الاشراف، ج۵ ، ص ۱۳۰

شما چه نتیجه­ای از این واقعه می­گیرید؟  ۱۰ نکته تحلیلی راجع به این فاجعه را از دست ندهید:

  1. بت بارزترین نماد شرک است. از این رو معاویه با این حجم گسترده از صادرات بت، به مبارزة سازمان یافته و گسترده با توحید که روح اسلام و حقیقت دعوت رسول الله بود، پرداخته است.
  2. این رخداد، شاهدی برای مسلمان نبودن و بت پرست بودن معاویه است. لذا اهل سنت نوشته‌­اند: کان معاویه علی غیر ملة الاسلام. معاویه دین اسلام نداشت. ذهبی، میزان الاعتدال، ج۲ ، ص ۶۱۰ و ۶۱۴٫ در ذیل گزارش نیز مسروق می­گوید: نمی­دانم معاویه مردی است که از آخرت مأیوس گشته یا اعمال سوء او برایش زینت داده شده است؟ یعنی نمی دانم معاویه مشرک است یا کافر؟ زیرا مأیوس شدن از آخرت صفت کافران است. خداوند می­فرماید« قَدۡ يَئِسُواْ مِنَ ٱلۡأٓخِرَةِ كَمَا يَئِسَ ٱلۡكُفَّارُ مِنۡ ‌أَصۡحَٰبِ ‌ٱلۡقُبُورِ»[الممتحنة: ۱۳]  و دومی صفت مشرکان و کافران است. خداوند می‌­فرماید« أَفَمَن زُيِّنَ لَهُۥ ‌سُوٓءُ ‌عَمَلِهِۦ فَرَءَاهُ حَسَنٗاۖ » [فاطر: ۸]
  3. در فقه تجارت بت، عملی حرام شمرده شده است. از این جهت معاویه از راه تجارت بت، اموال نامشروع فراوانی به دست آورده است.
  4. انحطاط فرهنگی جامعه اسلامی: این وقایع در دستگاه حاکمیت اسلامی انجام می‌­شد ولی کسی اعتراضی نمی­‌کرد. معلوم می‌­شود جامعه اسلامی آنچنان از اسلام حقیقی فاصله گرفته که در سطح مسولانِ آن، بت فروشی می‌­شود ولی هیچ اعتراض اجتماعی بر علیه آن، شکل نمی‌­گیرد.
  5. این حرکت معاویه دلیلی برای درستی و به جا بودن قیام امام حسین علیه السلام بر ضد حکومت امویان است. از این روست که امام حسین علیه السلام در پاسخ به نامه معاویه، وی و یارانش را مُلحد، ستمگرِ حق‌­ستیز، حزب ظالمان و اولیاء شیاطین خوانده و خطاب به معاویه می‌­نویسند: … گویا تو از اُمّت اسلام نیستی و اُمّت نیز از تو نیست! … من فتنه‌­ای بزرگتر از ولایت تو بر اُمّت اسلامی نمی‌­شناسم و تصمیمی را برای خودم و دینم، برتر از جهاد با تو سراغ ندارم. پس چنانچه به جنگ با تو دست زدم، این کار را تنها قربة الی الله انجام خواهم داد… . بلاذری، انساب الاشراف، ج۵ ، ص ۱۲۱ و ۱۲۲؛ ذهبی سیر اعلام النبلاء، ج۴ ، ص ۳۵۶٫
  6. خرید بت تا اندازه­‌ای نسبت به فروش آن، کار آسانی است. برای فروش بت و صادرات آن در این حد و اندازه، یا معاویه باید کارخانه تولید بت راه ­اندازی کرده باشد و یا افراد بسیاری در سرزمین شام در کارگاه­ های کوچک، به تولید بت اشتغال داشته باشند. و این نشان از اوضاع اجتماعیِ حکومت معاویه دارد که تا چه اندازه جامعه را به قهقرای جاهلیت کشانده است.
  7. می‌­توان گفت، هدف عالمان اهل سنت از نقل این حقیقتِ اسف­بار، بیان این اعتقاد است که معاویه جایگاه خلفاء راشدین را ندارد و از اصحاب کرام رسول الله محسوب نمی‌­شود. لذا دکتر «معن الجریا» که خود از اهل سنت است می­‌گوید: هر کس بر بنی امیه و معاویه ترضّی کند (یعنی هنگام نام بردن از آنان برای آنان دعا کند و رضی الله عنه بگوید) او سُنّی نیست؛ بلکه ناصبی است.
  8. بت فروشی گسترش دادن فرهنگ شرک و کفر است و نتیجه آن آتش است. معاویه با این کار از مصداق بارز امامانی است که دعوت به آتش جهنم می‌­کنند. قرآن می‌­فرماید « وَجَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ لا يُنْصَرُون »[قصص : ۴۱]
  9. شیعه و اهل سنت هر دو معتقدند که در یک زمان امامت دو امام امکان ندارد. از این سند تاریخی روشن می‌­شود در زمان حضرت علی علیه السلام و معاویه و جنگهای آنان، تنها حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام امامِ بر حق بوده و معاویة بت­فروش، به دروغ و باطل ادعای امامت داشته است؛ زیرا یکی از آن دو منادی توحید است و دیگری منادی شرک و بت پرستی.
  10. امروزه افرادی دَم از معاویه می­‌زنند. او را امام و مقتدای خود می‌­دانند یا به تحسین و تمجید او می‌­پردازند و او را دوست می‌­دارند. این افراد یا جاهلند که باید به شخصیت­ شناسیِ دقیق معاویه بپردازند[۲] تا نکند خدای ناکرده از یک بُت­فروش تبعیت کنند و کسی را دوست داشته باشند که در مقابل دستگاه توحید رسول الله بساط شرک را گسترش داده و خدا و رسولش از وی بیزارند. یک مسلمان با پیروی یا محبت معاویه، تنها خویشتن را جهنمی کرده است. و چنانچه این افراد مغرضند، بر بقیه آحاد جامعه اسلامی لازم است از این افرادِ غرض­دار و راه و رسمشان دوری کنند.

 

 

[۱] . سفائن جمع سفینه به معنای کشتی است؛ اما این احتمال وجود دارد که منظور از این واژه، شترهای باربری عظیم الجثه باشد که به آنها سفائن البرّ گفته می­شود. یعنی کشتیهای خشکی. چنانچه نسفی گفته است. ر.ک: تفسیر النسفی، ج۳ ، ص۱۷۵٫

[۲] . حقیقت ­جویان می­توانند برای شناخت بهتر معاویه به کتاب «معاویه را بشناسیم»، اثر حضرت آیت الله نجم­الدین طبسی مراجعه کنند.

آیا مشرکین در توحید ربوبی نیز مشرک بوده اند؟

تحلیل رابطه مشتق اصولی و نفی امامت ظالمان

انگاره چلکوفسکی در عزاداری شیعه؛ نقد دیدگاه چلکوفسکی در مجموعه «SHI’ISM»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.