دوشنبه, ۲۲ بهمن , ۱۴۰۳ Monday, 10 February , 2025 ساعت ×

تازه ها

نشست تخصصی «انگیزه‌های کلامی مستبصرین در گرایش به تشیع» برگزار شد نشست پایانی “سلسله گفتارهایی در باورداشت مهدویت” برگزار می‌گردد مقاله «بازخوانی و آسیب‌شناسی پروژه‌های تقریبی» تقدیر شد نشست علمی “خطاب الامامة: نموذج معرفی فی تقریب و وحدة” برگزار می‌گردد همایش علمی ” مرجعیت علمی قرآن و اهل بیت علیهم السلام در اندیشه اسلامی ” برگزار می‌گردد مدرسه زمستانه حدیث حاضر غائب برگزار می‌گردد نشست سوم از سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع بررسی فضائل اختصاصی حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) در قرآن از منظر احادیث امامیه برگزار شد تفاهم‌نامه همکاری برای تدوین موسوعه کاربردی امامت امضا شد دومین مجمع عمومی انجمن علمی امامت حوزه برگزار شد دفاع از امامت و ولایت نه تنها یک وظیفه دینی، بلکه یک ضرورت اجتماعی و فرهنگی است انجمن علمی امامت حوزه گام‌های مؤثری در توسعه معارف امامت برداشته است دوره مجازی «مشکات ولایت» برگزار می‌شود دیدار سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره با رئیس بنیاد بین المللی امامت از ترویج مکتب فاطمی تا تربیت پژوهشگران امامتی تقویت فرهنگ امامت در قلب ایران اسلامی نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» برگزار شد نوآوری‌ها، تلاش‌ها و دستاوردهای موسسات معارف اهل بیت، بنیاد بین‌المللی امامت و موسسه البیان برگزاری نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» نشست نوزدهم ماه امامت برگزار شد مصاحبه با دکتر رضوانی یکی از نویسندگان کتاب الشیعة الإمامیه و عقائدهم الاجماعیة نخستین کارگاه تخصصی امام‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان شیراز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد نگاهی به کتاب «الشیعه الامامیه و عقائدهم الاجماعیه» میزبانی بنیاد بین‌المللی امامت از طلاب لرستان حوزه  علمیه آیت الله بروجردی(ره) اعضای شورای علمی و دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌الله العظمی کریمی جهرمی دیدار کردند کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار شد جلسه علمی نقد و بررسی کتاب «الشيعة الامامية و عقائدهم الاجماعية» برگزار می‌گردد هجدهمین نشست ماه امامت با موضوع «الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت» برگزار شد نشست علمی با عنوان «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مذاهب اسلامی» برگزار شد هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار می‌گردد نشست علمی با عنوان «احیای عبقات‌الانوار پس از یک قرن انتظار» برگزار شد. سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها)» برگزار می‌‌گردد. نشست علمی با عنوان «تبیین جامع نظام کلامی خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» برگزار شد آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت واکاوی تاریخ ولادت و سن شریف حضرت علی اکبر علیه‌السلام در منابع تاریخی شرحی کوتاه بر فرازهایی از صلوات شعبانیه(۱) تطبیق علائم ظهور یا انتظار فرج؟ ضرورت بهره‌گیری از مطالعات فرا دینی و فرا زبانی در امامت پژوهی

شرحی کوتاه بر فرازهایی از صلوات شعبانیه(۱)
۱۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
شناسه : 12524
0
یادداشت؛ مضمون اصلی صلوات شعبانیه به بیان مقامات، مناصب و جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام اختصاص دارد؛ به گونه‌ای که می‌توان آن را یک دوره امام‌شناسی مختصر برشمرد. از این رو تلاش می‌کنیم شرحی کوتاه بر فرازهای مربوط به امام‌شناسی در اختیار شما قراردهیم.
نویسنده : حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی یار محمدیان منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

️شرحی کوتاه بر فرازهایی از صلوات شعبانیه

مضمون اصلی صلوات شعبانیه به بیان مقامات، مناصب و جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام اختصاص دارد؛ به گونه‌ای که می‌توان آن را یک دوره امام‌شناسی مختصر برشمرد. از این رو تلاش می‌کنیم شرحی کوتاه بر فرازهای مربوط به امام‌شناسی در اختیار شما قراردهیم.

فراز (۱) اللهم صل علی محمدوآل محمد…

صلوات از دعاهای پرتکرار در ادعیه، زیارات و مناجات‌های بنده با خالقش است. چراکه وسیله‌ای برای آمرزش گناهان و تقرب به خدا است و نیز سبب استجابت دعا و افزایش معرفت، به جایگاه اهلبیت علیهم‌السلام می‌شود. در روایت است پیش و پس از حاجت باید صلوات فرستاد.

•وسائل، ج ٤، ص ١١٣٧ و اصول کافی، ج ٤، ص ٢٤٨

و نیز تنها دعایی است که از سوی اهل بیت مورد تاکید بر تکرار دائمی آن در همه اوقات و همه زمانها و مکانها قرار گرفته است و تکرار این دعا در ارتباطِ سه ضلعی خداوند، اهل بیت و انسانها مورد تاکید فراوان است.

محتوای صلوات بسیار پرمغز و غنی است چراکه ۵ عنصر اصلی دین و معارف اعتقادی دیگر در آن نهفته است:
• اللّٰهُمَ صَلِّ…: این که از خدای یگانه می‌خواهیم بر اهل‌بیت درود بفرستد نشان دهنده اعتراف و اقرار و اعتقاد به توحید و سایر اسماء و صفات خداوند مانند فعال بودن خداوند، مختار بودن، عالم بودن، پاداش دهنده بودن خداوند و… می‌کند.

• اشاره‌ای به عدل: صلوات از این رو به عدل الهی اشاره دارد که با وجود صلوات و فضایل و آثار بی‌پایان آن، خداوند نه به اهل‌بیت ظلمی کرده و نه به صلوات فرستندگان ظلمی روا می‌دارد و حقوق هر یک را ادا می‌کند و از فضلش بیشتر هم عطا می‌کند و همچنین به کسانی که صلوات نفرستند یا صلوات ابتر بفرستند و با اینکار حق اهل‌بیت را رعایت نکنند پاداش نمی‌دهد که این مطالب نشان از عدل الهی دارد.

• علیٰ مُحمَّد: این واژگان دلالت بر اعتقاد و اقرار به نبوت و رسالت حضرت محمد صلی الله علیه وآله دارد زیرا شخصیت ایشان در میان جهانیان به عنوان رسول خدا، شخصیتی شناخته شده است و نیز این قسمت از صلوات دلالت بر محوریت و تقدم و برتری پیامبر بر سایر اهل‌بیت می‌کند.

• و آلِ مُحمَّد: این واژگان دلالت بر اقرار و اعتقاد به امامت و ریاست و جانشینی امامان اهل بیت پس از پیامبر می‌کند. توضیح اینکه حتما در وجود مقدس اهل بیت ویژگی‌ها و صفاتی وجود دارد و کارهایی انجام داده‌اند که اینچنین استحقاق پیدا کرده‌اند که در صلوات، در ردیف پیامبر قرار بگیرند و از آنحضرت جدا نباشند. در روایت است که صلوات بر پیامبر بدون «و آل محمد» صلوات ابتر و مقطوع است و خداوند چنین صلواتی را نمی‌پذیرد. ابن حجر هیتمی در الصواعق المحرقه، ص ۸۶ و ۲۳۵
بر همه مسلمانان واجب شده که حداقل روزانه ۹مرتبه این دعا را در عالی‌ترین ارتباطشان با خداوند یعنی نماز، از خداوند درخواست کنند و موظفند هر گاه نام پیامبر را شنیدند این دعا را تکرار کنند و در حالات و اتفاقات گوناگون کوچک و بزرگ زندگی مانند عطسه کردن و ازدواج که برای هرمسلمان پیش می‌آید و در شروع هر کاری این دعا را تکرار کنند و در هر روز مستحب است ۱۰۰ مرتبه صلوات بفرستند و… اینها نشان میدهد آل محمد که شامل حضرت زهرا و ۱۲ امام معصوم است در میان امت اسلام پس از پیامبر از همگان برترند و این فضیلت را دارا هستند که از میان همه انسان‌ها این ۱۳نفر جدا شده‌اند و این امتیاز را پیدا کرده‌اند که در صلوات در ردیف پیامبر قرار گیرند. اگر شخص دیگری پس از پیامبر در جانشینی و امامت و ولایت و علم و مرجعیت مطلقه و سایر فضایل مطرح بود، سزاوار بود که در صلوات او به جای آل محمد در ردیف پیامبر قرار گیرد و چون این فضیلت به آل محمد اختصاص یافته پس تنها ایشان پس از پیامبر سزاوار امامت و حائز سایر فضایل هستند.

• جلوگیری از غلو و تقصیر: اختصاص پیدا کردن اهل بیت به این مقام از بین همه عالمیان و دارا بودنِ این جایگاه خاص، مانع از اندیشه تقصیری می‌شود و اینکه خداوند باید بر آنان درود بفرستد و مقام آنان را بالا ببرد نشان از مخلوق بودن آنان است و نشان از آنست که خداوند در وجود آنان دخل و تصرف دارد و آنان تحت ید اراده، قدرت و تفضل خداوند هستند؛ و نیز محوریت و برتری پیامبر بر آل محمد نشان دهنده عدم اعتقاد به نبوت امامان و تفاوت مقام پیامبر و ائمه اطهار است. اینها موارد نیز مانع از اندیشه‌های غالیانه در مورد اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

اشاره‌ای به معاد: از آنجا که در این دنیا همواره اهل‌بیت مورد ظلم قرار گرفته‌اند و پاداش اهل‌بیت در این جهان تحقق نیافته لاجرم باید در جهان دیگری پاداش تحقق یابد.

ادامه دارد…

 

 

الگوی جامع تجلیل از پیامبر اکرم و اهل بیت مبتنی بر تحلیل دعای عرفه

نقد ديدگاه «عدم انتفاع پيامبر (ص) از دعا و صلوات امت» با تأکيد بر امکان رفعت درجه آن حضرت در قوس صعود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.