دوشنبه, ۲۵ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 15 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت تحلیل شخصیت ایمانی حضرت عباس(علیه السلام) بر اساس زیارتنامه ایشان بررسی تاریخی حضور و شهادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) در مقتل های عاشورا بازتاب شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) در تاریخ نگاری عاشورا عاشورا روز عید یا عزا؟ پژوهشی در چگونگی شهادت حضرت قاسم (علیه السلام) عبدالله بن حسن بن علی حضرت عبدالله بن حسن، بزرگمردی کوچک ناحیه مقدسه؛ خیلی دور خیلی نزدیک

امام شناسی حضرت زهرا (سلام الله علیها) با تأکید بر اندیشه علامه امینی
۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
شناسه : 3417
13
فاطمیه 1444 گوهر معرفت به امام در یکی از روایاتی که هم از نظر لفظی و هم از نظر معنایی متواتر و مورد اتفاق فریقین است،‌ یعنی حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیّة» می‌تواند به عنوان عیاری برای سنجش میزان صدق و حقانیت رویکردها و مواضع انسان در طول تاریخ به شمار آید.
نویسنده : *آرش رجبی** سیده معصومه طباطبایی منبع : نشریه کتاب و سنت
پ
پ

چکیده :

گوهر معرفت به امام در یکی از روایاتی که هم از نظر لفظی و هم از نظر معنایی متواتر و مورد اتفاق فریقین است،‌ یعنی حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیّة» می‌تواند به عنوان عیاری برای سنجش میزان صدق و حقانیت رویکردها و مواضع انسان در طول تاریخ به شمار آید.

این مقاله با روش کتابخانه‌ای در گردآوری اطلاعات با شیوه تحلیلی و توصیفی در تحلیل داده‌ها،‌ به تطبیق این حدیث بر مبنای مواضع و رویکردهای حضرت فاطمه زهرا (سلام اللّه علیها) مبادرت می‌ورزد و با استفاده از قرائن حالیه و مقالیه و به شهادت سیره عملی و سخنان آن حضرت،‌ بر آن است که حضرت زهرا (سلام اللّه علیها) عارف به امام زمان خویش بوده و خلفای معاصر خود را به امامت قبول نداشته و با آن‌ها بیعت نکردند.

از آن جا که اگر کسی بیعت امامی ‌بر گردنش نباشد به مرگ جاهلیت مرده است،‌ و این فرض در باره حضرت فاطمه (سلام اللّه علیها) که به اتفاق فریقین،‌ صدیقه و راستگو بودند،‌ باطل است،‌ پس امام به حق آن حضرت،‌ امام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) بوده است و در سایه پذیرش امامت او است که انسان به حیات طیبه راه می‌یابد و از مرگ جاهلیت نجات می‌یابد.

 

جهت مطالعه متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید

 

تحلیل رویکردهای حدیثی علامه امینی پیرامون احادیث مناشَدَه در کتاب الغدیر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.