سه شنبه, ۲۳ مرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 13 August , 2024 ساعت ×

تازه ها

آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت هفتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت برگزار می‌گردد انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت برگزاری وبینار با موضوع گسترش و توسعه اندیشه‌های مهدوی سند تاریخی نویافته از ماجرای شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها رقیه بنت الحسین در انساب و تاریخ معرفت فطری و معرفت عقلی در اندیشه سید بن طاووس نقش سید بن طاووس (م۶۶۴ق) در رشد فرهنگی و اجتماعی شیعیان اندیشه‌های حدیثی سید بن طاووس خدمات آل طاووس به جوامع و مکاتب علمی شیعه

بازتاب شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) در تاریخ نگاری عاشورا
۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
شناسه : 10110
7
مقاله؛ یافته های پژوهش حاکی از آن است که مورخان شیعه و حتی اهل سنت شهادت حضرت علی اصغر (ع) را یکی از تکان دهنده ترین اقدامات برای سرکوب واقعه عاشورا به تصویر کشیده اند و حتی در دوره حاضر، این واقعه در تاریخ نگاری جدید عاشورا انعکاس فراوانی داشته است.
نویسنده : سینا میرشاهی منبع : پژوهشنامه معارف حسینی سال سوم تابستان 1397 شماره 10
پ
پ

چکیده:

مهم ترین هدف تاریخ نگاری عاشورا در طول قرون متمادی، گسترش فرهنگ ایثار و شهادت طلبی بوده است.

به بیان دیگر، تاریخ نگاری عاشورا حامل جریان ایثار و شهادت طلبی است.

این سبک از تاریخ نگاری با اشاره به نحوه شهادت امام حسین (ع) و فرزندان و یاران امام، بیشترین نقش را در آگاه سازی این واقعه داشته است.

یکی از گزارش های مهم در تاریخ نگاری عاشورا، چگونگی شهادت حضرت علی اصغر (ع) است.

شهادت مظلومانه طفلی شیرخوار به دست دشمن در تاریخ نگاری عاشورا، از غم بارترین اتفاقات واقعه عاشورا به شمار می رود .

بازتاب شهادت حضرت علی اصغر (ع) در تاریخ نگاری عاشورا از دیرباز، عمق فاجعه عاشورا در میان مسلمانان و غیرمسلمانان را نشان داده است.

یافته های پژوهش حاکی از آن است که مورخان شیعه و حتی اهل سنت شهادت حضرت علی اصغر (ع) را یکی از تکان دهنده ترین اقدامات برای سرکوب واقعه عاشورا به تصویر کشیده اند و حتی در دوره حاضر، این واقعه در تاریخ نگاری جدید عاشورا انعکاس فراوانی داشته است.

این آثار با خوانشی علمی و مستند و مستدل به شهادت حضرت علی اصغر (ع) پرداخته اند که یکی از نتایج آن در عصر حاضر، به برگزاری آیین هایی برای بزرگداشت طفلان حاضر در واقعه کربلا از جمله حضرت علی اصغر (ع) انجامیده است.

با توجه به مطالب فوق، این پژوهش با دیدی توصیفی و تحلیلی به انعکاس شهادت حضرت علی اصغر (ع) در تاریخ نگاری عاشورا در عصر حاضر می پردازد.

از این رو پژوهش پیش رو به این پرسش پاسخ می دهد که

چرا شهادت حضرت علی اصغر (ع) قرن ها مورد توجه طیفی وسیع از نویسندگان و شاعران قرار داشته است؟

مقدمه

واقعه کربلا به علت اهمیت و گستردگی فاجعه ای که برای خاندان پیامبر به همراه داشت، باعث به وجود آمدن

سبکی جدید در تاریخ نگاری با عنوان تاریخ نگاری عاشورا شد.

این سبک از تاریخ نگاری به جزئیات واقعه کربلا و شهادت تک تک افراد حاضر در واقعه کربلا می پردازد

یکی از قسمتهای مهم این گونه آثار، بازتاب شهادت حضرت علی اصغر در واقعه کربلاست.

حضرت علی اصغر ـ نوازد شیر خوار و کوچک ترین شهید این واقعه – اوج ایثار واقعه کربلا را از ابتدا تاریخ نگاری عاشورا تاکنون نشان میدهد.

شهادت نوزادی بیگناه در دست پدر ظلمی را که به خاندان پیامبر شده است به بهترین شکل نشان میدهد

شهادت حضرت علی اصغر به علت بعد عاطفی و سیاسی، از همان ابتدا مورد توجه و تأکید ،مورخان، به ویژه تاریخ نگاران عاشورا قرار گرفته است.

در قرون نخستین اسلامی ابو مخنف و ابن اعثم کوفی گزارش و شرحی کامل از شهادت حضرت علی اصغر را به تصویر می کشند

که توسط تاریخ نگاران عاشورا تا قرن ششم و هفتم هجری و قمری ادامه می یابد

پس از آن سید بن طاووس در کتاب لهوف به این واقعه غم انگیز می پردازد و

پس از مدتی مقتل مهم خوارزمی که اندیشه اهل سنت نسبت به واقعه کربلا در قرن پنجم را نشان میدهد،

شهادت حضرت علی اصغر را نشان گزارش میکند.

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

 

نگاهی انتقادی به مهمترین آثار مقتل نگاری معاصر

مقتل نگاری شیعیان (از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.