سه شنبه, ۲۳ مرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 13 August , 2024 ساعت ×

تازه ها

آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت هفتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت برگزار می‌گردد انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت برگزاری وبینار با موضوع گسترش و توسعه اندیشه‌های مهدوی سند تاریخی نویافته از ماجرای شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها رقیه بنت الحسین در انساب و تاریخ معرفت فطری و معرفت عقلی در اندیشه سید بن طاووس نقش سید بن طاووس (م۶۶۴ق) در رشد فرهنگی و اجتماعی شیعیان اندیشه‌های حدیثی سید بن طاووس خدمات آل طاووس به جوامع و مکاتب علمی شیعه

رقیه بنت الحسین در انساب و تاریخ
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
شناسه : 10379
2
معرفی کتاب؛ نویسنده این کتاب کوشیده است با واکاوی و کاوش دقیق، برای اقناع نظریه اثبات وجود شخصیت رقیه به عنوان دختر امام حسین راهی جدید و امیدوارکننده هموار سازد.
نویسنده : محمدحسین مردانی نوکنده منبع : پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم تابستان 1399 شماره 18
پ
پ

موضوع کتاب حاضر درباره شخصیت شناسی حضرت رقیه ، بنت الحسين  و رفع شبهاتی است که در منابع پراکنده درباره آن حضرت گزارش شده است.

پرداختن به اثبات وجود آن حضرت در انساب، تاریخ و نقد و تنقيح حاشیه‌ها و داستان‌های ناشناخته و غیر واقعی از دغدغه های نویسنده در این اثر است.

در دوره معاصر وهابیت تلاش می‌کند با محو تاریخ و فرهنگ شیعی، ستم رفته بر شیعیان را مظلوم نمایی جلوه دهد و

با تحلیل‌های کج اندیشانه، خاطرات تلخ و نقش ظلم غاصبان را از ذهن ها پاک کند.

هدف از نگارش این کتاب پاسخگویی به نیاز و شبهات جوانان، دانشجویان
حوزه‌های علمیه و نهادهای مذهبی و مردمی همچون امور مساجد و هیئات مذهبی است.

نویسنده این کتاب کوشیده است با واکاوی و کاوش دقیق، برای اقناع نظریه اثبات وجود شخصیت رقیه به عنوان دختر امام حسین راهی جدید و امیدوارکننده هموار سازد.

و از سویی دیگر موجب شود منکران این شخصیت نیز در فضایی غیر احساسی و عالمانه به هم‌اندیشی به جای تعصب‌های آفت زا روی آورند.

این پژوهش از یک سو در پی اثبات وجودی شخصیت حضرت رقیه بنت الحسین در انساب و تاریخ است و

از طرفی تلاش دارد با پیراستن حاشیه‌ها و داستان‌های ناشناخته و جعلی به متنی واقعی نه اسطوره‌ای و خرافی دست یابد.

و سرآغاز روشنی را از شخصیت شناسی آن حضرت نوید دهد. هر خواننده منصف، پس از خواندن دقیق این اثر برای نخستین بار با نظریه‌ای جامع و برآمده از گزارش‌های پراکنده رو به رو می‌شود.

در این کتاب با تکیه برداده‌های نسب شناسی و تاریخی و روایی، تلاش بر این بوده که با اثبات نام رقیه بر این بانو و کناره گیری و پرهیز از رواج دادن دیگر اسامی شایع شده در برخی از متون به پرسش‌های ذیل پاسخ داده شود:

۱. نام مادر حضرت رقیه چیست؟

۲. آیا حضور رقیه بنت الحسین در کربلا و شام مستند است؟

۳٫ آیا رقیه همان فاطمه صغیره یا فاطمه صغر است؟

۴. آیا خرابه های شام واقعیت داشته است؟

۵. شهادت حضرت رقیه در چه روزی بوده است؟

۶. آیا شبهات درباره رقیه بنت الحسین انها موضوعیت دارد؟

۷٫ چه نقدی بر آثار انتشار یافته درباره شخصیت حضرت رقیه به صورت جدی مطرح است؟

۸٫عالمان معاصر درباره شخصیت حضرت رقیه چه نظری دارند؟

بدیهی است در ضمن این پرسش‌ها به موضوعات بسیار مهمی اشاره شده است و نویسنده این اثر بر این باور است که با پیگیری دقیق آن موارد و رصد همراه با انصاف مخاطبان ، پژوهشگران و به ویژه عالمان ادعاهای نگارنده در موضوع اثبات وجود تاریخی و واقعی آن حضرت قابل دفاع و اثبات است. مطالعه این اثر ارزشمند را به همگان توصیه می نماییم.

 

 

نام و یاد کرد حضرت رقیّه(سلام الله علیها) در آثار و منابع کهن تا پایان قرن هفتم

پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه (علیهاالسلام)

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.