دوشنبه, ۱۹ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 9 September , 2024 ساعت ×

تازه ها

دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت بازکاوی نقش قبائل قریش در جهت کسب قدرت با تأکید بر جریانات فتح مکه تا سقیفه مفهوم یابی عصبیّت جاهلی و بازنمود آن در سقیفۀ بنی ساعده واکاوی و نقد کلامی منسوب به حضرت سکینه سلام الله علیها محسن بن علی بن ابی‌طالب در تاریخ اسلامی بررسی اخبار محسَّن بن علی علیهما السلام در منابع فریقین بازیابی منابع روایات کلامی امام رضا علیه السلام در کتاب کافی ولیعهدی امام رضا و نقش آن در تحول مفهوم و مصداق «اهل بیت» برای ایرانیان اقتباس‌ها و استنادهای قرآنی امام رضا(علیه السلام) در حدیث امامت

شهادت حضرت محسن علیه السلام از دیدگاه شیخ مفید و شیخ صدوق
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
شناسه : 3421
14
یادداشت؛ بیشتر  امامیه بر این مسئله اتفاق نظر دارند که حضرت فاطمه(س) پیش از شهادت باردار بوده‌ و فرزندی به نام محسن در حادثه هجوم به خانه ایشان سقط شده است.
پ
پ

بیشتر  امامیه بر این مسئله اتفاق نظر دارند که حضرت فاطمه(س) پیش از شهادت باردار بوده‌ و فرزندی به نام محسن در حادثه هجوم به خانه ایشان سقط شده است.

همچنین در برخی منابع اهل سنت نقل‌هایی در مورد شهادت حضرت محسن وجود دارد[۱]

اما راجع به عقیده شیخ مفید و شیخ صدوق در این‌باره؛ اگر چه آنان در شرایطی نبودند که تمام عقایدشان را بتوانند به آسانی بر زبان آورند و

بر این اساس، فقدان مطلبی در کتاب‌های این دو بزرگوار، دلیل بر عدم صحت آن نیست.

با این حال، گاه به صورت اشاره به این موضوعات در کتب آنان اشاره شده است که آن‌را نقل می‌نماییم:

شیخ مفید در باب بیان تعداد فرزندان امیر مؤمنان علی(ع) می‌گوید:

«و فی الشیعة من یذکر أن فاطمة أسقطت بعد النبی ولدا ذکرا کان سماه رسول الله و هو حمل محسنا»؛

شیعه مى‏‌گوید: فاطمه زهرا پس از رحلت پدر بزرگوارش فرزند پسرى را سقط کرد که پیامبر خدا(ص) او را هنگام حاملگی محسن نامیده بود[۲]

شیخ صدوق(ره) در روایتی طولانی از رسول خدا(ص) درباره مصائبی که به فرزندان بزرگوارش می‌رسد خبر می‌دهد تا آن‌جا که می‌فرماید:

«اما دخترم فاطمه … و چون او را دیدم به یادم افتاد آنچه پس از من با وى می‌شود گویا می‏‌بینم خوارى به خانه‌اش راه یافته و حرمتش زیر پا رفته و حقش غصب شده و ارثش ممنوع شده و پهلویش‏ شکسته و جنین او سقط شده و فریاد می‌زند یا محمداه و جواب نشنود و استغاثه کند و کسى به دادش نرسد[۳]

و در جای دیگر می‌نویسد:

«قد سمعت بعض المشایخ یذکر أن هذا الکنز هو ولده المحسن و هو السقط الذی ألقته فاطمه لما ضغطت بین البابین‏»؛

از اساتید خود شنیدم که مى‏‌فرمود: منظور از گنج(که در روایتی اشاره به آن شده است)، فرزند آن بزرگوار محسن(ع) است

که چون حضرت فاطمه(س) بین دو در فشرده شد، او را سقط نمود[۴]

 

 

[۱]- ر.ک: «حضرت محسن (ع) و چگونگی شهادت او»، سؤال ۱۲۰۴۷.

[۲]-شیخ مفید، الإرشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، ج ۱، ص ۳۵۵، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ق.

[۳]-شیخ صدوق، الأمالی، ص ۱۱۳، کتابچی، تهران، چاپ ششم، ۱۳۷۶ش.

[۴]- شیخ صدوق، معانی الأخبار، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص ۲۰۶، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، ۱۴۰۳ق.

 

گواهی تاریخ بر هجومی دردناک

مطالعه موردی سقط جنین عمدی « حضرت محسن» از منظر فقه و حقوق کیفری و آثار مترتب برآن

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.