پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تحلیل رویکردهای حدیثی علامه امینی پیرامون احادیث مناشَدَه در کتاب الغدیر
۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
شناسه : 1616
11
مقاله علامه امینی (م1390ق) در جلد نخست کتاب « الغدیر فی الکتاب والسنه و الادب »، بخشی را تحت عنوان « المناشده و الاحتجاج بحدیث الغدیر الشریف » آورده که در آن به بررسی گواهی گرفتن ها و استدلال های افراد مختلف به حدیث غدیر، در جهت اثبات وقوع حادثه غدیر و نیز دلالت آن بر خلافت بلافصل حضرت علی علیه السلام  پس از پیامبر صلی الله علیه و اله پرداخته است.
نویسنده : محمدتقی دیاری بیدگلی *محمدعلی تجری *مهدی دهقان منشادی منبع : سفینه سال هجدهم بهار 1400 شماره 70 «ویژه کتابشناخت متون امامیه»
پ
پ

چکیده

علامه امینی (م۱۳۹۰ق) در جلد نخست کتاب « الغدیر فی الکتاب والسنه و الادب »، بخشی را تحت عنوان « المناشده و الاحتجاج بحدیث الغدیر الشریف » آورده که در آن به بررسی گواهی گرفتن ها و استدلال های افراد مختلف به حدیث غدیر، در جهت اثبات وقوع حادثه غدیر و نیز دلالت آن بر خلافت بلافصل حضرت علی علیه السلام  پس از پیامبر صلی الله علیه و اله پرداخته است.

المناشده و الاحتجاج بحدیث الغدیر الشریف

علامه امینی در این قسمت از کتاب به نقل از منابع اهل سنت، نُه مناشده و دوازده احتجاج و نیز حدیث رکبان را آورده که در آن سوارانی در محضر حضرت علی علیه السلام ، به شنیدن حدیث غدیر گواهی می دهند. علامه امینی ضمن تأکید بر ثقه بودن راویان این احادیث نزد عامه، تواتر حدیث غدیر را نیز نتیجه گیری کرده و در ضمن آن تحریف هایی را که در بیان این نقل ها صورت گرفته، آشکار ساخته است.

 

جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید

 

سیزدهمین نشست ماه امامت با موضوع«علامه امینی و الغدیر؛ نوآوری‌ها و دستاوردها» برگزار می‌گردد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.